راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش برگزاری آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی با حضور «محمدرضا صادق» مشاور رسانه‌ای رییس جمهوری، «احمد مسجدجامعی» رییس شورای شهر تهران، «محمد خدادای» مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و جمعی از پیشکسوتان و فعالان عرصه روابط عمومی عصر روز دوشنبه دوم تیرماه سال جاری در سالن اجتماعات هتل بزرگ ارم به همت انجمن متخصصان روابط عمومی و با همکاری موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد.

دکتر «محمدرضا صادق» مشاور رسانه‌ای رییس جمهور در این مراسم با اشاره به اینکه نهمین جشنواره انتشارات روابط عمومی، بنایی بر الگوسازی در روابط عمومی‌ها است، اظهار داشت: «امروز این جشنواره با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ایجاد میدان رقابت بین دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف، توانسته بنایی بر الگوسازی در روابط عمومی‌ها باشد.»

مشاور رسانه‌ای رییس جمهور تصریح کرد: «بخشی از مشکلات پیش‌آمده برای روابط عمومی در سال‌های گذشته که مانع پیشرفت آنها شده است، به انتظار صرف دستگاه‌ها از روابط عمومی برای تبلیغ و برجسته‌سازی فعالیت‌های دستگاه‌ها برمی‌گردد.»

وی با اشاره به حضور مردم در انتخابات سال گذشته گفت: «حضور حماسی مردم در پای صندوق‌های رأی در انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته نشانه روی‌آوردن مردم به گفتمان اعتدال و بیزاری از تبلیغات همه‌جانبه و یک‌سویه است.»

.

به سوی اعتدال

مشاور رسانه‌ای رییس جمهور با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها باید راه اعتدال را در عملکرد خود پیش بگیرند، عنوان کرد: «هنگامی روابط عمومی می‌تواند به وظیفه خود یعنی برقراری ارتباط دو سویه عمل کند که عملکرد آن نه بر اساس افراط و نه تفریط باشد. بلکه باید وجه اعتدال را پیش بگیرد.»

«صادق» با اعتقاد بر اینکه روابط عمومی در انتشارات نیز باید به سمت اعتدال برود، افزود: «امروزه خروجی روابط عمومی‌ها در انتشارات نیز باید به سمت اعتدال‌گرایی و دوری از هرگونه بزرگ‌نمایی و اغراق برود چرا که در گذشته شاهد نتیجه افراطی‌گری در مطبوعات بودیم.”

«مسجدجامعی» رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وجه اولیه روابط عمومی نگرش هنرمندانه است، عنوان کرد: «وقتی روابط عمومی با هنر پیوند بخورد، جنبه‌های مختلفی از آن ظهور می‌کند که نتیجه آن خلاقیت است.»

 .

رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: «هر روابط عمومی تأثیرگذار و موفق حتماً یک عنصر هنری دارد که باید آن را جستجو کرد.»

وی با اعتقاد بر اینکه روابط عمومی حوزه محرمانه ندارد، گفت: «مناسبات امروز به جایی رسیده که حوزه محرمانه را به حداقل رسانده است. امروز در روابط عمومی حوزه محرمانه نداریم. بلکه اعتماد به عنصر و خلاقیت انسانی است که به جوهر همکاری احترام می‌گذارد.»

مسجد جامعی تصریح کرد: «روابط عمومی‌ها باید جایگاه خالی ذهن مخاطب را پیدا و روی آن سرمایه‌گذاری کنند.»

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: «در کار روابط عمومی احترام به مخاطب و صداقت داشتن، از اصول انکارناپذیر روابط عمومی است که می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.»

.

روابط عمومی داستان عشق است!

در ادامه «باقر ساروخانی» استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان اینکه روابط عمومی جایگاه عشق و طلوع انسانی است، اظهار داشت: «داستان روابط عمومی، داستان عشق، خلاقیت و ادغام ذهن در روابط عمومی‌ها است. بنابراین روابط عمومی که می‌خواهد تولید پیام کند و پیام را به اعماق جامعه و دل و ذهن آدم‌ها انتقال دهد، باید قبل از همه قلب خود آن را بپذیرد.»

