راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هومن امینی از عملکرد دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ می‌گوید / تخصیص اعتبار دو همتی در یک سال

سال ۱۴۰۱ سال استراتژیک و پرترددی برای BNPL‌ها و شرکت‌های فعال در سرویس‌دهی این خدمات از جمله دیجی‌پی بود. دیجی‌پی، تحت مجوز پرداخت‌یاری در سال ۱۳۹۷ با تمرکز بر امور مربوط به پرداخت و با سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا شروع به فعالیت و اسفند ۱۳۹۷ از اولین نسخه اپلیکیشن خود رونمایی کرد. به گفته هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی، میزان اعتبار تخصیص داده‌شده توسط دیجی‌پی تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود دو همت و میزان اعتبار مصرف‌شده نیز ۱.۵ همت برآورد می‌شود.

امینی در گفت‌وگو با عصر تراکنش، افزایش همکاری با بدنه بانکی کشور و توسعه کیف پول دیجی‌پی را از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در سال ۱۴۰۱ می‌داند. امینی هرچند معتقد است که همکاری با دیجی‌کالا مزیت‌های زیادی برای دیجی‌پی دارد، اما از همکاری‌های جدید در فضای خارج از گروه دیجی‌کالا می‌گوید که قرار است در آینده نزدیک رونمایی شوند.


متمرکز بر فراگیری مالی


هومن امینی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ سال استراتژیکی برای دیجی‌پی بود، در این‌باره می‌گوید: «ما طی سال ۱۴۰۱ محصولات و خدمات متنوعی را در راستای چشم‌انداز شرکت، یعنی فراگیری مالی در فضای اقتصاد دیجیتال گسترش دادیم که این محصولات و خدمات را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. برای مثال محصولات اعتباری را به چند حوزه گسترش دادیم؛ خرید اقساطی را به زیرساخت‌های بانک‌ها متصل کردیم. این مورد از سال گذشته تغییر بزرگی در اکوسیستم ما محسوب می‌شود.»

امینی در خصوص دیگر اقدامات دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ می‌گوید: «اعطای اعتبار به کسب‌وکارها که پروژه کوچکی بود، در سال ۱۴۰۱ به یک خط کسب‌وکاری تبدیل شد. علاوه ‌بر آن کیف پول دیجی‌پی را گسترش داده و آن را به یک کیف پول مستقل تبدیل کردیم. بیمه اعتباری را نیز فعال کردیم و خدمات بیمه باندلینگ را ارائه دادیم که در راستای اعطای بیمه در لحظه خرید کالا و خدمات است.»

طبق توضیحات هومن امینی، دو پروژه مدیریت ثروت و BNPL نیز در سال ۱۴۰۱ در فاز آزمایش قرار گرفتند که البته پروژه BNPL با مقیاس قابل قبولی وارد فاز اجرایی شده است.


اهمیت تعامل با بدنه بانکی


هومن امینی در خصوص خریداری ۲۰ درصد از سهام دیجی‌پی توسط بانک تجارت نیز صحبت می‌کند:‌ «برای ما مهم بود که هم منابع اعطای اعتبار خود را متنوع‌تر کنیم و بر یک منبع خاص متمرکز نباشیم و هم همکاری نزدیک‌تری با بدنه بانکی کشور داشته باشیم. بانک تجارت نیز علاقه‌مند بود که از طریق یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود در فضای اقتصاد دیجیتال فعالیت کند. از آنجا که چشم‌انداز بانک تجارت برای فعالیت در حوزه اقتصاد دیجیتال به ما نزدیک بود، ما هم این فرصت را غنیمت شمردیم. این همکاری هم برای بانک تجارت و هم برای دیجی‌پی مفید است؛ چراکه به تولید محصولات فین‌تکی منجر خواهد شد؛ بنابراین برای ما بسیار حائز اهمیت است.»

به گفته او، در سال ۱۴۰۱ تمرکز دیجی‌پی بر منابع بانکی بوده؛ چراکه منابع بانکی هم در دسترس‌تر است و هم چالش‌هایی که در همکاری با لیزینگ‌ها وجود داشت، در همکاری با بانک‌ها وجود ندارد؛ به همین دلیل در سال ۱۴۰۱ وابستگی دیجی‌پی به لیزینگ‌ها به‌طور کامل قطع شد.

دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ علاوه بر همکاری با بانک تجارت پروژه‌ای را نیز با همکاری بانک ملت اجرا و پیاده‌سازی کرد که هومن امینی در این‌باره می‌گوید: «این پروژه یکی از پروژه‌های استراتژیک در دیجی‌پی است. در این پروژه مقرر شد که از اواسط سال ۱۴۰۱ منابع بانک ملت به مشتریانی که قصد خرید اقساطی از پذیرندگان دیجی‌پی دارند، اعطا شود. همکاری‌های اینچنینی تعاملات و هم‌افزایی‌های میان بانک‌ها و لندتک‌ها را افزایش می‌دهد و این خود به ایجاد  راهکارهای مشتری‌پسند و در نهایت فراگیری مالی منجر می‌شود.»


توسعه فعالیت فراتر از دیجی‌کالا


امینی در خصوص حواشی همکاری با دیجی‌کالا نیز توضیح می‌دهد: «بودن در کنار دیجی‌کالا نه‌تنها برای ما محدودیتی ندارد، بلکه این امکان را فراهم می‌کند که محصولات خود را در مقیاس دیجی‌کالا ارزیابی کنیم و شاید این نقطه شروعی بود که ما بتوانیم به مشتریانی اعتبار بدهیم که شاید لزوماً مصرف‌کننده اعتبار در دیجی‌کالا نباشند.»

مدیرعامل دیجی‌پی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های گروه دیجی‌کالا نیز از سرویس‌هایشان استفاده می‌کنند، توضیح می‌دهد: «علاوه بر این ما در حال اعطای اعتبار به خارج از گروه دیجی‌کالا هستیم. به‌عنوان یک عرضه‌کننده بیرونی در حال همکاری با مادیران هستیم. علاوه بر این در حال همکاری با دو کمپانی دیگر نیز هستیم که در فضای فروش کالا و خدمات تجارت الکترونیکی شناخته‌شده نیستند، البته در آینده‌ای نزدیک درباره آن بیشتر می‌گوییم.»

به گفته امینی دیجی‌پی از منظر همکاری با دنیای خارج از دیجی‌کالا در نقطه جهش بسیار مناسبی قرار دارد و چون در مقیاسی به بزرگی دیجی‌کالا محصولات خود را ارزیابی کرده‌، اعتمادبه‌نفس خوبی برای ارائه آنها به دیگر کسب‌وکارها دارد.


الزامات حرکت به سمت لندتکی تماماً دیجیتال


سفته الکترونیکی یکی دیگر از پروژه‌هایی است که در سال ۱۴۰۱ در دیجی‌پی راه‌اندازی شد. امینی در خصوص تأثیر سفته الکترونیکی بر الکترونیکی‌شدن کامل روند اعطای اعتبار به مشتریان توضیح می‌دهد: «بخشی از این تأثیر به نحوه تعاملات ما با تأمین‌کنندگان مالی مربوط می‌شود که تا به اینجای کار به‌خوبی پیش رفته است. از زمان راه‌اندازی سفته الکترونیکی درخواست‌های اعتبار دوونیم‌برابر شده‌اند. بخشی از آن نیز به رفتار کاربران مربوط است و همین امر باعث می‌شود که نه‌تنها دیجی‌پی، بلکه کل صنعت از این لحاظ در نقاط آغازین باشد.»

هومن امینی

به اعتقاد او، هرچه میزان اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی کاربران باکیفیت‌تر و بیشتر باشد، این فرایند نیز موفق‌تر خواهد بود و نیاز لندتک‌های کشور به فرایندهای دستی کاهش می‌یابد. مدیرعامل دیجی‌پی توضیح می‌دهد: «موضوع دیگری که در اعطای اعتبار در لحظه خرید یا کمتر از یک ساعت اهمیت دارد، افزایش سرعت فرایند تسویه از سوی تأمین‌کنندگان مالی است. اگر این اتفاقات را در کنار هم رقم بزنیم، می‌توانیم ادعا کنیم که یک لندتک تماماً دیجیتال هستیم.»

به گفته امینی، میزان اعتبار تخصیص‌ داده‌شده توسط دیجی‌پی تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود دو همت و میزان اعتبار مصرف‌شده نیز ۱.۵ همت برآورد می‌شود. طبق آمار ارائه‌شده توسط امینی همچنین ماهانه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تراکنش موفق در درگاه یکپارچه پرداخت دیجی‌پی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تراکنش موفق در سوپراپلیکیشن دیجی‌پی پردازش می‌شود.

