راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی ابلاغ کرد / افزایش 50درصدی وام فرزندآوری

بانک مرکزی در راستای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور دستورالعمل اجرایی تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند‌آوری را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد که نکته مهم این دستورالعمل، افزایش 50درصدی مبالغ وام فرزند در مقایسه با سال گذشته است.

 در بخشنامه ابلاغی این بانک برای فرزند اول مبلغ ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت سه سال، فرزند دوم مبلغ ۶۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت چهار سال، فرزند سوم مبلغ ۹۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج سال، فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت شش سال و فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت هفت سال تسهیلات تعیین شده است.

این در حالی است در سال گذشته مبلغ این وام برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، به‌ ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به‌ ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به‌ ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به‌ ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به‌ ازای فرزند پنجم به بعد ۱۰۰ میلیون تومان است. دوره بازپرداخت هر یک از تسهیلات به ترتیب ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ماهه است.

بنابراین، مبالغ تسهیلات فرزندآوری در سال 1402 نسبت به سال 1401 افزایش 50درصدی داشته است.

بر اساس دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی به بانک‌ها، متقاضیان وام فرزندآوری، پدران فرزندان متولدشده از سال 1400 به بعد هستند.

در ادامه این دستورالعمل آمده: «تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده‌گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود. همچنین، متقاضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام کنند.»

علاوه بر این، «به ازای هر فرزند متولدشده تنها یک بار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می‌گیرد و در صورتی‌ که حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان‌پذیر است.»

در ادامه دستورالعمل بانک مرکزی آمده است: «در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به‌ ازای هر فرزند، یک وام تعلق می‌گیرد .بر اساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (۴) ماده (۱) قانون، تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای 2.5 نباشد. (نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل‌ مشاهده است).»

همچنین، «تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر چهار درصد به‌صورت سالانه است و در صورت فوت پدر طفل اگر کودک تحت حضانت مادر باشد، تسهیلات به مادر کودک تعلق خواهد گرفت. در صورت طلاق والدین نیز، تسهیلات مذکور به فرد دارای حضانت فرزند (با ارائه حکم دادگاه) پرداخت خواهد شد.»


مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام وام فرزند


بانک مرکزی، مدارک مورد نیاز در زمان ثبت‌نام و مراجعه به بانک عامل را به شرح زیر اعلام کرده است:

1- اصل شناسنامه پدر و فرزند

۲- اصل کارت ملی پدر (نماینده قانونی و قضایی)

۳-کد پستی ۱۰رقمی و آدرس کامل محل سکونت

4–کد رهگیری ۱۰رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت‌نام

5-ارائه حکم دادگاه (در صورت لزوم و با توجه‌ به تبصره ماده ۲)

در این دستورالعمل، شرایط ضامنین برای دریافت وام فرزندآوری نیز اعلام شده که طبق آن، «تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به‌منظور تأمین رکن ضامن، بانک‌ها موظف‌اند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن (با دوره تنفس شش‌ماهه) نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.»


نحوه ثبت‌نام و مراحل دریافت تسهیلات فرزند


در ادامه نحوه ثبت‌نام و مراحل دریافت تسهیلات نیز بیان شده که بر اساس آن، کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق هستند، ابتدا باید از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به نشانی ve.cbi.ir ثبت‌نام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل ثبت‌نام، کد رهگیری ۱۰رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شماره‌ تلفن همراه ثبت‌شده در فرم ثبت‌نام از طریق پیامک برای ایشان ارسال می‌شود.

سپس متقاضیان باید جهت اطلاع از وضعیت ثبت‌نام خود و همچنین مشخصات شعبه تعیین‌شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات مذکور، با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت «مشاهده وضعیت» در سامانه فرزند مراجعه کنند.

 در صورتی‌ که شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با دردست‌داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند. در این‌ بین، در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمان تعیین‌شده، ثبت‌نام آنها کان لم‌یکن تلقی شده و از سامانه حذف می‌شوند و می‌باید مجدداً ثبت‌نام کنند.

در ادامه، پس از تعیین شعبه از سوی بانک و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین‌شده، پذیرش متقاضی از سوی بانک انجام می‌شود. متقاضیان ۶۰ روز کاری مهلت دارند تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کنند. در صورت گذشت زمان مذکور و عدم تکمیل مدارک از سوی متقاضیان، متقاضی از سامانه حذف شده و ‌باید در مهلت مقررشده در قانون نسبت به ثبت‌نام مجدد در سامانه اقدام کند.

