راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویژه‌نامه پایان سال ۱۴۰۱ ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / تاب‌آوری در شرایط آچمز

ویژه‌نامه پایان سال ۱۴۰۱ ماهنامه عصر تراکنش در ۳۴۰ صفحه منتشر شد. تصویر روی جلد این شماره ویژه، به متخصصان و فعالان حاضر در سه میزگردی اختصاص داده شده که در اسفندماه همین سال در دفتر کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار شده است. در این سه میزگرد به مسائل،‌ چالش‌ها، وضعیت کنونی و آینده اقتصاد دیجیتال، صنعت بانکی و رمزارزها در ایران پرداخته شده و در این میزگردها شهاب جوانمردی، فرزین فردیس، صادق فرامرزی، علی عبداللهی، فرهاد اینالویی، محمد صادقی، حمیدرضا احمدیان، مجید جعفریان، محمد قاسمی، سعید عبادتی و امید امین‌زاده درباره اکنون و آینده این صنایع صحبت کرده‌اند. فایل ویدئویی این پنل‌ها پس از انتشار در آپارات قابل مشاهده است.

علاوه بر این، در این شماره، مروری بر روندها و موضوعات مهمی داشتیم که در یک سال گذشته در بخش‌های مختلف ماهنامه پرتکرار و مهم بوده‌اند. همچنین امسال بر مبنای معرفی‌هایی که در طول سال ۱۴۰۱ در بخش‌های مختلف «مدیران»، «اپ‌ها» و «محصول» عصر تراکنش در هر شماره داشتیم، دو نظرسنجی برگزار کردیم و از مخاطبان ماهنامه عصر تراکنش خواستیم تا با تکمیل این دو نظرسنجی در انتخاب تأثیرگذارترین چهره‌ها و برترین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مالی کشور مشارکت داشته باشند. نتیجه این دو نظرسنجی را نیز می‌توانید در این شماره از عصر تراکنش بخوانید. در ادامه مروری بر شماره ویژه پایان سال ۱۴۰۱ عصر تراکنش داشتیم.


آنچه متخصصان نوشتند


طی یک سال گذشته، برای بخش «یادداشت‌»‌های ماهنامه عصر تراکنش از متخصصان صنعت فناوری‌های مالی کشور خواستیم تا درباره مسائل مهم این صنعت در کشور برایمان بنویسند. در این شماره از عصر تراکنش، مروری بر این یادداشت‌ها در یک سال گذشته داشتیم. تکرار تناوبی مفهوم تحول دیجیتال در یادداشت‌های آنها حاکی از برساخت گفتمان جدیدی در سپهر اقتصاد ایران است؛ یادداشت‌هایی که با محوریت دیجیتالی‌شدن، موجب تکرار موضوعاتی همچون بانکداری باز، احراز هویت دیجیتال، هوش مصنوعی، تحلیل داده، فرهنگ دیجیتال،‌ نوآوری،‌ کارآفرینی، نسل زد و شخصی‌سازی محصولات شده است.

به نظر می‌رسد چینش این موضوعات حول مفهوم دیجیتالی‌شدن، به خلق گفتمان تحول دیجیتال در ایران و در هم شکستن فرم‌های سنتی پرداختن به مسائل مالی منجر شده و قرار است در سال‌های آینده شاهد تغییرات اساسی در سبک زندگی و نحوه مواجهه‌مان با جهان باشیم. همچنین مهاجرت نیروهای انسانی در نیمه دوم سال به موضوعی مهم و پر تکرار در یادداشت این فعالان تبدیل شده که نشان از بحران جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در صنعت فناوری‌های مالی کشور دارد.


۱۴۰۲ سال تاب‌آوری است، نه یکه‌تازی و تک‌روی


پایان سال و شروع سال جدید فرصتی است برای اینکه نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین روندهای پیش روی صنایع گوناگون. دانستن روندها به کسب‌وکارها کمک می‌کند خودشان را برای دنیایی که مدام در حال تغییر است، بیشتر آماده کنند و بتوانند کسب‌وکارشان را زنده نگه دارند. از نظر ما روندهای نوظهوری که در سال ۱۴۰۱ در صنعت فناوری‌های مالی کشور وجود داشتند، در سال ۱۴۰۲ پررنگ‌تر خواهند شد؛ در نتیجه در سال جدید باید توجه‌مان را به این موضوعات بیشتر کنیم. به همین خاطر در بخش گزارش‌های این شماره به جای پرداختن به روندهای جدید صنعت فین‌تک در دنیا، تمرکزمان را همچنان به روندها و موضوعاتی که در کشور خودمان با آنها روبه‌رو هستیم، معطوف کردیم.

علاوه بر این، در سه میزگرد وضعیت اقتصاد دیجیتال کشور، صنعت رمزارز کشور و صنعت بانکی کشور را در گفت‌وگو با فعالان و متخصصان این صنایع بررسی کردیم. اوضاع‌واحوال صنعت در سال ۱۴۰۱ و تحلیل‌ها از آنچه در سال ۱۴۰۲ پیش روی صنعت است، به ما می‌گوید کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ صنعت فناوری‌های مالی کشور در سال ۱۴۰۲، باید به چیزی بیشتر از خودشان فکر کنند؛ سال ۱۴۰۲ سال یکه‌تازی و تکروی نیست. سال تاب‌آوری است و کسب‌وکارها باید دست‌به‌دست هم دهند و با مشورت و انتقال تجربه به یکدیگر، به کل صنعت و اکوسیستم کمک کنند تا خود نیز به‌عنوان بخشی از این اکوسیستم پایدار بمانند.


