راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاری در فین‌تک در سال 2022 به نصف کاهش یافت / به نظرتان در سال 2023 وضعیت بهتر خواهد بود؟

گزارش منتشر شده از سوی سی‌بی اینسایت (CB Insight) درمورد وضعیت فین‌تک در سال 2022، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک در سال گذشته، با 46 درصد کاهش، به 75.2 میلیارد دلار رسیده است. در سه ماهه پایانی سال گذشته، صنعت فین‌تک تنها 10.7 میلیارد دلار تامین بودجه داشته، که پایین‌ترین میزان از سال 2018 است. این کاهش، حتی در تعداد معاملات سالانه نیز مشهود است. تعداد معاملات سالانه در سال 2022، با 8 درصد کاهش نسبت به دوره قبل، به 5048 معامله رسیده است.

این‌ در حالی است که دوره‌‌های تأمین مالی کلان در حوزه فین‌تک نیز سال گذشته، با 52 درصد کاهش، به 179 مورد رسیده است. ظهور تک‌شاخ‌ها هم مانند آمارهای دیگر، نشان از حال بد سال 2022 دارد. در سال گذشته، تنها 69 مورد تولد تک‌شاخ داشته‌ایم که نسبت به دوره قبل، کاهشی 58 درصدی را نشان می‌دهد. این تعداد، در سال 2021، 166 تک‌شاخ بود.

آمارهای به‌دست‌آمده، نشان از رند کاهشی سرمایه‌گذاری در صنعت دارند. بسیاری از بخش‌ها، از صنعت پرداخت، بانکداری و وامدهی دیجیتال گرفته، تا اینشورتک، ولث‌تک و فناوری بازارهای سرمایه، همه در سال 2022 با کاهش بودجه مواجه شده‌اند.

  • بودجه صنعت پرداخت در سال 2021: 40.5 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 20.8 میلیارد دلار – میزان کاهش: تقریباً به نصف؛ 49 درصد
  • بودجه صنعت بانکداری در سال 2021: 25.3 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 9.4 میلیارد دلار – میزان کاهش: 63 درصد
  • بودجه صنعت وامدهی دیجیتال در سال 2021: 24.7 میلیارد دلار؛ در سال 2021: 11.5 میلیارد دلار – میزان کاهش: 53 درصد
  • بودجه صنعت ولث‌تک در سال 2021: 15 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 8.8 میلیارد دلار – میزان کاهش: 41 درصد
  • بودجه صنعت اینشورتک در سال 2021: 17.8 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 8.4 میلیارد دلار – میزان کاهش: 53 درصد
  • و بودجه فناوری بازارهای سرمایه در سال 2021: 3.8 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 2.3 میلیارد دلار – میزان کاهش: 39 درصد

 کاهش بودجه فین‌تک در سال 2022 نسبت به دوره قبل، تنها محدود به ایالات متحده آمریکا نیست. در همه نقاط جهان، سرمایه‌گذاری روی فین‌تک به شکل قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

  • سرمایه‌گذاری فین‌تک در ایالات متحده آمریکا در سال 2021: 65.7 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 32.8 میلیارد دلار – میزان کاهش: نصف شده است
  • سرمایه‌گذاری فین‌تک در کانادا در سال 2021: 2.5 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 1.3 میلیارد دلار – میزان کاهش: 48 درصد
  • سرمایه‌گذاری فین‌تک در آسیا در سال 2021: 25.1 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 15.9 میلیارد دلار – میزان کاهش: 37 درصد
  • سرمایه‌گذاری فین‌تک در اروپا در سال 2021: 28.9 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 19.2 میلیارد دلار – میزان کاهش: 34 درصد
  • سرمایه‌گذاری فین‌تک در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب در سال 2021: 13.9 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 4 میلیارد دلار – میزان کاهش: 71 درصد
  • سرمایه‌گذاری فین‌تک در آفریقا در سال 2021: 1.5 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 1.1 میلیارد دلار – میزان کاهش: 27 درصد
  • سرمایه‌گذاری فین‌تک در استرالیا در سال 2021: 2.1 میلیارد دلار؛ در سال 2022: 0.9 میلیارد دلار – میزان کاهش: 57 درصد

