راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت داده‌پردازی معتمد تیس / روند اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را تسهیل می‌کنیم

مهرماه سال ۱۳۹۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به منظور شفافیت مالیاتی تصویب شد. طبق این قانون، کلیه اشخاص مشمول علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان موظف‌اند برای فروش کالا و خدمات خود صورتحساب الکترونیکی صادر کنند. همچنین طبق این قانون مؤدیانی که محصولات خود را به مصرف‌کننده نهایی عرضه می‌کنند موظف به استفاده از صندوق‌های فروشگاهی هستند. طبق ماده ۲۶ این قانون سازمان امور مالیاتی می‌تواند از خدمات برخی شرکت‌ها برای تسهیل اجرای این قانون استفاده کند.

شرکت داده‌پردازی معتمد تیس در ابتدای سال ۱۴۰۱ با هدف گسترش فعالیت سهام‌داران، به منظور اخذ مجوز فعالیت نوع اول که شامل فعالیت‌های مرتبط با حوزه صدور، جمع‌آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور و نظارت بر عملکرد مؤدیان در این حوزه است، با سهام‌داری دو شرکت انتقال داده‌های آسیاتک و شرکت ساختارهای اطلاع‌رسانی نوین‌گستر (سان) تأسیس شد و در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۱ موفق به اخذ مجوز شرکت معتمد مالیاتی از سازمان امور مالیاتی کشور شد. به صورت خلاصه مأموریت شرکت داده‌پردازی معتمد تیس کمک به اتصال به سامانه مؤدیان و اجرای تکلیف قانونی مؤدیان است. در ادامه در گفت‌وگویی با یوسف پناهی، مدیرعامل شرکت داده‌پردازی تیس در خصوص نحوه خدمات‌دهی این شرکت به مؤدیان، برنامه‌ها و چالش‌های فعالیت در این حوزه پرداخته‌ایم.

به گزارش «راه پرداخت»، طبق ماده ۲۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی می‌تواند جهت حصول اطمینان از عملکرد صحیح مؤدیان در خصوص صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت دقیق معاملات در سامانه مؤدیان، اطمینان از انجام تکالیف قانونی توسط مؤدیان، ارائه آموزش و مشاوره‌های فنی و غیرمالیاتی به مؤدیان، پشتیبانی و استانداردسازی تجهیزات مورد استفاده مؤدیان و دریافت استعلام‌های مورد نیاز، از جمله گزارش‌های الکترونیکی پرداخت، از خدمات شرکت‌های ایرانی معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی استفاده کند. سازمان امور مالیاتی برای استفاده از خدمات این نوع شرکت‌های ایرانی معتمد به صدور مجوزهای سه‌گانه اقدام می‌کند.

طبق توضیحات مدیرعامل شرکت تیس، شرکت‌های دارای مجوز نوع اول به ارائه خدماتی نظیر صدور، جمع‌آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور و نظارت بر عملکرد مؤدیان در ا‌ین حوزه می‌پردازند. شرکت‌های دارای مجوز نوع دوم صرفاً بر حوزه آموزش به مؤدیان مالیاتی تمرکز می‌کنند و در نهایت مجوز نوع سوم که برای خدمات مشاوره و حسابداری مالیاتی و غیرمالیاتی برنامه‌ریزی شده است.

پناهی در این خصوص می‌گوید: «در واقع فقط دارندگان مجوز نوع اول مانند شرکت تیس، با استفاده از یک زیرساخت امن اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان می‌کنند که در صورت ارسال، با استفاده از کلید شرکت معتمد، مسئولیت صدور نیز طبق قانون بر عهده شرکت معتمد نوع اول گذاشته شده و بخش اعظم اجرای قانون ‌بر عهده شرکت‌های معتمد و علی‌الخصوص معتمد نوع اول گذاشته شده؛ بنابراین نقش شرکت‌های معتمد در قانون برای اطمینان از اجرای کامل دیده شده است.»


تسهیل ارتباط مؤدی با سامانه مؤدیان


پناهی در خصوص نحوه تسهیلگری مسیر قانون پایانه‌های فروشگاهی برای کسب‌وکارها توسط شرکت تیس نیز توضیح می‌دهد‌: «شرکت تیس از ابتدا به‌عنوان معتمد نوع اول، رسالت خود را بر ارائه خدمات نوآورانه قابل استفاده برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی گذاشته است؛ یعنی ما به دنبال این بودیم که کسب‌وکارها کمترین میزان تغییرات را برای اجرای قانون احساس کنند و در این راه به دنبال دریافت بازخورد دائمی برای تسهیل ارتباط مؤدی با سامانه مؤدیان از طریق شرکت تیس هستیم.»

