راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هم‌بنیانگذار صرافی ارزدیجیتال بیت‌پین درباره دیفای و ظرفیت‌های آن عنوان کرد / به فضای مالی غیرمتمرکز جهانی متصل شویم

هم‌بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال بیت‌پین در حاشیه نهمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت به بررسی نقش دیفای (DeFi) در اقتصاد جهان و ایران پرداخت و عنوان کرد که مفهوم دیفای یعنی تمام سرویس‌های مالی به‌صورت غیرمتمرکز ارائه شود و بهتر است مردم به‌جای اینکه در اقتصاد کنونی ایران به سیستم بانکی فشار بیاورند و تورم ایجاد شود، به سیستم غیرمتمرکز فشار ‌آورند که در سراسر دنیا فعالیت می‌کند و نرخ تورم در اقیانوس مالی که در سراسر دنیا فعالیت می‌کند، غرق می‌شود.

در دومین روز از نهمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت، ارائه‌کنندگان در حاشیه این همایش به حوزه‌های جدید نظام پرداخت و بانکداری پرداختند. دیفای یکی از آن مفاهیمی است که علی جهانی، هم‌بنیان‌گذار بیت‌پین در ارائه‌بخش محصول خود آن را تعریف و تبیین کرد؛ دیفای به معنای امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) است و با فراگیرشدن آن، واسطه‌های مالی کم‌رنگ خواهند شد. او می‌گوید: «با توجه شرایط تورمی و ریسک سرمایه‌گذاری، علاقه‌مندی به بحث رمزارزها افزایش پیدا کرده است. ریسک‌پذیری مردم بسیار است، چون دارایی‌هایشان کم‌ارزش می‌شود و می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند و به رمزارز پناه می‌آورند. در این زمینه دانسته یا ندانسته پروژه‌هایی در حوزه رمزارزها انتخاب می‌کنند که برخی سود و بعضی دیگر ضرر می‌کنند. هرچقدر دانش در این زمینه افزایش پیدا کند، ریسک برای کاربران ایرانی کمتر می‌شود.»

او توضیح داد که وقتی از یک بانک سرویس و یا وام می‌گیرید در واقع پول خود را در اختیار یک نهاد واسط قرار می‌دهید و به این نهاد اعتماد دارید. اگر در این شبکه مشکلی برای شما ایجاد شد به خودبانک مراجعه می‌کنید یا وقتی از اسنپ یا دیجی‌کالا استفاده می‌کنید یعنی به این سرویس اعتماد کردید و اسنپ را واسط خود و راننده قرار دادید. این موضوع یک‌سری ریسک دارد، به‌عنوان‌مثال اگر بانک نقش واسطه‌گری را برای تراکنش شما ایفا کند، برای شما هزینه دارد. یعنی برای هر تراکنش کارمزد پرداخت می‌کنید یا تراکنش‌های بانکی کارایی لازم را ندارند. یعنی امکان دارد خریدی انجام دهید و فردای آن روز پول به‌حساب فروشنده واریز شود.»

هم‌بنیان‌گذار بیت‌پین معتقد است، بیت‌کوین سیستم متمرکز را به هم ریخت و سیستمی ایجاد کرد که دیگر نیازی نباشد افراد به یک نهاد واسط اطمینان کنند و تنها باید به تکنولوژی اطمینان کنند: «کیف پول نرم‌افزاری می‌سازید و بیت‌کوین می‌خرید و بیت‌کوین کامل در اختیار شماست و اگر آن را گم کنید هیچ‌کس مسئولیت آن را قبول نمی‌کند و مسئولیت آن کاملاً با شماست. چون به هیچ نهاد واسطی اطمینان نکردید، تمام مسئولیت دارایی با شماست.»

او ادامه داد: «مهم‌ترین پروژه‌ای که بعد از بیت‌کوین روی کار آمد و فضای بلاکچین را عوض کرد، اتریوم بود. به نظر من سرمایه‌گذاری روی اتریوم کم‌ریسک‌تر است. اتفاقی که اتریوم رقم زد، شما به‌جای سیستم مالی غیرمتمرکز، یک کامپیوتر قدرتمند غیرمتمرکز دارید. شما وقتی پشت کامپیوتر خانگی نشستید، کامپیوتر شما متمرکز است، یک کیس و سرور دارید و می‌توانید با کامپیوتر کار خود را انجام دهید. کامپیوتر غیرمتمرکزی که اتریوم ایجاد کرد، این بود که میلیون‌ها سرور سراسر جهان هستند که به شما سرویس می‌دهند. اپلیکیشن‌هایی که در فضای متمرکز ایجاد می‌شود به فضای غیرمتمرکز می‌رود و دیگر نیازی نیست به کامپیوتر و سرور مرکزی متصل شوند.»

