راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا به‌ میزبانی تهران چه می‌گذرد؟ / رونمایی از طرح‌های دلارزدایی کشورهای عضو

پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا (ACU) به میزبانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری ایران و رؤسای کل کشورهای عضو و اعضای ناظر شامل رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه، قائم‌مقام بانک مرکزی بلاروس و کشور افغانستان و همچنین نماینده بانک توسعه اسلامی در حال برگزاری است. در جریان این برگزاری،‌ محمدرضا فرزین،‌ رئیس‌کل بانک مرکزی به‌عنوان رئیس دور جدید این اجلاس تا یک سال انتخاب شد و بررسی روش‌های حذف دلار و یورو از تعاملات پولی و بانکی کشورها و ایجاد یک پیام‌رسان بانکی از مهم‌ترین موضوعات این اجلاس است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا به‌صورت دوره‌ای هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. در این نشست، گزارش عملکرد اتحادیه پایاپای آسیا در سال مورد نظر توسط دبیر کل اتحادیه به اطلاع اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه می‌رسد.

محور اصلی این اجلاس دلارزدایی و کاهش وابستگی به ارزهایی نظیر دلار و یورو است. همچنین، گزارش‌های اقتصادی کشورهای عضو توسط رؤسای کل بانک‌های مرکزی عضو ارائه می‌شود. سپس، اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه پیرامون رویدادهای اقتصادی بین‌المللی و دورنمای اتحادیه به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

گفتنی است در اجلاس سال جاری ضمن اصلاح اساسنامه اتحادیه به منظور تسهیل در پذیرش اعضای جدید، تعیین سبد جدید ارزی کشورهای عضو به منظور تسویه مبادلات بدون نیاز به ارزهای یورو و دلار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

امکان‌سنجی به‌کارگیری ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی برای پرداخت‌های برون‌مرزی و رونمایی از شبکه پیام‌رسان بین‌بانکی کشورهای عضو اتحادیه نیز در دستور کار این اجلاس است.


به‌کارگیری پول‌های ملی ایران و روسیه در تجارت دوجانبه


همچنین روز گذشته جلسات کارشناسی اعضای هیئت‌های شرکت‌کننده اتحادیه پایاپای آسیا در بانک مرکزی برگزار شد. رؤسای کل بانک مرکزی ایران و روسیه نیز دیدار کرده و فرزین با اشاره به پتانسیل کشورهای عضو ACU از روسیه برای شرکت در پنجاه‌ویکمین اجلاس سالانه اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران دعوت کرد.

فرزین در دیدار الویرا نابیولینا، رئیس‌کل بانک مرکزی فدراسیون روسیه و هیئت همراه با تأکید بر ضرورت افزایش مبادلات بانکی و پولی دو کشور گفت: «تقویت و تسریع در توسعه روابط کارگزاری میان بانک‌های تجاری ایران و روسیه در دستور کار است.»

نابیولینا، رئیس‌کل بانک مرکزی فدراسیون روسیه نیز در این دیدار ضمن تأکید بر تقویت مبادلات پولی و بانکی و استفاده بهینه از زیرساخت‌های بانکی دو کشور در جهت توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تصریح کرد: «تبادل هیئت‌های فنی و تخصصی بانک‌های مرکزی دو کشور با هدف توسعه و تعمیق روابط پولی و بانکی در این راستا مهم قلمداد می‌شود که اجرایی شده است.»


شرايط حضور بانک‌های خارجی در ايران تسهيل شده است


در ادامه فرزین در سخنرانی خود در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا (ACU) به موضوعات مختلفی اشاره و عنوان کرد: «در کنار ظرفيت‌ها و فرصت‌های بخش تجاری اقتصاد ايران، بخش مالی نيز از ظرفيت‌ و جايگاه ويژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر ۳۲ بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی در اقتصاد ایران مشغول به فعالیت هستند که با حدود ۱۹ هزار شعبه بانکی در سرتاسر کشور به فعالان اقتصادی و آحاد مردم خدمات بانکی ارائه می‌دهند. در این میان با تصويب قانون حضور بانک‌های خارجی در ايران، شرايط حضور بانک‌های خارجی در ايران تسهيل شده و به‌رغم اعمال تحريم‌های اقتصادی و بانکی در حال حاضر شاهد حضور برخی بانک‌های خارجی يا تأسيس بانک‌های مشترک در ايران هستيم. بیش از هشت بانک با مالکیت بانک‌های ایرانی در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند و ۴۹ شعبه بانک‌های ایرانی در کشورهای مختلف از جمله انگلستان، آلمان، روسیه، عراق، امارات متحده عربی، فرانسه و غیره فعال هستند.»

فرزین با اشاره به پیشرفت و توسعه زیرساخت‌­های بانکی و گستره شبکه پرداخت نظام بانکی ایران (اعم از خدمات پرداخت الکترونیک) در سال­‌های اخیر گفت: «این پیشرفت به گونه‌ای بوده که تمامی تراکنش‌های خرد و کلان مشتریان نظام بانکی با درصد اطمینان نزدیک به صددرصد انجام شده است. این وضعیت با اتکا به توان متخصصان ایرانی در این عرصه و به‌رغم وضع تحریم‌های شدید نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود در حوزه‌های پرداخت و پشتیبانی الکترونیک تحقق یافته است. هم‌اکنون بالغ بر ۹۷ درصد معاملات ایرانیان بدون استفاده از پول نقد و از طریق خدمات بانکی صورت می‌­پذیرد و دسترسی تمام نقاط کشور به اینترنت باعث شده تا خدمات پرداخت الکترونیک در کلیه نقاط کشور امکان‌­پذیر باشد.»