۱۴۰۱؛ سال پر ابهامی بود


طی یک سال گذشته، در بخش «باشگاه» ماهنامه عصر تراکنش به سراغ تعداد زیادی از کسب‌وکارهای صنعت فناوری‌های مالی کشور رفتیم و در گفت‌وگو با مدیران عامل آنها به چالش‌هایشان، دستاوردهایشان و برنامه‌هایشان پرداختیم. تقریباً در تمامی مصاحبه‌های کسب‌وکاری که در این سال داشتیم، دو موضوع از مهم‌ترین چالش‌های اکثریت آنها بود؛ یکی «رگولاتوری» و دیگری «جذب و نگهداشت نیروی انسانی» که سعی کردیم در این سال نیز مانند همیشه صدای کسب‌وکارها باشیم.

علاوه بر این زندگی شخصی و حرفه‌ای چند تن از مدیران کشور را برایتان بازگو کردیم. در بخش باشگاه شماره ویژه ۱۴۰۱ عصر تراکنش، علاوه بر اینکه مروری بر بخش «باشگاه» یک سال گذشته عصر تراکنش داشتیم، به روال سال‌های قبل در پایان سال، با کسب‌وکارهای بیشتری صحبت کردیم و از چالش‌ها و دستاوردهایشان در سالی که گذشت، پرسیدیم و نیز از آینده و چشم‌اندازی که برای خود متصور هستند.


بررسی مسائل چالشی صنعت فین‌تک کشور


در بخش «تنظیم‌گری» ماهنامه عصر تراکنش نیز هر ماه به سراغ یکی از حوزه‌های فین‌تک کشور می‌رویم و به مسائل و چالش‌های آن حوزه می‌پردازیم. با مدیران، فعالان و متخصصان آن حوزه‌ها درباره چالش‌ها و راهکارهایشان صحبت می‌کنیم.

در یک سال گذشته در این بخش از عصر تراکنش به موضوعات و حوزه‌های گوناگونی مانند «رمزریال»، «BNPL»، «اعتبارسنجی»، «ایران اکسس»، «پرداخت‌یاری»، «ضوابط اجرایی تأسیس پی‌اس‌پی‌ها»، «صنعت بیمه»، «قطعی اینترنت» و «کارگروه اقتصاد دیجیتال» پرداختیم؛ حوزه‌ها و موضوعاتی که در کشور با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند. در این شماره از عصر تراکنش نیز بر آن شدیم تا نگاهی کوتاه به هر یک از این موضوعات داشته باشیم؛ موضوعاتی که در سال ۱۴۰۲ نیز همچنان پابرجا هستند و باید به مسائل و چالش‌هایشان پرداخت.


از صعود و سقوط اف‌تی‌ایکس تا چت‌جی‌پی‌تی


در بخش «جهان» ویژه‌‌نامه پایان سال عصر تراکنش بر آن شدیم تا نگاهی داشته باشیم به بخش جهان یک سال گذشته این ماهنامه. ما طی یک سال گذشته در این بخش به موضوعات روز دنیا در حوزه فناوری پرداختیم. از دنیای ان‌اف‌تی‌ها، استارتاپ‌های در حال رشد، BNPL، سیر تغییرات پول، روش‌های نوین پرداخت، رقابت غول‌های فناوری، آینده‌ای که متاورس و وب 0.3 برایمان در نظر دارند و… گفتیم.

در بخش جهان این ویژه‌نامه، روایت عصر تراکنش را در سال ۱۴۰۱ از جهان فناوری‌های مالی می‌خوانید. در این سال بیشتر تمرکز بخش جهان عصر تراکنش روی بخش‌های مختلف صنعت رمزارز بود؛ از نحوه آشنایی با این حوزه تا مباحث جدید شکل‌گرفته در این صنعت. علاوه بر این، در دو پرونده مفصل به موضوع «پول» پرداخته بودیم.


منتخبان ۱۴۰۱ عصر تراکنش


بر خلاف فهرستی که در ویژه‌نامه پایان سال ۱۴۰۰ عصر تراکنش تحت عنوان ستاره‌ها ارائه دادیم، در شماره ويژه پایان سال ۱۴۰۱ سعی کردیم رویکرد متفاوتی را در انتخاب ستاره‌های این سال در پیش بگیریم. امسال بر مبنای معرفی‌هایی که در طول سال ۱۴۰۱ در بخش‌های مختلف «مدیران»، «اپ‌ها» و «محصول» عصر تراکنش در هر شماره داشتیم، دو نظرسنجی برگزار کردیم و از مخاطبان ماهنامه عصر تراکنش خواستیم تا با تکمیل این دو نظرسنجی در انتخاب تأثیرگذارترین چهره‌ها و برترین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مالی کشور مشارکت داشته باشند.

آنچه در این شماره از ماهنامه مشاهده می‌کنید، نتیجه دو نظرسنجی است که بیش از دو هزار و ۲۰۰ نفر در آنها شرکت کرده‌اند. در هر بخش نیز سعی کردیم سه تا چهار موردی را که در هر کدام از حوزه‌ها به انتخاب مخاطبان بیشترین رأی را آورده‌اند، معرفی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.