راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتقاد رئیس جدید سازمان امور مالیاتی از مجلس / برخی مصوبات باعث کاهش درآمدهای مالیاتی است

هفته گذشته با تصویب هیئت دولت، سید محمدمهدی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور شد و در اولین صحبت‌های خود از کاهش درآمد‌های مالیاتی با وجود برخی مصوبات مجلس خبر داد.

به گزارش ایبِنا؛ سید هادی سبحانیان در پاسخ به سؤالی در مورد چالش‌های این سازمان در سال گذشته، به‌ویژه در خصوص مؤدیان مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ که سال گذشته مالیات‌های آن‌ها به‌شدت افزایش‌یافته بود، گفت: «هوشمند سازی اقتضائاتی دارد و یکی از برنامه‌های اصلی ما ارتباط تنگاتنگ با فعالان اقتصادی در اخذ نظرات است.»

او بابیان اینکه برگزاری جلسات ما را به نگا‌ه‌های مشترکی در این حوزه خواهد رساند، گفت: «حتماً دغدغه فعالان اقتصادی ما این است که مالیات حقه خود را پرداخت کنند اما تنها می‌خواهند مالیاتی که پرداخت می‌کنند حق باشد و بیش از آن چیزی که باید پرداخت کنند از آن‌ها اخذ نشود. این جلسات مشترک برگزار خواهد شد و نگاه ما به فعالان اقتصادی مثبت است.»

سبحانیان ادامه داد: «نکته دیگری که باید بیش از پیش تقویت شود این است که باید بتوانیم اطلاع‌رسانی‌ها را افزایش، و فرهنگ مالیاتی را توسعه دهیم. ضمن اینکه باید جامعه نخبگانی را درگیر کنیم و بحث مالیات را به یک مطالبه اجتماعی تبدیل کنیم. باید این موضوع را تبیین کنیم که مالیات حقه، در حقیقت جزو حقوق ملت است.»

او با اشاره به اینکه مالیاتی که اخذ می‌شود صرف عمران و ساخت زیرساخت‌ها می‌شود، گفت: «در نتیجه اخذ مالیات سبب افزایش رفاه و آسایش برای کل حاکمیت می‌شود. این موضوع باید مطالبه مردم باشد تا بتوانیم مالیات را اصولی، عادلانه و شفاف اخذ کنیم و برای رفاه مردم هزینه کنیم.»


تلاش برای گسترش چتر مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی


رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤالی در مورد مالیات در بودجه سال ۱۴۰۲ و امکان تحقق این درآمد‌ها با توجه به تغییرات مجلس (افزایش معافیت‌ها و اضافه شدن مالیات بر مجموع درآمد) گفت: «آن چیزی که در نهایت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید همان مواردی نبود که مورد نظر سازمان امور مالیاتی بوده باشد.»

او تأکید کرد: «درآمد‌های مالیاتی در بودجه افزایش پیدا کرد این موضوع علیرغم این بود که برخی احکام تصویب‌شده در مجلس درآمد‌های مالیاتی را کاهش داده است. در عین حال در سازمان امور مالیاتی تلاش داریم تا ضمن اصلاح و تقویت رویکرد‌های گذشته، چتر مالیاتی را گسترش دهیم و جلوی فرار مالیاتی را بگیریم. براین اساس سعی می‌کنیم از مسیر‌های شفاف و عادلانه درآمد‌هایی که براساس قانون بودجه بر عهده ما قرار گرفته است را اجرا کنیم.»


یکی از برنامه‌های اصلی امسال مقابله با فرار مالیاتی است


سبحانیان در خصوص بحث‌هایی که در مورد تأمین درآمد‌های مالیاتی از طریق مبارزه با فرار مالیاتی مطرح می‌شود، گفت: «به دلایل مختلف در کشور ما به موضوع مبارزه با فرار مالیاتی بسیار پرداخته شده، اما باید به صورت عملیاتی و با مکانیزم‌های صحیح و روشن این اتفاق رقم بخورد. معتقد هستیم که در این زمینه کار برای انجام دادن زیاد است و یکی از برنامه‌های اصلی ما کار برای مقابله با فرار مالیاتی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.