راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل جدید فاش درباره برنامه‌های آینده شرکت / عبور از تک‌محصولی‌ بودن و ورود به حوزه صادرکنندگی

فاش، شرکتی فعال در حوزه‌ فناوری و نرم‌افزارهای بانکی، وابسته به بانک شهر است که از سال 1384 فعالیتش را آغاز کرده است. اوایل تیرماه 1402 فرهاد وکیلیان مدیرعاملی شرکت فاش را بر عهده گرفته و می‌خواهد این شرکت را از شرکتی تک‌‌محصولی و منحصر به محصول شاتوت خارج کند و با اضافه کردن نرم‌افزارهای جدید بانکی و مالی ضمن توسعه جدی، لاین‌های اقتصادی شرکت را افزایش دهد. با استراتژی جدید او، فاش برنامه‌ریزی‌هایی برای تعامل با کسب‌وکارهای خارج از بانک در حوزه صادرکنندگی و کیف پول صورت داده است.

طبق گفته‌های وکیلیان، شرکت در سال‌های فعالیت خود،‌ فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. اوایل تیرماه هم‌زمان با ورود او به شرکت، هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر نیز در حال شکل‌گیری بوده و به تبع آن مأموریت شرکت براساس استراتژی‌های جدید هلدینگ دستخوش تغییرات شده و در حال حاضر به لحاظ تعاریف و تدوین استراتژی به ثبات رسیده است.


ارائه سرویس‌های شهری در کیف پول


طبق صحبت‌های وکیلیان، فاش در واقع شرکت نرم‌افزاری و بازوی فناوری و نوآوری بانک شهر است و در سنوات اخیر، بر کیف پول شا‌توت متمرکز شده است. از نگاه مدیرعامل جدید فاش، شاتوت از پلتفرم‌های باکیفیت کیف پول کشور است که در آن سرویس‌های متنوعی مانند سرویس‌های پایه شهری حمل‌ونقل، سامانه‌های تقسیط، تخفیف و اعتبار فعال است.

 پلتفرم شاتوت در حال ‌حاضر، زیرساخت بسیاری از کیف پول‌های فعال در کشور است. این کیف پول‌ها در مکان‌های استراتژیک و پلتفرم‌های اعتباری و اقساطی خاصی مانند شهرداری‌ها، کانال‌های مترو، تاکسی، اتوبوس و در بسیاری از پلتفرم‌های خرد شهری فعالیت می‌کنند.


ظرفیت‌های فاش


وکیلیان می‌گوید حوزه صادرکنندگی و پذیرندگی شا‌توت مهم‌ترین پروژه‌ مشترک بانک و شرکت بوده است. او با اشاره به ظرفیت‌های شرکت فاش برای تعامل با بانک توضیح داد: «علاوه بر حوزه حمل‌ونقل شهری، برات الکترونیک نیز یکی دیگر از محصولات فاش است که مبالغ قابل توجهی را مدیریت می‌کند. کارت‌های شهروندی و مترو و همچنین ساختار پذیرندگی و پذیرش، در حوزه کیف پول در بانک شهر بر عهده شرکت فاش است. همچنین در حال حاضر ماهانه 20.000.000 تراکنش بر پلتفرم شاتوت مدیریت می‌شود.»

او معتقد است بانک شهر پتانسیل خوبی در تراکنش‌های خرد شهری دارد. به همین دلیل شرکت می‌تواند برای تسهیل در پرداخت خرد شهری مردم، از همه‌ ابزارهای کیف پولی یا کارتی استفاده کند. شرکت فاش با راه‌اندازی کیف پول جامع شهروندی و به منظور یکپارچه‌سازی خرید بلیت‌های اتوبوس، تاکسی، مترو، سینما، موزه‌ها و مکان‌هایی که زیر نظر شهرداری اداره می‌شود و همچنین پرداخت عوارض پسماند و شهرداری می‌تواند بخشی از دغدغه‌ مردم را حل کند.

او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا این رویکرد مستلزم این است که افراد کاربر بانک شهر باشند یا اینکه در آینده این محدودیت از بین می‌رود، توضیح داد: «طبیعتاً بانک شهر و هلدینگ فناوری اطلاعات آن، همگی یک بنگاه اقتصادی هستند. شاید در آینده این اتفاق بیفتد، ولی در حال حاضر این خدمات شامل حال مشتریان بانک شهر است.»


