راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سال 2022 نوبیتکس منتشر شد / افزایش شش‌درصدی حضور زنان در این پلتفرم

نوبیتکس پلتفرم مبادله رمزارز در ایران با 94 بازار معاملاتی و 25 شبکه رمزارز گزارش سال خود را منتشر کرد. این صرافی که از سال ۱۳۹۶ تأسیس شده در حال حاضر 268 نفر نیروی انسانی و چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کاربر دارد.

در سال 2022 یک میلیون و 87 هزار کاربر به جمع کاربران نوبیتکس پیوستند و تعداد کاربران این صرافی را به چهار میلیون و 318 هزار نفر رساندند.

میانگین سنی کاربران جدید نوبیتکس 34 سال است و عمده آنها از استان‌های تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان و فارس و 22درصد آنها خانم هستند. این نسبت با افزایش شش‌درصدی همراه بوده و این موضوع نشان می‌دهد زن‌ها در سال 2022 نسبت به سال قبل تمایل بیشتری به ورود به بازار معاملاتی رمزارزی نشان داده‌اند.

کاربران مرد نوبیتکس نسبت به کاربران خانم 37 درصد دارایی بیشتری دارند. این موضوع با توجه به بیشتر بودن تعداد کاربران آقا امری طبیعی محسوب می‌شود.

مقایسه ترکیب دارایی‌های نگهداری‌شده در کیف پول نوبیتکس خانم‌ها و آقایان نشان می‌دهد دوج‌کوین بین هر دو گروه محبوبیت ویژه‌ای دارد و صرفاً نسبت آن در پورتفوها متفاوت است؛ به‌طوری‌که آقایان 18.3 درصد دارایی‌هایشان را به دوج‌کوین اختصاص داده‌اند و خانم‌ها 16.8 درصد.

بررسی دارایی‌های کیف پول کاربران نوبیتکس نشان می‌دهد مانند سال قبل، دوج‌کوین محبوب‌ترین رمزارز این صرافی است و 18درصد از دارایی‌های کاربران در پایان سال 2022 به این میم‌کوین اختصاص پیدا کرده است. پس از دوج‌کوین بـه ترتیب تتر، بیت‌کوین، اتریوم و شیبا بیشترین سهم را از سـبد دارایی کاربران داشته‌اند.

13.5 درصد کاربران نوبیتکس، حداقل مقداری تتر دارند و در کیف پول 11.7 درصد کاربران، حداقل مقداری ترون نگهداری شده است.

نوبیتکس اعلام کرده ترون در جایگاه پایینی در فهرست محبوب‌ترین رمزارزها از نظر سهم پورتفوی کاربران ایسـتاده، اما تعداد زیادی از کاربران نوبیتکس حداقل نیم‌نگاهی به ترون دارند؛ ترون و تتر صندلی اختصاصی خود را در کیف پول کاربران دارند و دوج‌کوین، بیت‌کوین و ریپل دیگر رمزارزهایی هستند که در کیف پول عمده کاربران وجود دارند.

میانگین سنی کاربران نوبیتکس رقمی معادل 35.1 برآورد شده؛ میانگین سنی کاربران خانم 36.3 و آقایان 34.7 است. بیشترین گروه سنی فعال در این پلتفرم که 40 درصد کاربران هم هستند در بازه سنی 31 تا 40 سال قرار دارند و افراد 41 تا ۵۰ساله در مرتبه بعدی قرار دارند. این گروه تقریباً میانگین کل کاربران، ‌دارایی دارند و شاخص ثروت بالاتری از آن خود کرده‌اند.

ترکیب دارایی کیف پول کاربران نشان می‌دهد کاربران 18 تا ۲۴ساله و کاربران 25 تا ۳۰ساله به ترتیب دوج‌کوین، بیت‌کوین، اتریوم، شیبا، کاردانو و ترون را ترجیح می‌دهند. کاربران 31 تا ۴۰ساله نیز به ترتیب به دوج‌کوین، تتر، بیت‌کوین، اتریوم، شیبا، کاردانو و ترون تمایل نشان داده‌اند.