مایکل اشلی شولمن (Michael Ashely Schulman)، شریک و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در رانینگ پوینت کپیتال ادوایزرز (Running Point Capital Advisors)، معتقد است که کاهش دید قیمت رمزارزها در سال گذشته و ناکامی‌ها و شکست‌های دومینویی شرکت‌ها و صرافی‌های رمزارز، از جمله اتفاقات تلخی که برای اف‌تی‌ایکس افتاد، باعث شد تا سرمایه‌گذاران خطرپذیر، اشتیاقی برای سرمایه‌گذاری روی فین‌تک نداشته باشند. به عقیده شولمن، بسته‌شدن فرصت‌های عرضه اولیه سکه به دنبال افت بازارهای سهام، نقطه پایانی برای سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در سال گذشته بود. روندی که بسیاری از شرکت‌هایی که پشتوانه خوبی داشتند و به نظر می‌رسید خوش‌آتیه باشند را به تعطیلی کشاند.


اما چرا سال گذشته تا این حد به فین‌تک سخت گذشت؟


با کاهش رشد اقتصاد جهانی بعد از همه‌گیری کرونا، تورم افزایش یافت. دولت‌ها، برای مهار تورم مجبور شدند نرخ‌های بهره را افزایش دهند. افزایش نرخ‌های بهره، از یک‌سو زمینه‌ساز رکود جهانی شد و از سوی دیگر، اشتیاق مردم برای سرمایه‌گذاری روی بازارهای خطرپذیر را کم کرد. وقتی بازارهای مطمئن‌تر، سود بالایی در ازای سرمایه نقدی مردم بدهند، آنها لزومی نمی‌بینند برای اندکی سود بیشتر، به سراغ سرمایه‌گذاری‌هایی بروند که ریسک بالایی دارد.

سال گذشته، نرخ‌های بهره بالا، رکود و زمستان سخت فین‌تک، باعث شد تا بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارها، دست به تعدیل‌نیروهای عظیم بزنند. کاهش منابع انسانی، از ماه‌های پایانی سال 2022 آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. استرایپ، مایکروسافت، متا، همه غول‌های بزرگی هستند که طی شش ماه اخیر، تعدیل‌نیروهایی انبوه داشته‌اند.

البته، تعدیل‌نیروهای فناوری، تنها شامل ایالات متحده نیست و در دانمارک، سوئد، کالیفرنیا و حتی آفریقا نیز شاهد اخراج خیل عظیمی از منابع انسانی بخش فناوری هستیم.

علاوه بر این تعدیل‌نیروها، صنعت فین‌تک در سال گذشته، شاهد خروج بعضی از بازیگران بزرگ از بازار نیز بود. در ماه آوریل 2022، استارتاپ فَست (Fast) که بیش از 102 میلیون دلار هم جذب سرمایه کرده بود، به دلیل رشد کند و هزینه‌های بالا تعطیل کرد. یا استارتاپ نیروانا مانی (Nirvana Money) که پس از تعطیلی فست با هزار امید و آرزو در ایالات متحده راه‌اندازی شد، اما فقط 22 روز بعد، درب خود را بست.

بسیاری از استارتاپ‌های دیگر نیز در اقصی‌نقاط جهان، سال گذشته کسب‌وکارشان را تعطیل کرده‌اند؛ از استارتاپ حسابداری آلمانی پنالتی (Planetly) و اپلیکیشن بانکداری بریتانیایی دازنز (Dozens) که خیلی هم طرف‌دار پیدا کرده بود گرفته، تا اولین بانک آنلاین استرالیا، وُلت بانک (Volt Bank).

اکثر این استارتاپ‌ها هم چه برای تعدیل‌نیرو و چه برای تعطیلی، دلیل مشترکی دارند: وضعیت نابسامان اقتصادی و هزینه‌های عملیاتی بالا.

