راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ای‌ام‌وی پیور در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت معرفی شد / فناپ‌تک کارت‌های هوشمند را بازنگری می‌کند

فناپ‌تک در همایش‌ بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، به معرفی محصول ای‌ام‌وی پیور پرداخت. فناپ‌تک با همکاری پارتنر خود امپ در مسیر ارائه ای‌ام‌وی تحت استاندارد پیور گام برداشته است. این شرکت اولین تولیدکننده پایانه فروش و پرداخت در کشور است. امیر افشانی، معاون نرم‌افزار فناپ‌تک، این محصول را معرفی کرد و از سازوکارهای ای‌ام‌وی در سطح بین‌المللی و عملکرد این شرکت در زمینه تراکنش‌های مدرن در سطح کشور صحبت کرد. به گفته افشاری، ای‌ام‌وی چیزی جز مشخصات و استانداردهای خصوص کارت‌های هوشمند نیست: «در اواسط دهه 90 میلادی، سه شرکت این محصول را عرضه کردند. در واقع ای‌ام‌وی مخفف حرف ابتدایی این سه شرکت است: یوروپی، مسترکارت و ویزا. در سال 1997 موفق شدند اولین پایلوت‌های خود را ارائه دهند و 1998 اولین استاندارد رسماً بیرون آمد. هدف از ارائه این شاخص‌ها و استانداردها، ارائه روش مشترکی با استفاده از فناوری تراشه به‌منظور پذیرش کارت‌های مختلف بانکی در اکوسیستم‌ها و صادرکنندگان متفاوت در نقطه پذیرش بود؛ به‌طوری‌که هم امنیت تراکنش تأمین شود و هم نیاز به‌قرار دادن ماژول‌ امنیتی در پایانه‌ها مرتفع شود.»

او توضیح داد: «در این محصول کل شبکه ذی‌نفعان درگیر و از محل معرفی کار تا جایی که روی حساب اشخاص بر حسب نوع تراکنش انجام می‌شود، ای‌ام‌وی تراکنش را جلو می‌برد. این تراکنش‌ها می‌توانند دبیت یا کردیت باشد. هر نوع تراکنشی را می‌توان روی استاندارد ای‌ام‌وی اعمال کرد. هدف ای‌ام‌وی جلوگیری از کلاهبرداری، ایجاد بستری امن برای تراکنش و مدیریت ریسک است. در واقع این محصول حجم تخلف‌هایی را که روی کارت‌های مفقودی ایجاد شده را کاهش می‌دهد.»

او معتقد است که کارت‌های کنونی کشور آن‌طور که باید امن نیستند و مهاجرت به ای‌ام‌وی در ایران حداقل تا چند دهه ناممکن است: «ای‌ام‌وی برای کشورهایی مثل ما که جزء آخرین‌هایی هستیم که می‌خواهیم به تراکنش‌های ای‌ام‌وی مهاجرت کنیم، برنامه‌هایی آماده دارد. ریسک‌های این برنامه‌ها از قبل پیش‌بینی شده‌اند و بسیاری از کشورها پیش از ما به این سمت رفته‌اند.»

امیر افشانی در ادامه توضیح داد: «ای‌ام‌وی مدل اول فقط بر سخت‌افزار تمرکز دارد یعنی در لایه اپلیکیشن باید سراغ ای‌ام‌وی مدل دوم برویم. از سویی دیگر دو مدل کارت هوشمند تماسی و غیرتماسی وجود دارد. اگر بخواهیم که در یک شبکه پرداخت، ای‌ام‌وی را مستقر کنیم، تمام اجزای این اکوسیستم پرداخت متأثر می‌شوند و تغییراتی خواهیم داشت؛ یعنی از بانک صادرکننده گرفته تا سوئیچ پذیرنده و اپلیکیشن و کارت‌خوان تغییر می‌کنند.»

بر اساس گفته‌های مدیر نرم‌افزار شرکت فناپ، در حال حاضر ایران تصمیم گرفته است ای‌ام‌وی را به شبکه بانکی خود اضافه کند و با اسکیم‌های خارجی ارتباط داشته باشد. بهتر است که یک پلتفرم انتخاب شود و با همان پلتفرم کارها انجام پذیرد. او توضیح داد: «پیور ماحصل ضرایب دو شرکت تالس و جمالتو است که یک پلتفرم یا اپلیکیشن پرداخت وایت-لیبل ارائه می‌دهند که قابلیت شخصی‌سازی و اعمال تغییرات بر آن وجود دارد. درواقع پیور دسترسی کامل به کاربران خود می‌دهد و راه مهاجرت به کارت‌های هوشمند را به آن‌ها نشان می‌دهد. همچنین با استاندارد پی‌سی‌آی صددرصد تطابق دارد و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که در بستر آن به‌راحتی کار انجام دهند. این محصول همکاری با یک اسکیم دیگر را تسهیل و به هم‌زیستی یک اپلیکیشن در کنار اپلیکیشنی دیگر کمک می‌کند.»

افشانی بر عملیاتی‌شدن پیور در 10 کشور در سطح جهانی تأکید می‌کند و معتقد است که همکاری با برندهای بین‌المللی به‌وسیله آن ساده‌تر شده است: «در میان کشورهای همسایه ما در حال حاضر کشور ترکیه از پیور استفاده می‌کند. عربستان هم پیور را به‌صورت بومی پیاده‌سازی کرده است؛ به این شکل که خارج از شبکه عربستان کار نمی‌کند. کاری که ما هم برآنیم تا انجام دهیم همین است: استفاده از پیور به صورت دامستیک. چرا که به اسکیماهای جهانی متصل نیستیم.»

او با اشاره به ویژگی‌های پیور ادامه داد: «پیور از مدل‌های مختلف تأیید کارت (آنلاین، آفلاین) پشتیبانی می‌کند. این محصول همچنین به کاربران فضایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی کارت می‌دهد و در خصوص رمزنگاری می‌تواند به آن‌ها دسترسی کامل بدهد.»

امیر افشانی در بخش پایانی صحبت‌های خود از همکاری فناپ‌تک و امپ در جهت ارائه خدمات به کاربران خود می‌گوید. این خدمات شامل مشاوره و آموزش جهت توسعه اپلیکیشن ای.ام.وی کاربران و شرکت‌ها می‌شود: «ما بابت توسعه اپلیکیشن ای‌ام‌وی خدمات مشاوره‌ای و آموزشی ارائه می‌دهیم. این خدمات تحت استاندارد پیور به کاربران عرضه می‌شوند. از دیگر خدماتی که در فناپ به مشتریان عرضه می‌شود، مشاوره و آموزش جهت اخذ گواهی‌نامه ای‌ام‌وی مرتبه 3. مرتبه سوم ای‌ام‌وی درواقع مختص کسانی است که درصدد توسعه این اپلیکیشن هستند و باید از آن اسکیم تأییدیه‌ای مبنی بر رعایت استانداردهای ای‌ام‌وی و پیور دریافت کنند تا امکان انجام تراکنش در آن شبکه برای آن‌ها ایجاد شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.