کاربران 41 تا ۵۰ساله نوبیتکس از میان رمزارزها، ابتدا دوج‌کوین و در مراتب بعدی به ترتیب تتر، اتریوم، بیت‌کوین، شیبا، ریپل و ترون را در ترکیب کیف پول خود جای‌ داده‌اند.51 تا 60ساله‌های نوبیتکس هم دارایی‌های خود را به ترتیب در رمزارز دوج‌کوین، تتر، بیت‌کوین، اتریوم، شیبا، ‌کاردانو و ترون سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ترکیب دارایی کاربران 61 تا ۷۰ساله هم به بیت‌کوین، تتر، اتریوم، دوج‌کوین، شیبا، بایننس و ریپل اختصاص دارد و 71 تا 80ساله‌ها هم تتر، اتریوم، بیت‌کوین، دوج‌کوین، شیبا، ریپل و بایننس را در ترکیب دارایی‌های خود جای‌ داده‌اند.

استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس همچون سال‌های گذشته بیشترین تعداد کاربر را در نوبیتکس دارند. در پایان سال 2022 حدود یک‌چهارم کاربران نوبیتکس متعلق به استان تهران بودند و این گروه، یک‌سوم دارایی‌های رمزارزی نگهداری‌شده در نوبیتکس را در اختیار دارند. به اعتقاد نوبیتکس، طبیعی است که تهران، به‌عنوان پرجمعیت‌ترین استان کشور، بیشترین سهم تعداد کاربران نوبیتکس را داشته باشد.

هرچند با اضافه‌شدن تعداد زیادی از استان آذربایجان غربی، سهم این استان از کاربران نوبیتکس افزایش پیدا کرده و از البرز پیشی گرفته، اما همچنان کاربران استان البرز با وجود تعداد کمترشان، دارایی بیشتری نسبت به آذربایجان غربی در کیف پول خود دارند.

تهرانی‌ها پرارزش‌ترین سبد دارایی را در مقایسه دیگر استان‌ها دارند. کاربران استان تهران با شاخص ثروت 132.19 به طور میانگین 32درصد بالاتر از میانگین کل کشور دارایی رمزارزی در کیف پول نوبیتکس خود نگهداری می‌کنند. آذربایجان غربی هم در پایین‌ترین رتبه قرار دارد.

ارزش سبد دارایی رمزارزی کاربران استان آذربایجان غربی به طور میانگین 40درصد کمتر از میانگین کشوری است.

در سال 2022 روزانه 185 هزار سفارش در نوبیتکس به معامله منجر شد. این عدد نسبت به سال قبل 56 درصد کاهش داشت. نوبیتکس معتقد است با توجه‌ به رشد 18برابری معاملات نوبیتکس در سال 2021 و کاهش حجم معاملات رمزارزها در سال 2022 این روند اصلاحی قابل‌ پیش‌بینی بوده است.

بیشترین تعداد معاملات روزانه سال 2022 مربوط به 7 فوریه مصادف با 18 بهمن سال 1400 بود. در این روز که بیت‌کوین موفق شد بعد از ماه‌ها روند نزولی خود را بشکند و از محدوده 36 هزار دلار به کانال 40هزاردلاری بازگردد، نوبیتکس موفق به ثبت 541 هزار معامله شد.

به‌ طور کلی هر کاربر نوبیتکس در سال 2022، حدود 16 بار خریدوفروش انجام داده است.91 درصد معاملات سال 2022، در بازارهای ریالی انجام شده و این در حالی است که در سال گذشته این عدد 89 درصد بود. مقایسه آمارهای ریالی و تتری نشان می‌دهد با اینکه میم‌کوین‌هایی مانند شیبا و دوج‌کوین پرمعامله‌ترین رمزارزها در برابر ریال‌اند، اما آنهایی که با تتر به سراغ رمزارزها می‌روند، اغلب خریدوفروش بیت‌کوین و اتریوم را اولویت خود قرار داده‌اند و بعد از آن به خریدوفروش شیبا و دوج‌کوین اقبال دارند.

22 درصد کاربران نوبیتکس خانم هستند، اما سهم آنها از معاملات 18.6 درصد است؛ به طور میانگین آقایان بیشتر اهل خریدوفروش هستند، در حالی‌ که این قاعده در سال گذشته برعکس بود.

کاربران سال 2022، 124 میلیون مرتبه به این سایت مراجعه کرده‌اند؛ هر مراجعه حدود هشت دقیقه طول کشیده و باعث شده مجموع زمان سپری‌شده در سایت نوبیتکس در سال مذکور به عدد 1897 برسد. 

بنابر اعلام نوبیتکس، مراجعه کاربران به سایت نوبیتکس به قیمت بیت‌کوین وابسته است و 13.53 درصد بازدیدکنندگان پیگیر قیمت بیت‌کوین هستند. شیبا، دوج‌کوین، تتر، اتریوم و کاردانو به ترتیب در مراتب بعدی قرار دارند.

