راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر ارشد فروش سداد از تجربه حضور در نمایشگاه کتاب می‌گوید / نصب 2000 دستگاه پایانه فروش

یکی از موارد مورد نیاز برپایی نمایشگاه کتاب، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و تأمین دستگاه‌های کارت‌خوان غرفه‌داران است، امسال شرکت پرداخت الکترونیک سداد ذیل نقش بانک ملی ایران به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران انتخاب و موفق شد دو هزار دستگاه‌ پایانه فروش برای ناشران نصب کند. به گفته مدیر این پروژه، پروژه با توجه به اهمیت و گستردگی‌اش پر از چالش‌ بود.

آن‌طور که مجتبی اباذری، مدیر ارشد فروش سداد و مدیر پروژه این شرکت می‌گوید، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک در یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور اقدامی جذاب و البته پرچالش است.

او توضیح می‌دهد که سداد در این راستا چند کارگروه ویژه تشکیل داد و سعی کرد پروژه اصلی را به چند زیرپروژه تقسیم کند: «برای زیرساخت ارتباطی دستگاه‌ها به طور مشخص یک کارگروه فنی با حضور همکاران هلدینگ داده‌ورزی سداد، شرکت پارس تکنولوژی سداد و پرداخت الکترونیک سداد تشکیل دادیم که به‌سرعت با مشخص‌شدن وظایف، هر کدام از شرکت‌ها کار خودشان را شروع کردند. در خصوص سایر مسائل هم به همین ترتیب بود؛ کارگروه عملیاتی نصب و راه‌اندازی دستگاه‌ها که از همه بخش‌های مختلف شرکت سداد مثل پشتیبانی، کسب‌وکار، عملیات و خدمت، مالی، واحدهای زنجیره تأمین، انبار و تعمیرات در آن حضور داشتند و مسائل به طور شبانه‌روزی و شکل مکرر در لایه مدیران ارشد شرکت پیگیری و انجام شد. کارهایی مثل اجرای زیرساخت ارتباطی دستگاه‌ها به‌صورت کابلی، تعریف و آماده‌سازی حدود دو هزار دستگاه کارت‌خوان به همراه ادوات تکمیلی مثل مودم، کابل شبکه و…، راه‌اندازی درگاه فروش مجازی نمایشگاه کتاب، طراحی و غرفه‌سازی در محل نمایشگاه و انجام امور فرهنگی و تبلیغاتی تنها بخشی از فرایندهای اجرایی شرکت سداد بود که باید از همان روز اول نمایشگاه به بهره‌برداری می‌رسید.»

به گفته او، در برگزاری این نمایشگاه تقریباً همه بخش‌های شرکت سداد درگیر بودند؛ از مدیرعامل شرکت و معاونین تا همکاران واحد نگهبانی و تشریفات، شاید یک تیم حدود 250نفره از کارکنان سداد به شکل مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این پروژه شدند. او ادامه داد: «بر این فعالیت و مدیریت یک تیم عملیاتی 150نفره در هر روز از برگزاری نمایشگاه هم در فضای بزرگ با سالن‌های متعددی که مصلای تهران دارد کار بسیار دشواری بود که همکاران پشتیبانی انجام می‌دادند.»


هیچ دستگاهی مفقود نشد


به گفته او، حضور شرکت‌ها و مؤسسه‌های مختلف حوزه نشر، اپراتورهای تلفن همراه، اغذیه‌فروشی‌های معروف، کسب‌وکارها و استارتاپ‌های مختلف و البته حجم قابل‌ توجه بازدیدکنندگان باعث شد علاوه بر اینکه فرصت خوبی برای معرفی محصولات‌مان به مشتریان نهایی پیدا کنیم، تعاملات خوبی هم برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های بازاریابی برقرار کنیم که برای این کار یک تیم مستقل بازاریابی و فروش برای انجام مذاکرات تشکیل دادیم.

از نگاه اباذری، ‌وجود هماهنگی میان همه ارکان و نظم در عملکرد سداد، خود را نه‌تنها در پایداری سرویس‌ها و کارت‌خوان‌ها نشان می‌داد،‌ بلکه باعث شد تأمین اقلام مورد نیاز غرفه‌داران در همان روز اول نمایشگاه و در نتیجه رضایت حداکثری آنها محقق شود. او می‌گوید: «نمود این موضوع در روز پایانی نمایشگاه و پس از جمع‌آوری کارت‌خوان‌ها و البته فرم‌های نظرسنجی نیز قابل مشاهده بود؛ همیشه در پروژه‌های این‌چنینی یک مشکل اساسی، مفقودی دستگاه‌های کارت‌خوان است؛ اما سداد توانست عین همان دستگاه‌ها و ادواتی را که توزیع کرده بود جمع‌آوری کند.»

