راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پول‌شویی اعلام کرد / کسب درآمد بالاتر از حجم فعالیت اعلامی، پول‌شویی در نظر گرفته می‌شود

براساس گفته‌های رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پول‌شویی، سال آینده ضمن رصد درآمدهای مشکوک، از افراد حقیقی و حقوقی خواسته می‌شود با تشکیل پرونده مالیاتی، سطح فعالیت اقتصادی خود را اعلام کنند. درآمدها از طریق بانک رصد می‌شود و اگر بیشتر از حجم فعالیتی که اعلام کرده بودند، درآمد کسب کنند به‌عنوان پول‌شویی در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، هادی خانی، رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پول‌شویی در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های کشور اظهار کرد: «مرکز توسعه مالی بر اساس قانون، دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم است. این شورا از هفت عضو کابینه دولت، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، نماینده رئیس قوه قضائیه، نماینده بازرسی کل کشور، نماینده دادستان کل کشور و نمایندگان مجلس تشکیل شده است. هدفی که مرکز در قانون و شورای عالی مبارزه با پول‌شویی دنبال می‌کند تدوین و ابلاغ شاخص‌ها، معیارها و برنامه‌های اقدام در جهت شناسایی گلوگاه‌های پول‌شویی، جرائم منشاء پول‌شویی و مبارزه با این جرائم با هدف کلی مبارزه با فساد است.»

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: «هر فسادی که اتفاق می‌افتد ختم به یک پول کثیف یا درآمد نامشروع می‌شود. مهم‌ترین شیوه‌ای که در دنیا مرسوم است و در قانون کشور ما نیز پیش‌بینی شده این است که اجازه استفاده شخص فاسد از پول کثیف را ندهیم و در این صورت خودبه‌خود انگیزه فساد کاهش پیدا می‌کند.»

خانی بیان کرد: «در حوزه‌هایی مثل قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح، قاچاق انسان، ارتشا و غیره پول‌شویی اتفاق می‌افتد. در واقع هر اقدام مجرمانه‌ای که با هدف دسترسی به عواید نامشروع انجام شود ذیل پول‌شویی قرار می‌گیرد.»

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پول‌شویی گفت: «برای اجرای کامل قانون مبارزه با پول‌شویی، دستگاه‌ها و بخش‌ها بر اساس میزان ریسکی که دارند تقسیم‌بندی شده‌اند. دستگاه‌هایی مثل صنعت بیمه، صنعت بانک، گمرک، مالیات، وزارت صمت و افرادی که با طیف گسترده‌ای از فعالان اقتصادی طرف هستند بر اساس شاخص‌هایی که مرکز اطلاعات مالی به آنها اعلام می‌کند رصد جرائم مالی را انجام می‌دهند. هرجا تمرکز پول باشد مثل نظام بانکی ما اولویت دارد.»

او با بیان اینکه در یک سال گذشته ۸۰ شاخص شناسایی معاملات مشکوک را به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم افزود: «نزدیک به ۱۶۰ شاخص ارزیابی عملکرد بانک‌ها را ابلاغ و رتبه‌بندی بانک‌ها را انجام دادیم و به طور کامل نظام بانکی را در اجرای کامل قانون مبارزه با پول‌شویی رصد می‌کنیم.»

خانی تأکید کرد: «بانک‌های اطلاعاتی ما در یک سال گذشته کامل شده و سامانه‌های هوشمند تقاطع‌گیری هم ایجاد کردیم. کار مهم دیگر که برای اولین‌بار در کشور انجام شد انعقاد یک تفاهم‌نامه پنج‌جانبه بین مرکز اطلاعات مالی، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، قوه قضائیه و پلیس امنیت اقتصادی بود. در این راستا ظرفیت‌های اطلاعاتی، تخصصی، انسانی و زیرساختی را به طور مشترک در راستای شناسایی و برخورد با معاملات مشکوک پول‌شویی به اشتراک گذاشتیم. این معاملات می‌تواند از هر نوعی شامل مسکن، خودرو، ارز و سایر حوزه‌ها که استعداد جرائم پول‌شویی را دارند باشد.»

به گفته خانی، امروز بالغ بر ۱۰۰۰ پرونده مبارزه با پول‌شویی در دستگاه قضایی تحت پیگرد قرار دارد که وقتی یک مفسد اقتصادی می‌خواهد سرویس و خدمات دریافت کند با محدودیت مواجه می‌شود؛ در حالی که قبلاً این محدودیت‌ها را نداشت. در حال حاضر هزینه فساد را افزایش داده‌ایم.

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پول‌شویی درباره برنامه‌های سال آینده اظهار کرد: «سال آینده سطح فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی را تعیین می‌کنیم و بنا را بر خوداظهاری می‌گذاریم. بدین صورت که از افراد حقیقی و حقوقی می‌خواهیم با تشکیل پرونده مالیاتی، سطح فعالیت اقتصادی خود را اعلام کنند و درآمد آنها را از طریق بانک رصد می‌کنیم. اگر بیشتر از حجم فعالیتی که اعلام می‌کنند درآمد کسب کنند به‌عنوان پول‌شویی در نظر گرفته خواهد شد. بر این مبنا افراد درآمد خود را به صورت واقعی اعلام می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.