ورود شرکت به سایر لاین‌های اقتصادی


شرکت به‌واسطه بانک و هلدینگ در آستانه انعقاد قرارداد چندین پروژه مختلف نرم‌افزاری بانکی است. وکیلیان ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت فاش توسعه و ایجاد SCF (Supply chain finance) است. از دیگر مأموریت‌های شرکت که در دستور کار قرار گرفته، اخذ مجوز TSP است که مقدمات آن در حال اجراست. از دیگر کسب‌وکارهای اضافه‌شده به شرکت می‌توان راه‌اندازی سامانه ریال دیجیتال، به واسطه اتصال به سامانه‌های بانک مرکزی را برشمرد.»


کمبود نیروی انسانی به استعدادهای فنی محدود نیست


او در ادامه صحبت‌هایش درباره چالش‌هایی که شرکت فاش با آنها دست به گربیان است، صحبت کرد: «من از صنعت پرداخت وارد این حوزه شدم. در آن صنعت دغدغه‌هایی از قبیل خرید دستگاه کارت‌خوان، استهلاک آن یا قرارداد بستن با بانک‌ها، کلونی‌های تراکنش‌ساز و این نوع موضوعات را تجربه کرده بودم، اما در فاش بزرگ‌ترین دغدغه شرکت، نیروی انسانی متخصص است.»

مدیرعامل فاش توضیح داد که در ابتدا شاهد کمیابی نیروی فنی و تکنیکال به دلیل مهاجرت و سایر عوامل بودیم، اما حالا می‌بینیم که در سایر حوزه‌ها نیز نیروهای توانمند کمیاب شده‌اند. دغدغه‌ اکثر شرکت‌های فناوری نیز همین است: «بخشی از موضوع منابع انسانی به حقوق و درآمد مربوط می‌شود و بخش دیگری از آن نیز به مسائل دیگری مانند تغییر نسل، داشتن خواسته‌های متفاوت و… مربوط است که مدیران فعلی از جنس آنها نیستند.»

طبق گفته‌های او، تأکید فاش بر جوان‌گرایی در کنار آموزش و داشتن انواع مشوق‌های مالی و غیرمالی است. با این شیوه شاهد کمترین ریزش منابع انسانی خواهیم بود. «عمده مدیران شرکت‌ها، متولدین بین دهه‌های 40 تا 60 هستند که نگرش آنها نسبت به محیط، نگرش خاصی بوده و با نگرش جوانان دهه‌ 70 و 80 به طور کلی متفاوت است. معتقدم باید تعامل با آنها را یاد بگیریم.»


تعامل فاش با بانک و رگولاتور


وکیلیان، بانک شهر، را بانک آینده‌نگر می‌داند که با تأسیس هلدینگ فناوری اطلاعات، تا یک سال آینده اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.

او درباره چالش‌های رگولاتوری که تمام شرکت‌های فناوری‌محور با آن روبه‌رو هستند، تصریح کرد: «رگولاتور در بسیاری از موارد از کسب‌وکارها عقب‌تر است. اگر رگولاتور خواهان انجام دادن یک کار اساسی است، باید از کسب‌وکارها مشورت بگیرد و پایه قوانین را تدوین کند و در این صورت همه بازیگران فارغ از اجبار به قوانین آن احترام خواهند گذاشت و آن را خواهند پذیرفت. به این طریق فاصله‌‌ راه‌اندازی یک کسب‌وکار تا فاصله‌ قانون‌گذاری آن کاهش پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال موضوع نصب دستگاه کارت‌خوان از سال 1382 مطرح شده ولی شاپرک در سال 1390 تأسیس شد. در صورتی که اگر آینده‌پژوهان فناوری‌ در این موضوعات دخالت داشته باشند، این فاصله خیلی کوتاه‌تر خواهد بود. از این دست مثال‌های بسیاری را می‌توان نام برد.»

فرهاد وکیلیان در پایان صحبت‌هایش با نگاهی به برنامه‌های آتی شرکت فاش اعلام کرد: «شرکت نیازمند تقویت و افزایش تعاملات با کسب‌وکارهاست. این مهم مستلزم این است که در مرحله‌ اول خواسته‌های بانک شهر و پروژه‌های هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر را اجرا کنیم و پس از به جا گذاشتن کارنامه‌ای مناسب از خودمان، نگاهی به کسب‌وکارهای خارج از بانک داشته باشیم. امید است در سال آتی بتوانیم با چندین کسب‌وکار خارج از بانک، در حوزه صادرکنندگی و کیف پول نیز همکاری مناسبی را رقم بزنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.