طبق صحبت‌های او، مهم‌ترین دستاورد دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ قراردادهای استراتژیک با دو بانک بزرگ کشور و فراهم‌کردن زیرساخت اعطای تسهیلات از طریق بانک‌هاست. او ادامه می‌دهد: «در کنار آن فرایند ارائه گروهی خدمات بیمه، بیمه اعتباری و بیمه الکترونیکی نیز قابل توجه است. رونمایی از نسخه جدید کیف پول دیجی‌پی نیز پروژه قابل توجهی بود که وقت زیادی صرف آن کردیم. علاوه بر آن در سرویس BNPL هم به مدل‌های قابل قبولی متناسب با نیاز کاربران‌مان دست یافتیم و پیشرفت‌های خوبی در توسعه این محصول داشتیم. سرویس SCF یا تأمین مالی زنجیره تأمین نیز از دیگر سرویس‌هایی بود که در این سال با موفقیت به پذیرندگان دیجی‌کالا ارائه کردیم.»


نیروی انسانی؛ پای ثابت چالش‌های استارتاپی


امینی در خصوص چالش‌های دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ به روال اکثر قریب‌به‌اتفاق استارتاپ‌های کشور به مسئله نیروی انسانی اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ «مهم‌ترین چالش ما تا به این لحظه نیروی متخصص است. متأسفانه شاهد هستیم که بسیاری از افراد متخصص به‌دلیل شرایط اقتصادی به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و به‌جرئت می‌توانم بگویم که این مسئله بزرگ‌ترین چالش استارتاپ‌های کشور است.» او معتقد است این چالش در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت و چالش دیگر در سال آینده آموزش نیروهای موجود برای پیاده‌سازی برنامه‌ها خواهد بود.

طبق توضیحات امینی علاوه بر چالش مهاجرت نیروی انسانی متخصص، جاانداختن مفهوم لندتک در تعامل با فضای رگولاتور و بانک‌ها و همچنین نوسانات اقتصادی که بر نرخ تمام‌شده خدمات تأثیرگذار است، از دیگر چالش‌های دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ هستند.

امینی با بیان اینکه ما شرایط اقتصادی سخت‌تری را از منظر اقتصادی برای سال ۱۴۰۲ متصور هستیم، می‌گوید: «یکی از چالش‌های ما در سال آینده، به‌دلیل شرایط اقتصادی، کنترل نرخ نکول خواهد بود.»


ساخت یک پلتفرم اعتباری جامع


امینی در توضیح برنامه‌های دیجی‌پی برای سال آینده نیز توضیح می‌دهد: «ما همیشه به‌دنبال ساخت آن پلتفرم اعتباری‌ای هستیم که مشتری، مصرف‌کننده، تأمین‌کنندگان مالی، تضمین‌کنندگان بازپرداخت و پذیرندگان در سمت‌های مختلف این پلتفرم قرار می‌گیرند و بالطبع هرچقدر که روبه‌جلو حرکت کنیم، می‌توانیم این پلتفرم اعتباری را جامع‌تر کنیم، به‌طوری‌که همه بخش‌هایی که با آنها در تعامل هستیم، رضایت بیشتری داشته باشند.»

او می‌گوید: «باید تنوع بیشتری در محصولات خود ایجاد کنیم و علاوه‌ بر آن سرویس‌های جانبی بیشتری در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم. همچنین بنا داریم به‌صورت جدی پروژه ارائه اعتبار به فروشندگان را توسعه دهیم که بخشی از پروژه تأمین مالی زنجیره تأمین است و در سال ۱۴۰۱ سنگ بنای آن را گذاشتیم.»

امینی در انتهای گفت‌وگو در توضیح اقداماتی که تاکنون در راستای فراگیری مالی در دیجی‌پی انجام شده، می‌گوید: «هم خدمات پذیرندگان را از طریق ارزش‌های فین‌تکی در دسترس قرار داده‌ایم و هم سعی می‌کنیم با کانال‌های دیجیتالی که در اختیار داریم با تولید محتوای باکیفیت آگاهی مشتریان را در این زمینه ارتقا دهیم. در کنار اینها سعی می‌کنیم در تعامل با بانک‌های عامل، ارزش‌های تجربه کاربری و بهینه‌سازی رفتار مشتریان با تأمین‌کنندگان مالی را به اشتراک بگذاریم تا به شمولیت مالی کمک کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.