راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از درگاه‌های پرداخت اینستاگرامی / رونق قابلیت‌های خرید زیر سایه سنگین فیلترینگ و تحریم

در روزهایی که سیاست‌گذاران داخلی با اعمال محدودیت‌های مختلف در پی این هستند که کاربران را به شبکه‌های اجتماعی داخلی کوچ دهند و تحریم‌کنندگان خارجی به‌ دنبال حذف کسب درآمد ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی هستند، هنوز نفس‌های خریدهای اینستاگرامی تندتر از پیام‌رسان‌های داخلی و سایت‌های اینترنتی می‌زند و با وجود تحریم داخلی و خارجی کسب‌وکارها راه خود را پیدا می‌کنند. در روزهای قبل از عید هم بازار خرید از صفحات اینستاگرامی داغ بود و کاربران به‌سراغ قابلیت‌های جدید در این شبکه رفتند. یکی از این فیچرها درگاه‌های پرداخت است که به کار آن دسته از کسب‌وکارهایی که کوچک هستند و سایت‌های مفصل و تخصصی ندارند، آمده است. در این گزارش به چند و چون درگاه‌های پرداخت اینستاگرامی پرداخته‌ایم.


شکست روش‌های سنتی پرداخت در اینستاگرام فارسی


اگر سری به فروشگاه‌ها و ارائه خدمات در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام بزنید حتماً چشم‌تان به قابلیتی به نام درگاه پرداخت اینستاگرام می‌خورد. هرچند در تبلیغات این سرویس در ایران به‌عنوان درگاه پرداخت معرفی می‌شود اما در واقع نمی‌توان نام این سرویس را درگاه پرداخت یا پرداخت‌یاری مجزا گذاشت. این سرویس یک لینک درگاه پرداخت است و روز به روز در ایران در حال رونق‌یابی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است.

نام‌های زیادی در صفحات مجازی به چشم می‌خورد که این سرویس را ارائه می‌دهند، اما اینجا هم بازار کلاهبرداری داغ است و صفحات جعلی زیادی با تبلیغ این سرویس در حال حاضر وجود دارند. ورای آنها چند شرکت معتبر هم هستند که مدتی است در حال ارائه این سرویس هستند. اولین بار زرین‌پال به سمت ارائه این قابلیت رفت و بعد از آن هم شرکت‌هایی همچون پی‌فا وارد کار شدند.

تا قبل از ارائه این سرویس کسب‌وکارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی برای فروش خود از شیوه کارت به کارت به صورت سنتی استفاده می‌کردند و مشتری فیش پرداخت خود را به‌عنوان ثبت سفارش ارسال می‌کرد اما لینک درگاه‌های پرداخت سر و شکل مدرنی به خریدهای اینستاگرامی و تلگرامی داده است.

در این شیوه پرداخت مشتری به‌ جای انتقال پول از طریق کارت به کارت از طریق لینک درگاه پرداخت اقدام به نهایی کردن ثبت سفارش خود می‌کند. این قابلیت به کمک آن دسته از کسب‌وکارهای اینترنتی آمده که کوچک هستند و توان و امکان گذراندن پیچ و خم دریافت اینماد را ندارند.

طبق پیگیری‌های «راه‌ پرداخت»، هر کسب‌وکار اینترنتی فعال در اینستاگرام می‌تواند با استفاده از خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت یک لینک اختصاصی پرداخت برای خود بسازد و با ثبت آن در صفحه کاری خود به مشتری‌ها امکان ثبت سفارش و انتقال وجه مستقیم را بدهد.

در واقع در این روش و در جدیدترین مدل آن مشتری با ثبت کد کالای خود در لینک پرداخت سفارش خود را نهایی می‌کند. این امکان به‌نوعی می‌تواند جلوی فیش‌های واریزی جعلی را بگیرد و از طرفی هم امکان گزارش تراکنش و حجم سفارش‌ها را فراهم می‌کند یا به تعبیر دیگر هم‌زمان یک شکلی از آنالیز عملکرد مالی را هم برای کسب‌وکار فراهم می‌کند.


لینک‌های درگاه پرداخت کلاهبرداران را چطور بشناسیم؟


اما این لینک‌های درگاه پرداخت با چالش‌هایی نیز مواجه هستند و اصلی‌ترین آن چالش و تهدید امکان کلاهبرداری است. بسیاری از سوداگران می‌توانند با درج یک لینک درگاه پرداخت در صفحه خود به فروش جعلی و دریافت وجه بپردازند.

برای جلوگیری از این کلاهبرداری‌ها کارشناسان پلیس فتا راهکارهایی ارائه کرده‌اند؛ از جمله اینکه آدرس صفحه (URL) باید با آدرس اصلی درگاه پرداخت یکی بوده و حرفی کم و اضافه نداشته باشد. همچنین تمام درگاه‌های پرداخت معتبر، صفحه کلید مجازی دارند. اگر صفحه درگاه پرداخت را رفرش یا به‌روزرسانی کردیم و ترتیب شماره‌های صفحه کلید مجازی تغییری نکرد، آن درگاه پرداخت جعلی است.

یک ترفند دیگر هم برای تشخیص درگاه پرداخت جعلی این است که یک‌ بار اطلاعات کارت بانکی خود را به اشتباه وارد کنیم. اگر پیغام «عملیات موفقیت‌آمیز» بود آمد، آن درگاه پرداخت جعلی است وگرنه درگاه باید پیغام خطا می‌داد.

به‌هرحال این قابلیت اکنون در ایران در حال استفاده است اما پیگیری‌های راه‌ پرداخت از شرکت‌های مرتبط با این موضوع در خصوص آمار و اطلاعات تعداد کسب‌وکارهای دارای لینک پرداخت و میزان استفاده از آن بی‌نتیجه بود و اعلام شد که با توجه به اینکه این قابلیت در ایران هنوز تازه است هیچ آمار و اطلاعات ثبت‌شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.