راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز به کار سامانه قرارداد رهن و اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان / ثبت ۱۲۰۰ قرارداد از زمان اجرای آزمایشی تاکنون

سامانه ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان از امروز (سوم خردادماه) به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از زمان آغاز به کار آزمایشی این سامانه از ماه گذشته هزار و ۲۰۰ قرارداد رهن و اجاره ثبت شده است.

سامانه ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان که از ماه گذشته به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده‌ بود، از امروز (چهارشنبه سوم خردادماه)، به صورت رسمی رونمایی و فعالیت خود را آغاز کرد.

با رونمایی از این سامانه، همه مردم امکان استفاده از آن را خواهند داشت، همچنین این سامانه محدودیت زمانی نداشته و متقاضیان با ورود به آن می‌توانند به صورت رایگان اقدام به ثبت قراردادهای خود و دریافت کد رهگیری کنند.

در صورتی که متقاضیان همچنان خواهان ثبت قراردادهایشان در بنگاه‌های املاک باشند این امکان نیز برای آنها وجود دارد. همچنین بنگاه‌های املاک نیز می‌توانند از این سامانه به صورت رایگان برای ثبت قراردادها استفاده کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در آیین رونمایی از این سامانه گفت: «این سامانه به صورت هوشمند فعال شده که در فاز نخست در بخش اجاره و رهن است.»

هادی عباسی با بیان اینکه سامانه به مرور زمان تکمیل می‌شود، توضیح داد: «پیش‌فروش، خریدوفروش و ساخت‌وساز از دیگر مواردی است که به مرور زمان به سامانه ثبت قراردادها اضافه می‌شود.»

او با اشاره به اینکه در هر ثبت قرارداد، باید حداقل دو شاهد نیز حضور داشته باشند، گفت که در انتهای ثبت قرارداد، کد رهگیری صادر می‌شود که این کد قابل پیگیری است.

عباسی با بیان اینکه تاکنون حدود یک هزار و ۲۰۰ قرارداد رهن و اجاره در این سامانه به ثبت رسیده، بیان داشت: «این آمار به صورت لحظه‌ای در حال افزایش است.»


پیگیری قضایی کد رهگیری


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنگاه‌های املاک با راه‌اندازی این سامانه بنگاه‌ها به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌روند، بیان کرد: «مردم برای بازدید خانه‌ها، شناسایی و معرفی به صاحبخانه‌ها باید به بنگاه‌ها مراجعه کنند، اما پیش‌بینی ما این است که خدمات مشاوران املاک به سمت حرفه‌ای شدن پیش برود.»

او با بیان اینکه بازار رقابتی‌تر می‌شود، گفت: «قراردادها دارای کد رهگیری بوده و در صورت مشکلی در دستگاه قضایی قابل پیگیری است.»

عباسی با اشاره به اینکه این سامانه امکان جعل و تغییر قراردادها را کاهش می‌دهد، افزود: «بندهای این قرارداد ثابت و یکسری از بندها دارای ویرایش هستند، که البته امکان ثبت داور نیز با هدف جلوگیری از مشکلات احتمالی وجود دارد.»

او گفت: «افرادی که در این سامانه اقدام به ثبت قراردادهای خود می‌کنند، این ثبت به معنای خالی نبودن خانه‌های آنهاست و از مالیات مشمول بر مسکن خالی معاف می‌شوند.»


مخالفت وزارت مسکن با مالیات بر اجاره


معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه وزارتخانه موافق مالیات بر اجاره نیست، گفت: «به همین منظور مذاکراتی با مجلس صورت‌ گرفته و این موضوع در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی است.»

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.