تام بل (Tom Bell)، مدیرعامل شرکت ماست (Maast)، توضیح می‌دهد که رکود اقتصادی و هزینه‌های بالای عملیاتی، کسب‌وکارها را وادار کرده تاحدامکان کارآمدتر عمل کنند. به گفته وی، بسیاری از کسب‌وکارها، برای دستیابی به این کارآمدی، سعی می‌کنند نیروهای مازاد یا کم‌بازده خود را اخراج کنند، روند کاری خود را ساده‌تر کنند (مثلاً تعداد واسطه‌ها یا فروشندگان را تا جایی که امکان دارد کم کنند) و با تعطیلی مجموعه‌های فیزیکی یا کوچک‌تر کردن آنها هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند.


آیا سال 2023 متفاوت خواهد بود؟


در حال حاضر، موج بزرگی از تعدیل‌نیروها در سال 2023 آغاز شده و بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها تمام شود. فقط گلدمن ساکس (Goldman Sachs) به‌تنهایی اعلام کرده که 3200 نفر را اخراج می‌کند. شرکت‌های فین‌تکی بسیاری بخشی از منابع انسانی خود را اخراج کرده و برای تعدیل‌نیرو در ماه‌های آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند.

طی دهه گذشته، به لطف نرخ‌های بهره پایین، سرمایه‌گذاری‌های جسورانه خود را از 1.8 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار رسانده‌اند. بااین‌حال، در سال 2022 افزایش نرخ بهره‌ها باعث شد تا این روند روبه‌رشد، تا حدودی متوقف شود. سال 2023 نیز باتوجه‌به این‌که احتمال پایین آمدن نرخ بهره‌ها نیست، نمی‌تواند سال چندان متفاوتی باشد. احتمالاً رقمی که امسال برای سرمایه‌گذاری فین‌تک معرفی می‌شود نیز نسبت به سال 2021 پایین‌تر باشد.

سرمایه‌گذاران و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که پس از ماه فوریه، نرخ‌های بهره باز هم‌افزایش یافته و رکود اقتصادی حکم‌فرما خواهد شد. با پیوستن بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان به فدرال رزرو، و افزایش نرخ‌های بهره، احتمالاً اوضاع فین‌تک خراب‌تر هم می‌شود.

اما صرف‌نظر از این موضوع، دیما کاتس (Dima Kats)، مدیرعامل کلیر جانکشن (Clear Junction)، توضیح می‌دهد که محیط فین‌تک کنونی، به‌گونه‌ای است که احتمالاً سرمایه‌گذاری روی فین‌تک جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاران خواهد بود. باتوجه‌به این‌که سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های نوظهور و اولیه معمولاً سرمایه کمی می‌خواهد، به‌احتمال زیاد سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند روی این دسته از کسب‌وکارها تمرکز کنند.

به‌علاوه، به عقیده کارشناسان، برخی روندهای دیگر نیز در سال 2023 وجود خواهند داشت که صنعت فین‌تک را متحول خواهند کرد. به‌عنوان‌مثال، تام بل معتقد است که بانک‌های بیشتری در سال جاری وارد بازارهای مالی تعبیه‌شده می‌شوند. این روند، باعث می‌شود تا استارتاپ‌ها و به‌طورکلی فین‌تک، رشد کند. هرچند که ماهیت این روند، به‌گونه‌ای است که همه استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف نمی‌توانند از آن سود ببرند، اما بخشی از فین‌تک فرصت خوبی برای خودنمایی خواهد داشت.

یکی دیگر از روندهایی که شولمن نیز به آن اشاره می‌کند، کم‌رنگ‌شدن بازیگران برتر است. همان‌طور که عنوان شد، احتمالاً سال جاری سال استارتاپ‌های تازه‌وارد و اولیه خواهد بود و کسب‌وکارهای برتر، فرصت زیادی برای تأمین سرمایه و رشد نخواهند داشت. به‌علاوه، احتمال می‌رود که سال 2023، سال بازارهای در حال ظهور باشد؛ بازارهایی مثل نیجریه، اندونزی و برزیل.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.