راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش تصویری از دومین سمینار رگ‌تک ایران / ضرورت توجه نهادهای حاکمیتی و کسب‌وکارها به مفهوم رگ‌تک

دومین سمینار رگ‌تک ایران با نگاهی به تنظیم‌گری نوین در ایران، دهم خردادماه توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار  از ساعت ۱۳ تا ۱۸ در آکادمی ایرانسل برگزار شد.

هدف اصلی سمینار رگ‌تک این بود که توجه نهادهای حاکمیتی و کسب‌وکارهای خصوصی و دولتی را به مفهوم رگ‌تک و کاربرد اثربخش فناوری در قانون‌گذاری، نظارت و تطبیق در عرصه‌های گوناگون و استفاده از فناوری در راستای افزایش کیفیت زندگی مردم جلب کند.

در این سمینار، دو پنل تخصصی و سه سخنرانی‌ از نمایندگان بخش خصوصی و دولتی ارائه شد. پنل اول با موضوع «بررسی تخصصی رگ‌تک در ایران و اثرات آن تا امروز» با حضور سیدجعفر مرتضویان، مدیر نوآوری و مطالعات راهبردی شرکت ملی انفورماتیک؛ علی رهبری، مشاور معماری مهندسی و مدیریت سیستم و محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار به مدیریت میثم سلیمانی، سردبیر رسانه‌های آنلاین راه‌کار برگزار شد و پنل دوم با موضوع «فرصت‌های آینده رگ‌تک در ایران» با حضور مدیرعامل یوآیدی، مدیر ارشد رگولاتوری اقتصادی ایرانسل، مدیرعامل فینوداد و عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای استان تهران به مدیریت رضا جمیلی، سردبیر رسانه‌های چاپی کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار شد.

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اولین سخنران این سمینار بود. او در ابتدای سخنرانی خود اعلام کرد که با اجرای تنظیم‌گری فناورانه که در کشور به آرامی در حال صورت گرفتن است باید منتظر نفس‌های آخر امضاهای طلایی در کشور باشیم. باقری اصل مهم‌ترین چالش تنظیم‌گری مبتنی بر فناوری را کیفیت داده عنوان کرد و گفت که تلاش‌شان این است داده‌هایی را فراهم کنند تا کشور به سمت تنظیم‌گری فناوری بیشتر از گذشته حرکت کند.

او بیان کرد که در قانون هفتم توسعه نیز به صورت ویژه به لزوم وجود تنظیم‌گر فناورانه تأکید شده، اما مطمئن است اجرای این قانون‌ها با مقاومت بخش‌هایی از بدنه دولت و نگاه‌های سیستمی مواجه خواهد شد. باقری اصل تأکید کرد نبردی بین تصدی‌گری دولتی و دولت تنظیم‌گر شروع شده که در این نبرد باید دولت تنظیم‌گر برنده شود.

در ادامه این سمینار، حمید حسن‌آبادی، مدیر سابق فناوری اطلاعات سازمان بورس در دومین سخنرانی به بیان کاربردهای رگ‌تک در ایران و دنیا و ابعاد مختلف اکوسیستم رگ‌تک پرداخت و گفت: «تاکنون تعریف دقیقی از رگ‌تک ارائه نشده اما نهاد ناظر مالی انگلستان در سال ۲۰۱۶ یک تعریف از رگ‌تک ارائه کرده است. طبق این تعریف، رگ‌تک زیرمجموعه‌ای از فناوری‌های مالی است که تمرکز آن روی فناوری‌هایی است که نیازمندی‌های تنظیم‌گری را به شیوه‌ای مؤثرتر و کارآمدتر از توانمندی‌های موجود تسهیل می‌کند.»

حسن‌آبادی درباره بیشترین کاربرد رگ‌تک گفت: «بیشترین کاربرد رگ‌تک در دنیا در زمینه انطباق است؛ اما در ایران بیشترین کاربرد رگ‌تک در راستای پایش تراکنش است.»

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و نماینده مردم تهران در سخنرانی اختتامیه سمینار رگ‌تک ضمن تبیین انواع رویکردهای دولت‌ها به فناوری، نسبت به ناآشنایی رگولاتوری فناوری‌های مالی ایران با مفهوم رگ‌تک اظهار تأسف کرد و گفت‌ که نهاد غیرقانونی ساترا و شاپرک نتیجه این نا‌آشنایی هستند.

شرکت ملی انفورماتیک، آکادمی ایرانسل، شرکت یوآیدی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، شرکت نبض‌افزار رایان‌اندیش، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و شرکت توسعه نوین همراه کیش حامیان برگزاری دومین سمینار رگ‌تک ایران بودند.

عکس‌ها: نسیم اعتمادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.