پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ثبت ۴.۵ میلیارد تراکنش الکترونیکی در گذرگاه خدمات دولت
طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات بیش از چهار و نیم میلیارد استعلام الکترونیکی، میان دولتیها و کسبوکارها در سال گذشته ثبت شد.
به گزارش ایسنا، گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار (PGSB) بستری برای ارائه خدمات سازمانهای دولتی و بنگاههای بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است. سال ۱۳۹۸ بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران به استناد مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه، گذرگاه عمومی خدمات دولت را راهاندازی کرد. سازمان فناوری اطلاعات کشور در راستای برونسپاری و بهرهگیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی پروژه PGSB را با مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح (PPP) و به شکل (BOT) اجرا کرده است.
اهداف اصلی در این پروژه تسهیل خدمات و سرویسهای دولتی و عمومی به کسبوکارها و شرکتها اعلام شده است. همچنین در نظر است که سرویسهای دولت در یک قالب یکپارچه به مردم ارائه شود و از طریق ایجاد بازارچه خدمات دولت الکترونیکی بتوان این استفاده را گسترش داد. بنا بر اعلام مسئولان پروژه، در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ عمده تمرکز این شرکت بر طراحی، تدوین و نهاییسازی معماری مورد نیاز در این طرح (PGSB) و به تبع آن تأمین زیرساختها و نیازمندیهای سختافزاری جهت نصب در دیتاسنتر سازمان فناوری اطلاعات بوده است.
این پروژه که در سال ۱۳۹۸ با چهار دستگاه سرویسدهنده و ۶۸ کسبوکار و دستگاه سرویسگیرنده شروع به کار کرد، اندکی بیش از یک و نیممیلیون تراکنش داشت که در سال ۱۳۹۹ با ۱۶ دستگاه سرویسدهنده و ۲۷۲ کسبوکار و دستگاه سرویسگیرنده به تعداد چشمگیر ۱۹۳ میلیون تراکنش رسید. از سوی دیگر، تعداد تراکنشهای این گذرگاه در دو سال گذشته بالغ بر ۳۹۴ میلیون تراکنش اعلام شد و پیشبینی میشد تا پایان سال ۱۴۰۱ این رقم از ۵۵۰ میلیون تراکنش گذر کند که این امر نشانگر نیاز روزافزون اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور به این خدمات و بازار روبهتوسعه آن است.
چند میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات ثبت شد؟
در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات بهتازگی اعلام کرده که گذرگاه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (PGSB) سال پرکاری را پشت سر گذاشت. این گذرگاه که محلی برای انجام استعلامات الکترونیکی میان دولت و کسبوکارهاست، سال گذشته شاهد ثبت بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تراکنش بود.
آمار تفکیکی تراکنشهای گذرگاه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ از آغاز تا پایان سال ۱۴۰۱ نشان میدهد ماه خرداد با انجام حدود ۶۳ میلیون تراکنش و ماه بهمن با بیش از ۶۹۴ میلیون تراکنش به ترتیب کمکارترین و پرکارترین ماههای سال را به خود اختصاص دادهاند. اما در ادامه، آمار کمی تفکیکیتر در ماه بهمن حاکی از این است که در پرتراکنشترین ماه گذرگاه PGSB در سال گذشته، تعداد ۳۴۶ سرویس ارائه شده، ۴۵ دستگاه سرویسدهنده و ۶۷۷ دستگاه سرویسگیرنده فعالیت داشتهاند.
بر این اساس، سرویسدهندههای برتر در بازه زمانی فروردین تا اسفند که در مجموع ۴۶ دستگاه را تشکیل میدهند، اعم از وزارت کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان اداری و استخدامی کشور هستند. همچنین وزارت آموزشوپرورش و دو شرکت اسنپ و تپسی در میان ۶۸۴ دستگاه، عنوان برترین سرویسگیرندهها را به خود اختصاص دادهاند.
خدمات پرکاربرد مورد استفاده در گذرگاه عمومی خدمات دولت که در مجموع باعث شکلگیری بیش از چهار و نیم میلیارد تراکنش در سال گذشته شدند، به طور کلی شامل سرویسهای وزارت کشور نظیر سرویس استعلام بیماری کرونا سکوی ایران من، سرویس ارسال پیام کوتاه دولت همراه و سرویس سپ (سامانه پیگیری) یا همان سامانه نظرسنجی سازمان اداری و استخدامی کشور است.