راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس سازمان مالیاتی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را تشریح کرد / اتصال 80 هزار پذیرنده به سامانه مودیان

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بالغ بر ۵۴۰ شرکت در سامانه مودیان حضور دارند، گفت: « امروز بالغ بر ۵۴۰ شرکت در این سامانه حضور دارند و بیش از ۹۲ میلیون صادر شده که ارزش آنها به ۹۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.»

داوود منظور در همایش تبیین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان درباره اجرای این قانون اظهار کرد: «امروز ۳۴۰ شرکت بورسی در سامانه مودیان حضور دارند و صورت‌حساب‌های خود را ارسال می‌کنند. فرایند اتصال شرکت‌های دولتی که از دی‌ماه فراخوان شدند به‌کندی انجام می‌شود که تاکنون ۱۴ شرکت دولتی به سامانه متصل شدند و پیگیر هستیم تا سایر شرکت‌ها نیز متصل شوند.»

او در ادامه بیان کرد: «معادل ۱۷۴ شرکت نیز به طور داوطلبانه در سامانه مودیان حضور پیدا کردند و امروز در حال صدور صورت‌حساب الکترونیکی هستند. در مجموع، امروز بالغ بر ۵۴۰ شرکت در سامانه حضور دارند و بیش از ۹۲ میلیون صادر شده که ارزش آنها به ۹۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان ارزش‌افزوده اظهار شده نیز بیش از ۶۵ همت بوده است که ۷۲ هزار شرکت در حال دریافت صورت‌حساب هستند.»

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه با بیان اینکه به‌تدریج اتصال زنجیره شرکت‌ها  در سامانه تکمیل می‌شود، گفت: «کسانی که یکبار به یکی از سامانه‌های دولتی صورت‌حساب صادر می‌کنند نباید مجدداً برای ارائه صورت‌حساب به سازمان مالیاتی زحمت بیشتری متحمل شوند؛ بنابراین سامانه جامع تجارت، سامانه گمرک، ثامن و سامانه تدارکات دولت به سامانه مودیان متصل شده‌اند. در نتیجه اگر صورت‌حساب به یکی از این سامانه‌ها ارسال شود برای سازمان امور مالیاتی نیز ارسال خواهد شد.»


اتصال 9 میلیون پذیرنده به سامانه مودیان در سال آینده


او افزود: «بر اساس قانون ۱۰ درصد فروش در صورت تخلف مشمولان به‌عنوان جریمه خواهد بود. سازمان امور مالیاتی امکان بخشودگی ۵۰ درصدی داشت؛ اما به‌منظور اینکه در ابتدای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی جرایم سنگینی تعیین نشود، اختیار بخشودگی ۱۰۰ درصد است البته به‌شرط خوش‌حسابی مودی. نکته دیگر اجرای تدریجی قانون پایانه‌های فروشگاهی است و خوشبختانه این موضوع نیز در لایحه تسهیل اجرای قانون پذیرفته شد. فرض قانون پایانه‌های فروشگاهی این بود که هر کس به سامانه مودیان متصل شد مشمول ارزش‌افزوده نیز می‌شود.»

رئیس سازمان امور مالیاتی  ادامه داد: «پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال ۸۰ هزار پذیرنده را به سامانه مودیان متصل کنیم و در سال آینده نیز سایر ۹ میلیون پذیرنده را متصل خواهیم کرد. البته افرادی که بخواهند از صندوق فروشگاهی استفاده کنند این امکان وجود دارد.»

او با تأکید بر اینکه تکالیف ارائه اظهارنامه ارزش‌افزوده پس از اجرای این قانون برداشته خواهد شد، گفت: «با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی همه چیز بر اساس میزان درآمد خالص مودی خواهد بود.»


ارسال 20 درصد صورت‌حساب‌های الکترونیکی توسط شرکت‌های معتمد


رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه دو راهکار برای اتصال شرکت‌ها به سامانه مودیان در نظر گرفته شده است، گفت: «یکی از این راهکارها شرکت‌های معتمد هستند. به‌منظور اینکه به مودیان فشار وارد نشود یک ردیف بودجه در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شد تا هزینه‌های مربوط به شرکت‌های معتمد از جانب سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. ضمن این که این موضوع در لایحه اصلاحی ذکر شده و به یک قانون دائم تبدیل خواهد شد. الان سه شرکت معتمد نوع اول و یک شرکت معتمد نوع دوم در حال فعالیت هستند.»

منظور افزود: « ۱۰ شرکت نیز در صف مجوز هستند. گزینه دوم این است که خود مودی صورت‌حساب ارسال کند. بر اساس ماده ۲۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی از شرکت‌های حسابداری درخواست کردیم تا نرم‌افزار خود را به‌گونه‌ای تغییر دهند که بتوانند به‌صورت مستقیم به سامانه مودیان متصل شوند. هر دو مدل را در قانون دیدیم و فرایند اجرایی را تعیین کردیم. امروز از صورت‌حساب‌های که دریافت می‌کنیم، ۲۰ درصد را شرکت‌های معتمد ارسال می‌کنند و باقی موارد را خود مودیان ارسال می‌کنند. یکی از وظایف سازمان این است که خدمات آموزشی را ارائه کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.