در این زمینه، متقاضیان می‌توانند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه از طریق گزینه «ویرایش ثبت‌نام قبلی» اقدام کنند.

همچنین متقاضیان تا قبل از تعیین شعبه می‌توانند نسبت به تغییر بانک عامل اقدام کنند. بدین صورت که با استفاده از گزینه «حذف ثبت‌نام» ثبت‌نام قبلی خود را حذف کرده و با استفاده از گزینه «ثبت‌نام جدید» و تکمیل مراحل ثبت‌نام اقدام به تغییر و انتخاب بانک دیگری کنند.


جزئیات وام 200 میلیون تومانی مسکن فرزند سوم


همچنین، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل اجرایی تسهیلات ودیعه یا ساخت یا خرید مسکن خانوارهای فاقد مسکن دارای فرزند سوم یا بیشتر، مبتنی بر قانون بودجه سال 1402 کل کشور را برای اجرا به بانک‌های صادرات، پست‌بانک، ملت، تجارت و مسکن ابلاغ کرد.

طبق این بخشنامه، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به‌ درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند به میزان 200 میلیون تومان با سود چهار درصد و بازپرداخت حداقل 20ساله از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی تعیین شد.

در متن کامل دستورالعمل اجرایی تسهیلات ودیعه، ساخت و خرید مسکن فرزند سوم آمده: «بانک‌ها مکلف‌اند پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات موضوع‌ بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به‌ منظور تأمین رکن ضامن، با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان طبقه اول درجه یک آنها یا سایر دارایی‌های مالی او یا فقط دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.»

طبق این دستورالعمل، تقاضای دريافت تسهيلات باید از طريق سرپرست خانوار يا نماينده قانونی و قضایی او به بانک عامل ارائه شود. متقاضیان با مراجعه به شعب بانک‌های عامل و ارائه درخواست خود و ارائه مدارک و مستندات مربوطه نسبت به دریافت تسهیلات مذکور اقدام کنند.

همچنین، احراز ولادت فرزند متقاضيان دريافت تسهيلات موضوع قانون، بايد توسط بانک عامل با ملاحظه اصل شناسنامه زوج، زوجه و فرزند ولادت‌يافته و در صورت لزوم، استعلام از سامانه‌های ثبت‌ احوال یا مراکز ثبت‌ احوال کشور صورت گيرد.  

در ادامه دستورالعمل آمده: «پس از ارائه درخواست متقاضی به بانک عامل جهت بهره‌مندی از تسهيلات موضوع اين قانون، بانک‌های عامل می‌توانند با مراجعه به سامانه متمرکز الکترونیکی اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی (سمات) نسبت به بررسی تسهیلات مسکن و تسهیلات جعاله فعال متقاضیان اقدام کنند.»


مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن فرزند سوم


در خصوص عدم بهره‌مندی قبلی متقاضی از امکانات و مساعدت‌های دولت در رابطه‌ با مسکن، بانک‌های عامل به سامانه جامع طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی به نشانی Temgt.mrud.ir مراجعه و در صفحه اصلی در قسمت «استعلام مالکیت» با درج شماره کد ملی متقاضیان نسبت به استعلام وضعیت ایشان اقدام کنند.

در ادامه دستورالعمل، حداقل مستندات و مدارک ذیل جهت پرداخت تسهیلات یادشده از متقاضیان به شرح زیر اعلام شده است:

1‏- تسهیلات ودیعه: لزوم ارائه قرارداد اجاره با درج کد رهگیری در آن.

2‏- تسهیلات خرید: لزوم ارائه مبایعه‌نامه با درج کد رهگیری در آن و اعطای تسهیلات هم‌زمان با انتقال سند رسمی ملک به نام تسهیلات گیرنده.

3‏- تسهیلات ساخت: لزوم ارائه پروانه ساخت معتبر و ارائه اسناد مبین مالکیت در مواردی که تسهیلات گیرنده، خود، مالک عرصه است و ارائه قرارداد مشارکت‌ در ساخت در مواردی که تسهیلات گیرنده، مالک عرصه نباشد و در صورت اعتبارسنجی متقاضی و تکمیل مدارک و اخذ مدارک متناسب از وی کل مبلغ تسهیلات در یک مرحله به متقاضی پرداخت خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.