راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت‌های انفورماتیک برای عقد قرارداد مجبور به دریافت رتبه هستند

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران سمینار «آشنایی با سیستم جدید رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیکی در شورای عالی انفورماتیک» را برگزار کرد. در این سمینار که با حضور انبوه شرکت‌های ICT در محل دبیرخانه این سازمان برگزار شد، نمایندگان بیش از 200 شرکت عضو سازمان با سیستم جدید رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیکی در شورای عالی انفورماتیک کشور آشنا شدند.

آرمان غفاری، معاون شورای عالی انفورماتیک کشور در ابتدا به تشریح نکات آئین‌نامه رتبه‌بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیکی و سیر بازنگری این آئین نامه پرداخت.

.

 غفاری با تاکید بر اینکه شرکت‌های کامپیوتری برای عقد قرارداد با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی ملزم به دریافت رتبه خود از این شورا هستند، گفت: در سال 84 آئین نامه جدید رتبه بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیکی به تصویب شورای عالی انفورماتیک رسید و در اسفند سال 90 بازنگری این آئین نامه به موازات توسعه و تغییرات فعالیت شرکت‌ها مورد تصویب قرار گرفت.

 .

ساجات چیست؟

غفاری با اشاره تدوین نرم افزار ساجات برای رتبه بندی شرکت‌ها گفت: در همان دوره نرم افزار ساجات (سامانه جامع تشخیص صلاحیت) برای رتبه بندی شرکت‌ها از سوی بخش خصوصی تهیه شد که زمینه را برای سهولت و اتوماسیون رتبه بندی شرکت‌ها فراهم کرد.

 .

پارامترهای رتبه بندی شرکت‌های انفورماتیک چیست؟

به گفته غفاری، براساس آخرین مصوبه آیین‌نامه رتبه‌بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیکی، شورای عالی انفورماتیک، رتبه شرکت‌ها را براساس پارامترهای مختلفی از رتبه یک تا هفت تعیین می کند.

 .

معاون شورای عالی انفورماتیک درخصوص پارامترهای تعیین رتبه شرکت‌های رایانه‌ای گفت: تا سال 84، دو پارامتر «میزان حقوق و دستمزد پرداختی شرکت‌ها به کارکنان» و «میانگین درآمد مشمول مالیاتی شرکت‌ها»، عوامل تعیین کننده رتبه شرکت‌ها در شورای عالی انفورماتیک بودند اما براساس تغییرات اعمال شده در سال 90، عامل «رضایت مشتری» به عنوان سومین پارامتر تعیین رتبه شرکت‌ها درنظر گرفته شد.

 .

غفاری در تشریح این پارامترها ادامه داد: در مراحل اولیه انجام رتبه‌بندی شرکت‌ها، میزان و سطح تحصیلات نیروی انسانی یک شرکت نیز مورد توجه قرار می‌گرفت. در مرحله دوم تغییرات آئین نامه، شاخص‌هایی نظیر حقوق پرداختی، میزان بیمه پرداختی به کارکنان، درآمد شرکت و مالیات پرداختی نیز مد نظر قرار گرفت. اما در آخرین تغییرات سال 90 عامل رضایت مشتری نیز در تعیین رتبه‌بندی شرکت‌ها مدنظر قرار گرفت.

 .

شرکت‌ها باید در این 15 دسته قرار گیرند

معاون شورای عالی انفورماتیک درخصوص رشته‌های فعالیت شرکت‌های رایانه‌ای در رتبه بندی این شورا گفت: بر اساس آیین‌نامه شورای‌ عالی انفورماتیک که از سال ۱۳۸۴، به شرکت‌های کامپیوتری ابلاغ شده بود، هر شرکت تنها می‌توانست در ۱۳ رشته مشخص شده تقاضای محاسبه رتبه داشته باشد. اما با اعمال تغییرات در این آیین نامه و به پیشنهاد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، دو رشته کاری جدید به این رتبه‌بندی اضافه شد. یعنی علاوه بر ۱۳ رشته انفورماتیک در حوزه‌های مختلف سخت‌افزار، نرم‌افزار، مخابرات و تجهیزات شبکه، دو رشته کاری جدید با نام‌های “امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات” و “سیستم های اتوماسیون صنعتی” ‌به این فهرست اضافه شده است تا خلأهای موجود برای شرکت‌های IT شناسایی شود.

شرکت‌های انفورماتیک برای عقد قرارداد مجبور به دریافت رتبه هستند
شرکت‌های انفورماتیک برای عقد قرارداد مجبور به دریافت رتبه هستند

درحال حاضر شرکت های انفورماتیکی در 15 شاخه ارائه و پشتیبانی سخت‌افزاری Mainframe، تولید و ارائه رایانه‌های غیرMainframe، ارائه و پشتیبانی نرم‌افزارهای پایه، سیستم وابزارها، تولید و ارائه دستگاه‌های جانبی، تولید و ارائه قطعات و ملزومات، تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای سفارش مشتری، خدمات شبکه‌های اطلاع رسانی Providers، شبکه داده‌های رایانه ای و مخابراتی، مشاوره و نظارت بر اجرای طرح‌های انفورماتیکی، آموزش و پژوهش، خدمات پشتیبانی، ارائه و پشتیبانی بسته‌های نرم‌افزاری و نرم افزارهای حامل محتوی، سیستم‌های ویژه، سیستمهای اتوماسیون صنعتی و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات مشمول رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک هستند.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.