راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دنیای بدون پول نقد چگونه است؟

با روند رو به رشد فناوری و توسعه بانکداری الکترونیکی، اکنون می‌توان ادعا داشت که در آستانه شکل‌گیری جامعه بدون پول نقد قرار گرفته‌ایم که بسیاری از کارشناسان سال‌ها پیش آن را پیش‌بینی کرده بودند. در حال حاضر در آمریکا هر مصرف‌کننده بطور متوسط حداقل 2 کارت اعتباری دارد و آنهایی که زودتر وارد این حوزه پرداخت شده‌اند در حال کنار گذاشتن کارت‌‎های پلاستیکی و استفاده از کیف پول الکترونیکی هستند. حتی مشاغلی که قبلا به شدت به پول نقد متکی بودند مانند تاکسی و… اکنون می‌توانند بدون پول نقد به فعالیت خود ادامه دهند و این امر حاصل پیشرفت فناوری است.

با این حال هر چه پول نقد بیشتر کنار گذاشته می‌شود و استفاده از کارت‌های پلاستیکی، کیف پول الکترونیکی، پرداخت‌های مبتنی بر تلفن همراه و حتی پول‌های مجازی نظیر بیت‌کوین بیشتر می‌شود، خطرات اقتصاد بدون پول نقد آشکارتر می‌شود.

.

هکرها تهدید اصلی پرداخت الکترونیک

بحران فروشگاه‌های زنجیرهای تارگت، نویمان مارکوس و دیگر فروشگاه‌ها آسیب‌پذیری پرداخت‌های الکترونیکی را در برابر حملات هکرها نشان می‌دهد. بنا به اعلام شرکت امنیت داده‌های ریسک سیکیوریتی، سال گذشته میلادی 2164 رویداد امنیتی گزارش شد که 822 میلیون پرونده را در خطر قرار داد. این میزان دو برابر بالاترین رقم قبلی است که در سال 2011 مشاهده شد. و به نظر می‌رسد روند افزایش حملات امسال هم ادامه می‌یابد.

کارت‌های «چیپ اند پین» که سال‌هاست در اروپا مورد استفاده قرار دارد بخشی از این تهدیدها را از میان خواهد برد. چیپ‌هایی که در کارت‌ها گنجانده می‌شوند رمزهای یک بار مصرفی را که دارنده کارت در کارتخوان‌ها وارد می‌کنند تایید می‌کنند. این کارت‌ها به کاهش سوءاستفاده‌ها کمک می‌کنند. اما مشخص نیست که با همه‌گیر شدن این کارت‌ها تا چه میزان از سوءاستفاده‌ها کم خواهد شد، چرا که برای مثال، این کارت‌ها در کاهش تقلب‌هایی که در اینترنت صورت می‌گیرد کمکی نمی‌کنند. مشکل اصلی همه‌گیر شدن این کارت‌ها، هزینه تولید و توزیع کارت و کارتخوان‌های جدید است.

صاحبان برخی مشاغل در آمریکا می گویند طی چند سال آینده استفاده از این فناوری را آغاز خواهند کرد اما به پایبندی بیشتری از سوی تمام طرف های ذی‌نفع نیازمند هستند و معتقدند سیاست‌گذاران نیز باید برای افزایش امنیت مشارکت کنند.

.

حذف پول نقد و تهدید حریم خصوصی

حذف پول نقد در دنیای داده‌های انبوه بدین معناست که تمام خریدها و در نتیجه حریم خصوصی در معرض خطر و سوءاستفاده قرار دارد. از آنجا که پرداخت‌های الکترونیکی قابل رهگیری هستند، دولت‌ها می‌توانند از این امکان برای پیش‌گیری از وقوع جرم و شناسایی مجرمان استفاده کنند، اما نظارت دائمی بر عملکرد مالی شهروندان نوعی عدم اطمینان بین دولت و شهروندان بوجود می‌آورد. در هر حال افزایش استفاده از ابزارهای الکترونیکی و غیرنقد برای تراکنش‌ها خطراتی در پی دارد که باید رفع شود اما حرکت به سمت استفاده از این ابزارهای دیجیتال ادامه خواهد یافت و به همین دلیل شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات یادشده باید در جهت مهار این خطرات حرکت موثرتری کنند.

منبع: شاپرک / CNBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.