او درباره فعالیت‌های سداد در نمایشگاه توضیح داد: «فعالیت‌های سداد در سه دسته قابل‌ دسته‌بندی است که نصب و راه‌اندازی دو هزار دستگاه پایانه فروش برای ناشران مهم‌ترین بخش آن است. اقدام دیگر انجام امور تبلیغاتی و اجتماعی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت و سومی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های کسب‌وکاری و بازاریابی است که در نمایشگاه ایجاد شده بود که خوشبختانه به گواه مسئولان برگزاری نمایشگاه، سداد در اولین حضور خود موفق شد به بهترین شکل ممکن از عهده آنها برآید.»

اباذری ادامه داد: «سداد در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز هم‌زمان با نمایشگاه کتاب، کمپین کتاب آباد با شعار «آگاهی آبادی است» را با هدف تجهیز کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم به اجرا گذاشت. در این کمپین علاقه‌مندان می‌توانستند از طریق کد دستوری #737* و اپلیکیشن ایوا در این حرکت جمعی شرکت کنند. در همین حوزه مسئولیت اجتماعی، ما در سالن ویژه کودکان و نوجوانان اقدام به ارائه یکسری اقلام جذاب برای کودکان کردیم و سعی شد محیط جذاب‌تری برای این عزیزان ایجاد کنیم.»

به گفته او، علاوه بر وظیفه مأموریتی شرکت سداد برای ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به بانک ملی ایران و چشم‌اندازهای مالی‌ این نمایشگاه، ماهیت فرهنگی و اجتماعی بودن این رویداد و استفاده از ظرفیت‌های کسب‌وکاری موجود در نمایشگاه یکی از جذابیت‌های ارائه خدمات در این نمایشگاه بود.


چالش‌های سداد


طبق گفته‌های اباذری، این پروژه با توجه‌ به اهمیت و گستردگی‌اش پر بود از چالش‌های مختلف، یک پروژه بزرگ کشوری که مخاطب آن همه اقشار جامعه هستند، از کودکان و نوجوانان تا اساتید و فرهیختگان دانشگاهی، شاید پررنگ‌ترین چالش ما کمبود زمان بود: «برای اجرای پروژه‌ای در این ابعاد حتماً باید فرصت کافی داشت تا بشود با یک برنامه‌ریزی خوب و مدون، مراحل پروژه را مجزا انجام داد، باید همه مسائل و چالش‌های احتمالی را پیش‌بینی می‌کردیم و برای هر کدام برنامه جایگزین انتخاب می‌کردیم.»

او اضافه کرد: «در فضای عملیاتی، کار آن‌طور که روی کاغذ می‌نویسیم پیش نمی‌رود و باید برنامه جایگزین مناسب داشت، مثلاً وقتی در مورد چگونگی تأمین زیرساخت ارتباطی دستگاه‌های پایانه فروش در فضایی به بزرگی مصلای تهران فکر می‌کردیم انتخاب یک راهکار نادرست یا حتی انتخاب نوع دستگاه برای نمایشگاه می‌توانست کل پروژه را با شکست مواجه کند. گرفتن اطلاعات هویتی و حسابی غرفه‌داران و نواقص و ایراداتی که این اطلاعات داشت نیز جزو چالش‌های بزرگ ما در اجرای این پروژه بود، از طرف دیگر به این چالش‌های ریزودرشت عملیاتی که درگیر آنها بودیم، چالش‌های خود محیط مصلی مانند قطعی برق یا تداخل کاری پیمانکارهای مختلف هم اضافه می‌شد.»

اباذری در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: «از ویژگی‌های پروژه‌های نمایشگاهی، وقوع موارد غیرمترقبه است و هرچقدر هم که برنامه‌ریزی درستی انجام شود باز مسائلی رخ می‌دهد که باعث می‌شود نتوان به‌دقت حوزه وظایف هر فرد را تعیین کرد و اگر افراد با یک روحیه کار تیمی کارها را پیش نبرند، قطعاً نتیجه جذابی حاصل نخواهد شد. به ابعاد و مدت طولانی نمایشگاه کتاب تهران تقاضاهای غیرمتعارف برخی غرفه‌داران را بیفزایید تا متوجه حجم کار انجام‌شده از سوی کارکنان سداد بشوید. این موضوع باعث شد تجربه و حس خوبی برای بسیاری از غرفه‌داران رقم بخورد که می‌تواند مبنای همکاری‌های ما با آنها در آینده باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.