او می‌گوید: «به طور خاص ظرفیت زیرساخت شرکت تیس را برای صدور و ارسال بیشترین تعداد صورتحساب‌های الکترونیکی در لحظه و آنلاین بر یک بستر امن و سریع اینترنتی در کشور برنامه‌ریزی کردیم و همواره دیدگاه ما بر تأمین زنجیره ارزش برای مؤدیان و مشتریان بوده است. در این راستا ارزش‌های پیشنهادی ما برای مؤدیان علاوه بر رفع دغدغه اتصال، صدور سریع و امن، عدم توقف به‌خاطر محدودیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با ارائه راهکار جایگزین ارائه شده است.»

پناهی ادامه می‌دهد: «حتی در این حوزه وارد مباحث هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هم شده‌ایم که نتایج به‌دست‌آمده خاص و منحصر به شرکت تیس و مفید برای مؤدیان طرف قرارداد ماست. مؤدیان می‌توانند با ورود به سایت شرکت تیس از تمامی امکانات آن استفاده کنند.»

مدیرعامل تیس ضمن اشاره به قانون پایانه‌های فروشگاهی به‌عنوان یک جراحی خوب کسب‌وکاری بیان می‌کند:‌ «چون مبنای ما تسهیل اجرای قانون و ارائه بالاترین عملکرد صحیح برای مؤدیان است، همواره به این قانون پیشرو به‌عنوان تسهیل‌کننده کسب‌وکار نگاه کرده‌ایم و همین نوع نگاه بر ارائه خدمات و ارزش ما به مؤدیان نقش مستقیم داشته است. در واقع شرکت تیس به نوعی با فراهم‌کردن بستر آسان و پایدار و ایجاد احساس اطمینان برای مؤدیان، عمل به این قانون را تسهیل و عمل به همه جوانب این قانون را به‌عنوان یک جراحی خوب برای کسب‌وکارها تضمین می‌کند.»


راهکارهای فرار مالیاتی ناپایدار هستند


یکی از موضوعاتی که اخیراً در اصناف؛ به‌خصوص اصناف پردرآمد نظیر مراکز درمانی، دفاتر وکلا و مطب پزشکان دیده می‌شود، جمع‌آوری دستگاه‌های کارت‌خوان برای فرار مالیاتی است. پناهی معتقد است با وجود بروز چالش جمع‌آوری دستگاه‌های کارت‌خوان برای فرار مالیاتی و کاهش تعداد کارت‌خوان‌های فیزیکی، تعداد تراکنش‌های کارتی در شبکه شاپرک افتی نداشته و حتی در دوران کرونا یک رشد ۲۷درصدی را تجربه کرده است. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «تجربه اتصال شناسه مالیاتی به پایانه‌های پرداخت الکترونیک در سال‌های اخیر نشان داده حتی با کاهش تعداد کارت‌خوان‌های فیزیکی نیز تعداد تراکنش‌های کارتی در شبکه شاپرک افتی نداشته و حتی در دوران کرونا رشد ۲۷درصدی را تجربه کرده است. پس این جمع‌آوری ناشی از یک شوک و ناآگاهی از مزایای اجرای قانون است و در مسیر روبه‌رشد اقتصاد دیجیتال و حوزه‌های مالی و مالیاتی تأثیری ندارد.»

او با تأکید بر اینکه چالش‌هایی نظیر این موضوع موقتی و از سر هیجان هستند معتقد است یک کسب‌وکار پایدار باید اقداماتی باثبات برای بخش فروش و تبادل مالی خود انجام دهد که قطعاً فرار مالیاتی در آن زمره نخواهد بود.

پناهی در ادامه می‌گوید: «چهارچوب قانون و ضمانت‌های اجرایی آن با روش‌های صحیح، جلوی ایجاد چالش‌های زیاد را می‌گیرد و صاحبان کسب‌وکار قطعاً با اشراف به قانون وارد مبحث پرچالشی برای حوزه مالیات نخواهند شد.»


