راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سال مالی 1401 حرکت اول منتشر شد / شتاب‌دهی 28 ایده در سالی که گذشت

گزارش سال 1401 حرکت اول؛ هلدینگ سرمایه‌گذاری جسورانه کسب‌وکارهای نوپای همراه اول منتشر شد. این شرکت از ابتدای فعالیتش تاکنون در هشت قرارداد هم‌سرمایه‌گذاری مشارکت داشته و در صندوق بین‌المللی دروازه‌ای برای ورود به حوزه منا سرمایه‌گذاری کرده است. بنا بر اعلام حرکت اول، 971 ایده داخلی و 59 ایده بین‌المللی در این شرکت بررسی و 34.200 فرصت شغلی ایجاد شده است. پیش‌بینی شده مجموع فروش شرکت‌های سرمایه‌پذیر به خلق 15 هزار میلیارد تومان در 365 روز منجر شود.

آچاره،‌ فلای تودی، جاجیگا، میاره، همراه مکانیک، آدرس، نت‌باکس، پینکت، اوبار، بیان رایان، گروه نبض و آلاء استارتاپ‌های تشکیل‌دهنده پورتفوی حرکت اول هستند که از این بین آچاره،‌ فلای تودی، جاجیگا و میاره، در مرحله رشد و باقی در مرحله میانی قرار دارند.

حرکت اول در سال جاری حدود ١٧ ساعت دوره آموزشی در حوزه قانون تجارت، تحلیل صورت‌های مالی، OKR و هیئت‌مدیره استارتاپی برای تیم کسب‌وکارهای پورتفو و نمایندگان برگزار کرد. طبق ‌اعلام این شرکت، ‌هدف این دوره‌ها ارتقای دانش تیم‌ها و شکل‌گیری ارتباطی مؤثر میان تیم‌های پورتفوی حرکت اول بوده است.


اقداماتی برای توانمندسازی اکوسیستم


حرکت اول در سالی که گذشت برای توانمندسازی اکوسیستم اقدامات متعددی انجام داد و برای برگزاری رویدادهای TIM با پارک علم و فناوری پردیس و سمنان،‌ برای رویداد DEMO DAY با پارک علم و فناوری استان گیلان و برای رویداد اشتراک تجربیات کارآفرینان با دانشگاه علم و صنعت مشارکت کرد. در بخش حمایت از تولید و انتشار گزارش و محتوای تخصصی هم پادکست‌های حوزه کسب‌وکار و کارآفرینی را تولید و دو کتاب‌ Analytics Lean و Build را ترجمه کرد.

حرکت اول در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و در همکاری با دانشگاه‌ها در سه هاب بهشتی، اصفهان و شیراز مسئولیت بررسی و ارزیابی ایده‌ها و تیم‌ها (طبق شاخص‌های ارزیابی متناسب با مرحله رشد آنها) و تعيين استارتاپ‌های منتخب را همراه با تأمین فضای کار اشتراکی، ارائه مربیگری و مشاوره، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری شبکه ارتباطی را بر عهده دارد. حرکت اول اعلام کرده در کنار تحقق مسئولیت نظارتی خود بر اجرای برنامه مصوب و تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های منتخب، این فرایند را تکمیل خواهد کرد.

بر اساس مصوبه جلسه پنجاه و هفتم کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری مورخ ٢٨ تیرماه ١٣٩٩ با درخواست صدور مجوز تأسیس شرکت صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی کارآفرینان اول با سرمایه ثبتی ٥٠ میلیاردتومانی موافقت شد.

24 درصد سهام صندوق کارآفرینان اول به حرکت اول و 75 درصد آن متعلق به همراه اول و یک درصد از سهام شرکت برای همراه کسب‌وکارهای هوشمند است. حرکت اول در این گزارش اعلام کرده که صندوق را با اهداف سرمایه‌گذاری بر محصولات و خدمات مورد نیاز زیرمجموعه‌های همراه اول، حل مشکل تأمین مالی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در زنجیره ارزش همراه اول، تسهیم ریسک سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های مراحل اولیه از طریق ایجاد سبد سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه محصولات و خدمات فناورانه با فناوری بالا تأسیس کرده است.


سرمایه‌گذاری ۲۷۴ میلیارد تومانی


فراصندوق ستارگان یکی دیگر از زیرمجموعه‌های حرکت اول است که در سال ١٣٩٨ به‌منظور افزایش تعامل بخش خصوصی و نهادهای اقتصادی حاکمیتی با مشارکت تعداد قابل‌ توجهی از نهادهای اقتصادی و حاکمیتی کشور و شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه تشکیل شد. مأموریت اصلی این فراصندوق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی و با هدف تکمیل زنجیره تأمین مالی کسب‌وکارهای جسورانه و دانش‌بنیان تعیین شده است. فراصندوق ستارگان در هشت صندوق سپهر، رویش نوین سبز،‌ خردمند، اکسیر سلامت،‌ کمان، ستاره برتر،‌ پیشگام و آرمان آتی ۲۷۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.


چشم‌انداز و برنامه‌های آتی حرکت اول


حرکت اول در گزارش سال 1401 خود با نگاهی به ابعاد گوناگون سرمایه‌گذاری، راهبردی، هم‌افزایی و همراهی کسب‌وکارهای پورتفو در فرایند رشد، برندینگ،‌ سرمایه‌ انسانی و توانمندسازی اکوسیستم اعلام کرده که قصد دارد در سال آینده،‌ بار دیگر بر کسب‌وکارهای پورتفو سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیمی را بر کسب‌وکارهای نوپای فعال خارج از کشور انجام و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بین‌الملل تدوین کند.

این شرکت در زمینه سرمایه‌های انسانی که به بزرگترین چالش این‌روزهای کسب‌وکار تبدیل شده هم برنامه‌هایی دارد. گسترش شبکه سرمایه انسانی همراه با مدیریت استعدادها، شناسایی و توسعه مهارت‌ها در سطوح مختلف سازمانی و ارائه و اجرای برنامه مؤثر با هدف نگهداشت نیروهای کلیدی نمونه‌ای از این برنامه‌ها هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.