از نظر جهانی این موضوع یک انقلاب است: «شما سرویس‌های خود را از مؤسسات مالی و بانک‌ها و صرافی‌ها دریافت می‌کنید. تمام این مؤسسات مرکزی هستند که از شما هزینه دریافت می‌کنند و وثیقه‌های سختی از شما می‌گیرند و احراز هویت پیچیده‌ای دارد و کار شما به‌موقع انجام نمی‌شود و در نهایت رضایتی که در سال ۲۰۲۳ جهان به آن نیاز دارد، با این مؤسسات متمرکز حاصل نمی‌شود.»

جهانی با بیان اینکه حالا مفهومی به نام دیفای ایجاد شده است، گفت: «در دیفای تمام سرویس‌های مالی به‌صورت غیرمتمرکز ارائه می‌شود؛ یعنی نقل‌وانتقالات، وام‌دهی و بیمه و تمام اتفاقات در حوزه مالی به‌صورت غیرمتمرکز رخ می‌دهد و به‌جای اینکه یک نهاد واسط عموم مردم جهان این سیستم را می‌سازند و هرکس به اینترنت دسترسی داشته باشد، به سرویس‌های غیرمتمرکز هم دسترسی دارد.»


مزایای دیفای؛ از شفافیت تا دسترسی آسان


او در ادامه صحبت‌های خود مزایای دیفای را برشمرد و بیان کرد: «بحث اول کارایی است. در سرویس متمرکز تراکنش محدود است و برای وام‌دهی کلان نمی‌توانید روی این سیستم حساب کنید و رانت‌بازی در این موضوع وجود دارد. اما دیفای این موضوع را حل می‌کند. چون دیگرکسی شما را نمی‌شناسد که رانتی وجود داشته باشد حجم زیادی تراکنش را با هزینه کم انتقال می‌دهد و عملکرد مالی خوبی را برای شما رقم می‌زند. تعداد بسیار زیادی از مردم در جهان فعالیت بانکی ندارند و دسترسی به بانک ندارند و نمی‌توانند از سرویس مالی استفاده کنند. در دیفای هرکسی که اینترنت داشته باشد می‌تواند مشکل خود را حل کند.بحث بعدی شفافیت است که در مؤسسات مالی و بانک‌ها وجود ندارد؛اما دیفای بر اساس قراردادهای هوشمند بنا شده است و کد کامپیوتری نوشته می‌شود و مردم روی آن اجماع می‌کنند و اگر کد خطا داشته باشد، کد را قبول نمی‌کنند. همه مردم از همه اتفاق‌هایی که در دیفای رخ می‌دهد، مطلع می‌شوند.»

به گفته جهانی بانک مرکزی در سرویس متمرکز داریم؛ اما در دیفای نهاد مرکزی وجود ندارد و مردم فقط به تکنولوژی اعتماد می‌کنند. اتفاقی که می‌افتد این است که در سرویس متمرکز وقتی در بانکی وثیقه بگذارید بانک دیگر وثیقه شما را قبول نمی‌کند؛ اما پروتکل‌های دیفای به‌خوبی باهم ترکیب می‌شوند.»


وضعیت اقتصادی ایران و دیفای


او در ادامه صحبت‌های خود وضعیت ایران را تشریح کرد و گفت: «در ایران تورم داریم و نظام بانکی نتوانسته است تورم را پوشش دهد. مردم سرمایه‌گذاری خود را به سمت طلا و دلار می‌برند و درخواست برای این سرمایه‌ها بالا می‌رود. از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، ۵۰ درصد افزایش حجم پول را داشتیم و در سال ۱۴۰۱،  در ۱۰ماهه اول ،۵۶ درصد افزایش حجم پول داشتیم که تنها در سال ۵۷ این اتفاق افتاده بود.»

جهانی ادامه داد: «عواملی موتور رشد این تورم هستند.کانال تورمی نرخ بهره باعث می‌شود عرضه پول در سیاست‌‌های انقباضی بانک مرکزی کاهش پیدا کند. اتفاقی که می‌افتد بانک‌ها نقدینگی زیاد می‌خواهند و از بانک مرکزی تقاضای نقدینگی می‌کنند و نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند و نرخ بهره باعث افزایش تورم می‌شود. شوک‌های قیمتی داریم و به‌محض اینکه شوک قیمتی ایجاد می‌شود، مردم به سمت تسهیلات بانکی می‌روند و بانک‌ها هم منابع مالی ندارند.»

به گفته جهانی، ما زمین‌بازی را به ریال ایران محدود می‌کنیم که در حال حاضر تحریم است. اگر ما به این فضای مالی غیرمتمرکز که ایجاد شده، وصل شویم دیگر تحریم و ریسک تورم و رگولاتوری آمریکا را نداریم. مردم به‌جای اینکه به سیستم بانکی فشار بیاورند و تورم ایجاد شود، به سیستم غیرمتمرکز فشار می‌آورند که در سراسر دنیا فعالیت می‌کند و نرخ تورم در اقیانوس مالی که در سراسر دنیا فعالیت می‌کند، غرق می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.