 بازه زمانی 11 ظهر تا 2 بعد از ظهر شلوغ‌ترین ساعات معاملات در نوبیتکس و جمعه خلوت‌ترین روز وب‌سایت این صرافی است. تا حدی‌ که بازدید و ترافیک سایت به حداقل می‌رسد.

بیش از 50 درصد سفارش‌های ثبت‌شده سال 2022 از طریق اپلیکیشن نوبیتکس ارسال شده است، 27 درصد سفارش‌ها از طریق وب‌سایت و 20 درصد آنها با API ارسال شده است. عمده کاربران نوبیتکس برای واریز و برداشت شبکه ترون را انتخاب کرده‌اند.

تیم 110نفره پشتیبانی نوبیتکس در سال 2022 بیش از یک میلیون و 272 هزار مرتبه از طریق چت آنلاین سایت و اپلیکیشن با کاربران در ارتباط بوده است. این تیم در سال 2022 به 113.326 تیکت پاسخ داده و  870 1.272. گفت‌وگوی آنلاین را به سرانجام رسانده و شش هزار و ۵۸۸ تماس تصویری برقرار کرده است.

از هر 10 نفر که از طریـق چت آنلاین با پشـتیبانی نوبیتکس در ارتباط بوده‌اند، 9 نفر از کیفیت پشـتیبانی رضایت داشتند. و در سال 2022 در نهایت 88 ثانیه در نوبت پاسخگویی بوده‌اند. نوبیتکس تصریح کرده که این عدد در ماه نوامبر به دلیل طولانی‌تر شدن مکالمه‌ها افزایش پیدا کرد. به‌ طور کلی مکالمه چت آنلاین نوبیتکس با کاربران هشت دقیقه طول می‌کشد که در ماه نوامبر این عدد به 10 دقیقه افزایش پیدا کرده بود.

ماه نوامبر بریج اسمارت چین هک و توکن‌های گالا بر شبکه بایننس چین بی‌ارزش و بازار گالا بسته شد. این سلسله وقایع ثبت تیکت‌های نوبیتکس در این ماه را 2.6برابر کرد.

آمارهای این گزارش نشان می‌دهند که پشتیبانی نوبیتکس در سال 2022، 31 هزار ساعت، معادل سه و سال و نیم با کاربران چت کرده است. موضوعات واریز و برداشت رمزارز، واریز و برداشت ریالی، معاملات و کد دوعاملی بیشترین موضوعات ارتباط با پشتیبانی هستند. طولانی‌ترین مکالمه با پشتیبانی نوبیتکس 51 دقیقه زمان برده و در این تماس تمام مراحل ثبت‌نام و احراز هویت برای کاربر شرح داده شده است.

تعداد کارکنان نوبیتکس در سال 2022 با رشد 28درصدی نسبت به سال قبل از 209 به 268 نفر رسید. نوبیتکس در سال 2022 توانسته با 63 درصد جذب، خروج درصدی نیروهای انسانی را جبران کند.

نوبیتکس اعلام کرده که در سال مذکور 23 نفر به تیم فنی نوبیتکس پیوسته‌اند و این واحد بیشتر از واحدهای دیگر توسعه پیدا کرده؛ اما بیشترین تغییرات به واحد پشتیبانی و امور مشتریان مربوط است. با اینکه 64 نفر این تیم جدا شدند و 70 نفر دیگر جایگزینی داشته، این بخش با 44.91 درصد بزرگترین تیم نوبیتکس است. تیم فنی با 31 درصد، تیم بازاریابی با 6.8 درصد و منابع انسانی با 4.91 درصد به ترتیب در مراتب بعدی قرار دارند.

40 درصد کارکنان این صرافی خانم و 60 درصد آنها آقا هستند. 92 درصد آنها به‌صورت هیبریدی با نوبیتکس همکاری دارند. میانگین سنی کارکنان 28.9 درصد است. بنابر اعلام این شرکت، 48 درصد کارکنان نوبیتکس و 76 درصد کارمندان واحد فنی از سه دانشگاه تهران و امیرکبیر و شریف فارغ‌التحصیل شده‌اند.

نوبیتکس اعلام کرده که هدفش از انتشار این گزارش، عمل به مسئولیت اجتماعی خود برای کمک به پژوهشگران، فعالان و تصمیم‌گیران حوزه رمزارز در ایران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.