سهم ۱۱درصدی اعضای ACU از کل تولید ناخالص جهان


رئیس‌کل بانک مرکزی نقش اتحادیه را در اقتصاد جهانی مهم و استراتژیک برشمرد و گفت: «کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیا بر اساس آخرین اطلاعات صندوق بین‌­المللی پول، سهمی در حدود ۱۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان برحسب برابری قدرت خرید را در اختیار دارند که با اضافه شدن کشورهایی نظیر چین، روسیه و بلاروس این سهم به حدود ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت.»


پیام‌رسان ACUMER جایگزین سوئیفت می‌شود


رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص برنامه‌های آتی اتحادیه گفت: «پیگیری تکمیل پیام‌­رسان ACUMER که هم‌­اکنون در آستانه عملیاتی‌شدن آن قرار داریم، اقدامات عملی در جهت تنوع­‌بخشی به سبد ارزی اتحادیه، پیشنهاد امکان‌­سنجی انجام مبادلات تجاری بین اعضا با استفاده از ارز دیجیتال بانک­‌های مرکزی کشورهای عضو، تشکیل کمیته‌های فرعی، اتصال نظام‌های پرداخت اعضا به یکدیگر و برگزاری برنامه‌های آموزشی جهت انتقال تجربه و دانش از سایر اقدامات حائز اهمیت دبیرخانه اتحادیه هستند.»

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پنجاه‌ويکمين جلسه هيئت‌مديره اتحاديه پاياپای آسيا عزم راسخ اعضا برای ایجاد فصل جدیدی از روابط اقتصادی و تعاملات مالی و تجاری را ستود، از دلار‌زدایی به‌عنوان پاسخ اجتناب‌ناپذیر کشورها به پروژه سلاح‌سازی از دلار سخن گفت و پیشنهاداتی مهم برای ارتقای کارآيی و اثربخشی اين سازوکار بین‌المللی ارائه داد.


تشکیل کمیته مشترک بین بانک‌های ایران و پاکستان


همچنین محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در دیدار با احمد، همتای پاکستانی خود در حاشیه اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا خواستار تشکیل کمیته توافقات بانکی و اتصال کارت‌‌های بانکی بین دو کشور و تعامل در زمینه پیام‌رسان غیرسوئیفتی شد.

رئیس دوره‌ای جدید پنجاه‌ویکمین اتحادیه اجلاس پایاپای آسیایی با تأکید بر پایاپای‌سازی با استفاده از ظرفیت ACU خواستار ایجاد یک کانال بانکی با پاکستان در این زمینه شد و گفت: «در این خصوص قبلاً با بانک‌های پاکستانی مذاکراتی انجام شده و این بانک‌ها از موضوع ایجاد کانال بانکی طرفین استقبال کرده‌اند. البته نقش بانک مرکزی پاکستان در عملیاتی‌سازی این امر بسیار ضروری و لازم است.»

فرزین با تأکید بر اهمیت بسزای ایجاد و به‌کارگیری پیام‌رسان مالی غیرسوئیفتی در روابط بین‌بانکی افزود: «پیام‌رسان‌ مالی ایجادشده توسط ایران می‌تواند جایگزین سوئیفت شود و کمک شایانی به تبادلات پیام‌های مالی و بانکی دو کشور کند.»

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه موضوع پرداخت‌های کارتی بانکی نیز برای طرفین حائز اهمیت است، گفت: «پرداخت‌های کارتی برای تجار ایرانی در پاکستان و زوار پاکستانی در ایران بسیار کاربردی و مورد نیاز است. بر این اساس، ایران آمادگی دارد در یک برنامه مدون زیرساخت‌های اتصال کارت‌های بانکی طرفین را به هم متصل کند.»

طبق اعلام بانک مرکزی، فرزین با اشاره به عضویت ایران و پاکستان در نهادهای بانکی بین‌المللی مشترک از جمله اتحادیه پایاپای آسیایی، اکو، گروه مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، خواستار توسعه روابط بیشتر بانک‌های طرفین و تشکیل کارگروهی به ریاست معاونین بانک‌های مرکزی دو کشور شد و گفت: «کمیته مشترک بانکی با توجه به همسایگی ایران و پاکستان و مشابهات فرهنگی و دینی یک امر لازم و مورد توجه است.» 

در این دیدار همچنین احمد، رئیس‌کل بانک مرکزی پاکستان نیز با استقبال از توسعه روابط بانکی طرفین از ایجاد پیام‌رسان غیرسوئیفتی، اتصال کارت‌های بانکی دو کشور و تجارت تهاتری در قالب ظرفیت‌های اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: «برای پیشرفت توسعه روابط بانکی آمادگی داریم با معرفی نماینده و ایجاد کارگروه مشترک زمینه‌های تعمیق روابط بانکی را فراهم آوریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.