راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مروری بر رویکرد اقتصادی رئیس جدید بانک جهانی / سیاست اصلی آجی بانگا؛ نوآوری و بسیج سرمایه برای گذار سبز

آجی بانگا، رئیس سابق هندی‌الاصل مسترکارت در حالی با اکثریت قاطع آرای هیئت‌رئیسه به‌عنوان رئیس بانک جهانی انتخاب شد که روسیه تنها رأی ممتنع از میان ۱۵ رأی بود. از طرفی با توجه به اظهارنظرهای مثبت سیاستمداران دموکرات ایالات متحده به نظر می‌رسد بانگا از حمایت این حزب برخوردار است. گفته می‌شود بانگا توانایی بالایی در استفاده از نوآوری برای مقابله با تغییرات مخرب آب‌وهوایی، همه‌گیری‌ها و گسترش رفاه جهانی دارد و اصلی‌ترین سیاست آینده بانک جهانی تأمین مالی بیشتر برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است.


طبق روال همیشه نامزد ایالات متحده انتخاب شد


به گزارش «راه پرداخت»، هیئت‌رئیسه بانک جهانی روز چهارشنبه آجی بانگا، مدیرعامل سابق مسترکارت را برای یک دوره پنج‌ساله به‌عنوان رئیس این بانک انتخاب کرد. بانگا در زمان مدیریت مسترکارت یک مرکز رشد فراگیر را در سطح جهانی برای رشد اقتصادی عادلانه، پایدار و شمول ملی راه‌اندازی کرد.

گفته می‌شود آجی بانگا برای اصلاح سیاست‌های وام‌دهی در راستای مقابله با تغییرات مخرب آب‌وهوایی و سایر بحران‌های جهانی از سوی هیئت‌رئیسه به سمت ریاست بانک جهانی انتخاب شده است.

بانگای ۶۳ساله، در اواخر فوریه توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نامزد این پست شد و تنها مدعی جایگزینی دیوید مالپاس، رئیس سابق بانک جهانی، اقتصاددان و مقام سابق خزانه‌داری آمریکا بود که در دولت ترامپ خدمت می‌کرد.


حمایت دموکرات‌ها از رئیس جدید بانک جهانی


بایدن در توصیف رئیس جدید بانک جهانی که از دوم ژوئن کار خود را آغاز می‌کند گفته است که بانگا یک رهبر تحول‌آفرین خواهد بود که تخصص، تجربه و نوآوری را به سمت رئیس بانک جهانی می‌آورد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نیز درباره بانگا گفته است که او نقش مهمی در پیشبرد اصلاحات بیشتر با ایجاد مشارکت بین بخش‌های دولتی و خصوصی و گروه‌های غیرانتفاعی ایفا خواهد کرد.

با توجه به این اظهارنظر به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک جهانی در ادامه و با مدیریت جدید خود مبتنی بر استفاده از کمک دولت‌ها برای جلوگیری از تغییرات مخرب آب‌وهوایی و همین‌طور گسترش رفاه جهانی خواهد بود.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با رویترز گفته است نماینده روسیه تنها فردی است که در جلسه انتخاب بانگا به این سمت رأی ممتنع داده است. با توجه به حمله اخیر روسیه به اوکراین به نظر می‌رسد این رأی ممتنع به دلیل نگرانی از سیاست‌های آینده بانگا در خصوص این جنگ است.

جان کری، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده نیز در خصوص بانگا گفته بحران آب‌وهوا نیازمند تفکر جدید و دیدگاه خلاقانه در مورد امور مالی است تا بتوانیم با چالش انتقال انرژی روبه‌رو شویم. کری در توییتی نوشته: «آجی بانگا توانایی خود را به‌عنوان مدیر مؤسسات بزرگ ثابت کرده و سرمایه‌گذاری و بسیج سرمایه برای قدرت‌بخشیدن به گذار سبز را درک می‌کند.»

ایندیپندنت در خصوص رئیس جدید بانک جهانی نوشته است با وجود انتخاب قاطعانه بانگا، سوابق او کارشناسان را در خصوص توانایی‌اش در مقابله با چالش‌ها و بحران‌های جهانی مانند تغییرات آب‌وهوایی، همه‌گیری‌ها و… نگران کرده است.

منبع reuters independent
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.