راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۴۱۷ هزار نفر در صف وام فرزندآوری / پرداخت ۷۷۵ میلیارد تومان وام فرزندآوری در فروردین‌ماه

تعداد متقاضیان در صف تسهیلات فرزندآوری طی یک‌ماهه نخست سال جاری حدود ۳۷ درصد افزایش یافته و بیش از ۱۱۳ هزار نفر به آن افزوده شده است. سیستم بانکی کشور در فروردین‌ماه امسال بیش از ۷۷۵ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه فرزند پرداخت کرده است.

تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد در نخستین‌ماه سال جاری، ۷۷۵ میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان وام فرزندآوری به ۱۳ هزار و ۸۰۰ متقاضی پرداخت شده است. این مبلغ حدود ۰.۰۴ درصد از کل بودجه تعیین‌شده برای تسهیلات قرض‌الحسنه (شامل همه انواع تسهیلات قرض‌الحسنه) در سال ۱۴۰۲ است.

وام فرزندآوری با نرخ سود چهار درصد، از تسهیلات جدیدی است که دولت طی دو سال اخیر در جهت حمایت از خانواده و افزایش جمعیت، بانک‌های کشور را مکلف به پرداخت آن کرده است.

بررسی آمار نشان می‌دهد در فروردین‌ماه امسال، بیشترین سهم وام‌های فرزندآوری پرداخت‌شده مربوط به بانک ملی بوده، به طوری که حدود یک‌سوم از کل تسهیلات توسط این بانک پرداخت شده است.


رکوردزنی بانک ملی در پرداخت وام فرزندآوری


در فروردین‌ماه امسال بانک ملی قریب به پنج‌هزار فقره تسهیلات فرزندآوری را به ارزش ۲۷۹ میلیارد تومان پرداخت کرده است. بانک رفاه کارگران نیز با سهم تقریباً ۱۹درصدی در رتبه بعدی قرار دارد.

همچنین آمار نشان می‌دهد که تا پایان فروردین‌ماه امسال بیش از ۴۱۷ هزار متقاضی در صف دریافت تسهیلات فرزندآوری قرار گرفته‌اند.

تعداد متقاضیان در صف تسهیلات فرزندآوری طی یک‌ماهه نخست سال جاری، حدود ۳۷ درصد افزایش یافته و بیش از ۱۱۳ هزار نفر به آن افزوده شده است. در سال گذشته نیز سیستم بانکی کشور، تعداد ۸۲۱ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری را به ارزش بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کرد.

رشد این تسهیلات‌دهی در حالی رخ داده که برخی کارشناسان اقتصادی همواره نسبت به تسهیلات تکلیفی که دولت بر دوش بانک‌ها (که عمده آنها دچار ناترازی هستند) می‌گذارد، هشدار داده و پرداخت این نوع تسهیلات را موجب تشدید ناترازی بانکی، افزایش بدهی به بانک مرکزی، افزایش اضافه‌برداشت‌ها، رشد پایه پولی و در نهایت افزایش تورم عنوان می‌کنند.

منبع ecoiran
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.