راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی عنوان کرد / سازمان امور مالیاتی دو هزار میلیارد تومان به صندوق بدهکار است

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی دلیل تأخیر واریز منابع از سوی این صندوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه را تشریح کرد. به گفته او منابع واریزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه باید از محل بدهی سازمان امور مالیاتی به صندوق توسعه ملی پرداخت شود، اما این سازمان هنوز دو هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت نکرده است.

سید علیرضا میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی موظف به پرداخت ماهانه به صندوق تثبیت بازار سرمایه است، اظهار کرد: «این فرایند طی ماه‌های گذشته طی شد و تاکنون حدود ۶۴۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده و ۶۰ درصد منابع صندوق تثبیت از طریق صندوق توسعه ملی تأمین شده است.»

وی به این سؤال که چرا روند واریزی منابع متوقف شده است، پاسخ داد: «این منابع باید از محل طلب صندوق توسعه ملی از سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. این طلب پنج هزار میلیارد تومان بود که سه هزار میلیارد آن توسط سازمان امور مالیاتی پرداخت شد و صندوق توسعه ملی عین آن را به صندوق تثبیت واریز کرد. سازمان امور مالیاتی باید دو هزار میلیارد تومان دیگر به صندوق توسعه ملی واریز کند تا صندوق این مبلغ را همراه دو هزار میلیارد دیگر به حساب صندوق تثبیت واریز کند و ۱۰ هزار میلیارد تومانی که تعهد داشت تکمیل شود.»

عضو هیئت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی تأکید کرد: «منابع ریالی صندوق توسعه ملی ماده ۵۲ قانون است. یعنی باید در پشتیبانی از طرح‌های ریالی کشور مصرف شود؛ بنابراین طبق مقررات سازمان امور مالیاتی باید در ابتدا طلب صندوق را پرداخت کند و مابقی پول نیز از برگشت منابع صندوق تأمین شود.»

بر اساس این گزارش، حدود سه سال پیش با توجه به تلاطمی که در بازار سرمایه ایجاد شد، بحث سرمایه‌گذاری یک‌درصدی از منابع صندوق توسعه ملی پیش آمد و طبق محاسبات صورت‌گرفته بر مبنای منابع ورودی به صندوق، مقرر شد حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به صورت تدریجی در بازار سهام سرمایه‌گذاری شود.

بر این اساس، فرایند واریزی تقریباً هر یک ماه یا دو ماه یک بار انجام می‌شد و تا یازدهم مهرماه سال گذشته که ۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد، جمع این مبلغ به حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از طرف دیگر از حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان باید پنج هزار میلیارد تومان از محل طلب صندوق توسعه ملی از سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شد که فقط سه هزار میلیارد از پرداخت‌های صورت‌گرفته به صندوق تثبیت بازار، از محل این طلب بوده و هنوز دو هزار میلیارد تومان دیگر از سوی سازمان امور مالیاتی به صندوق برگردانده نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.