وی توان ذاتی، پردازش، تجربه و انگیزش را از ویژگی‌های روابط عمومی دانست و گفت: »هر کسی که می‌خواهد وارد شغل شریف روابط عمومی شود، باید دارای توان ذاتی، پردازش که توانی ذاتی است و تجربه و انگیزش باشد. این چهار ویژگی باید در درون روابط عمومی‌ها تجلی گردد.»

.

لزوم شناخت ساختار ذهنی مخاطب

استاد ممتاز دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت مخاطب‌شناسی در روابط عمومی افزود: «ما برای مخاطب می‌نویسیم، بنابراین مخاطب در ذهن و پیام ما قرار گرفته است. برای این منظور باید از طریق پیام فهم‌پذیر، شناخت ساختار ذهنی و آنیت، مخاطب را جذب کرد.»

«محمد خدادای» مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه امروز باید از ارتباطات به رسانه برسیم اظهار داشت: «در گذشته از رسانه به ارتباطات می‌رسیدیم. اما امروز با تحول در فضای افکار عمومی، رسانه به یکی از مدل‌های ارتباطی تبدیل شده است»

.

در روابط عمومی باور داریم که موفق نبوده‌ایم

وی با اعتقاد بر اینکه باید در روابط عمومی‌ها یک آسیب‌شناسی صورت بگیرد گفت: «در بحث روابط عمومی باور داریم که موفق نبوده‌ایم و به راحتی نیز این موفقیت بدست نمی‌آید. آنچه که امروز به عنوان روابط عمومی ایفای نقش می‌کند، چه مقدار توانسته قدرت برقرار ی ارتباط را داشته باشد. بنابراین باید یک آسیب‌شناسی در دل روابط عمومی‌ها صورت بگیرد و یک بازنگری در موضوع ارتباط و بستر روابط عمومی داشته باشیم.»

.

لزوم بازنگری روش‌های سنتی

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه روش‌های سنتی باید مورد بازنگری قرار گیرند، تصریح کرد: «باور کنیم که در روابط عمومی نیاز به تعمق، بازنگری اصولی و اساسی به روش‌های سنتی و شناخت بیشتر از فعالیت خود داریم زیرا بقای هر دستگاهی به روابط عمومی در ارتباطات برمی‌گردد.»

همچنین «هادی کمرئی» رییس انجمن متخصصان روابط عمومی آثار ارسالی به نهمین جشنواره ملی انتشارات را دارای رشد و بالندگی دانست و اظهار داشت: «نهمین جشنواره ملی ارتباطات با بحث آموزشی و رقابتی همراه بود. در بحث آموزشی دو کارگاه با عناوین اینفوگرافیک در روابط عمومی و شیوه‌های نگارش در وب برگزار شد. در بخش رقابتی نیز 120 اثر از وزارت‌خانه‌ها، موسسات و نهادهای خصوصی به دبیرخانه ارسال شد که در 15 بخش به رقابت پرداختند. خوشبختانه در سال جاری آثار ارسالی از رشد و بالندگی بسیار زیادی برخوردار بود.»

 .

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی با اشاره به اهمیت حوزه انتشارات در فعالیت‌های روابط عمومی گفت: «بخش انتشارات یکی از بخش‌های با اهمیت در حوزه فعالیت‌های روابط عمومی است. امروزه ابزارهای نوین، فضای متفاوتی را در اختیار روابط عمومی‌ها قرار داده است که نکته حایز اهمیت آن تولید محتوای با ارزش است.»

وی عنوان کرد: «اگر نگاه اجمالی به ابزارهای موجود در حوزه روابط عمومی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که تولید محتوای مناسب دارای ارزش اطلاعاتی است که ارائه آن به مخاطیبن می‌تواند در ایجاد احساس مخاطبین به سازمان نقش با اهمیتی داشته باشد.»

.

ویژگی‌ جشنواره از زبان کمرئی

«کمرئی» تصریح کرد: «ویژگی این جشنواره ایجاد فضای رقابتی، تبادل اطلاعات، دانش، تجارب و ایجاد ارتباط بین روابط عمومی‌ها است که باعث بهبود و گسترش روابط عمومی‌ها در سازمان‌ها خواهد شد. نکته حایز اهمیت در این جشنواره بحث برنامه‌ریزی روابط عمومی‌ها بود که روابط عمومی‌ها در این حوزه نیازمند تامل بیشتر هستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.