پوشش موج چهارم مؤدیان؛‌ برنامه تیس برای سال جدید


ارائه خدمات مربوط به قانون پایانه‌های فروشگاهی توسط شرکت‌هایی نظیر تیس در کشور مبحث جدیدی است و بنابراین چالش‌های جدیدی را نیز به دنبال دارد.

پناهی در خصوص چالش‌های شرکت تیس توضیح می‌دهد: «بزرگ‌ترین چالش ما نظام پرداخت تعرفه ارسال صورتحساب الکترونیکی بوده که مطابق با بند (ج) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه داده شده که یک‌هزارم درصد از مالیات ارزش افزوده و عوارض وصولی را به‌عنوان بخشی از تعرفه ارسال صورتحساب به شرکت‌های معتمد پرداخت کند.» او معتقد است این اقدام در نوع خود بی‌سابقه بوده و نشان‌دهنده همت و تفکر عمیق قانون‌گذار برای رفع دغدغه مؤدیان است. پناهی ادامه می‌دهد: «سایر چالش‌ها در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی است.»

مدیرعامل تیس در خصوص چشم‌انداز این شرکت برای سال ۱۴۰۲ نیز می‌گوید: «یکی از برنامه‌های ما برای سال جاری، گسترش راهکارهای اتصال به سامانه مؤدیان برای افزایش عملکرد اشخاص حقوقی است. همچنین برنامه بسیار مدون و منسجمی برای پوشش موج چهارم یعنی اشخاص و اصناف داریم که از ابتدای تیر آغاز می‌شود. برای موج چهارم راهکارهای زیادی را به‌صورت cross platform پیش‌بینی کرده‌ایم و اطمینان داریم شرکت تیس بهترین زنجیره ارزش را برای ایفای نقش خود به‌عنوان معتمد نوع اول فراهم می‌کند.»


تأمین نیازهای نرم‌افزاری مؤدیان


یکی از مشکلاتی که در خصوص اتصال مؤدیان به سامانه مؤدیان وجود دارد این است که برخی اصناف نرم‌افزار فروش ندارند و به همین دلیل دریافت صورتحساب الکترونیکی و اطلاع از میزان فروش این کسب‌وکارها دشوارتر است.

پناهی در ادامه در خصوص مؤدیانی که نرم‌افزار فروش ندارند نیز توضیح داد:‌ «ما برای اینکه شرایط را تسهیل کنیم بستر پیشخوان شرکت تیس را برای ارسال صورتحساب فراهم کردیم که این خدمت برای مؤدیان بعد از گرفتن شناسه یکتا با شرکت تیس در دسترس است و آنها می‌توانند هر لحظه صورتحساب الکترونیکی دریافت کنند.»

او می‌گوید: «در عین‌ حال شرکت‌های نرم‌افزاری در حوزه‌های مختلف به‌عنوان شرکای تجاری ما به پورتال شرکت تیس متصل شده‌اند که هر روز به شمار آنها افزوده می‌شود، بنابراین هیچ دغدغه‌ای برای مؤدیان برای دریافت این نرم‌افزارها نیست، زیرا هم استانداردسازی مورد تأیید سازمان امور مالیاتی در این نرم‌افزارها انجام شده و هم اینکه به‌صورت مستقیم و با رعایت همه الزامات امنیتی به شرکت تیس متصل شده‌اند و ارسال صورتحساب در لحظه انجام می‌گیرد.»


مزایای همکاری با شرکت‌های دارای مجوز نوع اول


پناهی همچنین در خصوص مزایای همکاری با شرکت تیس می‌گوید: «طبق قانون وقتی مؤدی، ارسال از طریق شرکت معتمد نوع اول را انتخاب می‌کند، مسئولیت صدور و ارسال از مؤدی به شرکت معتمد منتقل می‌شود و این مزیت در هیچ‌ کدام از روش‌های ارسال دیگر وجود ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «مزیت دیگر، امنیت اطلاعات مؤدی است که شرکت معتمد تمامی فرایند را طبق استاندارد سازمان مالیاتی رمزگذاری کرده و مؤدی با اطمینان خاطر می‌تواند صورتحساب‌های الکترونیکی خود را از طریق شرکت معتمد ارسال کند و دیگر درگیر مسائل و موارد فنی نمی‌شود. نکته مهم‌تر پرداخت بخشی از تعرفه ارسال صورتحساب به شرکت‌های معتمد مطابق با بند (ج) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.