راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزارت دادگستری ایالات متحده، شش نفر را به کلاهبرداری در رمزارزها متهم کرد

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا (Department of Justice) به همراه شرکای مجری قانون فدرال در این کشور، شش تن را در خلال چهار پرونده جداگانه به دست داشتن در کلاهبرداری مرتبط با رمزارزها متهم کرده است. این چهار پرونده شامل بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ جهان در حوزه توکن‌های غیرقابل تعویض یا ان‌اف‌تی‌ها، یک صندوق سرمایه‌گذاری جعلی که ظاهرا در صرافی‌های مبتنی بر رمزارز معامله می‌کرده، یک مدل پانزی جهانی شامل فروش اوراق بهادار رمزنگاری ثبت‌نشده، و یک عرضه اولیه سکه تقلبی است.

تریسی ال ویلکیسون (Tracy L. Wilkison)، دادستان ایالات متحده آمریکا در ناحیه مرکزی کالیفرنیا می‌گوید: «مواردی از این دست، این مهم را یادآوری می‌کنند که برخی از کلاهبرداران، پشت واژه‌های رایج مد روز پنهان می‌شوند، اما در انتهای روز، قصدی ندارند جز جدا کردن مردم از پول‌هایشان… ما به همکاری با شرکای مجری قانون خود در راستای آموزش و محافظت از سرمایه‌گذاران بالقوه در خصوص سرمایه‌گذاری‌های سنتی و مدرن ادامه خواهیم داد.»

کنت پولیت (Kenneth A. Polite, Jr)، دستیار دادستان کل آمریکا از بخش جنایی وزارت دادگستری نیز تصریح می‌کند: «وزارت دادگستری و شرکای ما، متعهد به استفاده از کلیه ابزارهای موجود به منظور محافظت از مصرف کنندگان و سرمایه‌گذاران در برابر تقلب و دستکاری هستند. این کیفرخواست‌ها، نشان دهنده تعهد عمیق ما به پیگرد قانونی افراد دخیل در کلاهبرداری رمزارزها و دستکاری بازار است».

خوان آنتونیو گونزالس (Juan Antonio Gonzalez)، دادستان ایالات متحده در ناحیه جنوبی فلوریدا نیز می‌گوید: «دفتر ما متعهد به محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر کلاهبرداران پیچیده‌ای است که به دنبال سرمایه‌گذاری روی جدید بودن رمزارزها هستند… مانند هر فناوری نوظهوری، کسانی که روی رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید مراقب فرصت‌های سودآوری که به نظر می‌رسد آن قدرها هم خوب نیستند باشند.»

لوئیس کوسادا (Luis Quesada)، دستیار مدیر بخش تحقیقات جنایی اداره تحقیقات فدرال (Federal Bureau of Investigation (FBI)) نیز با اشاره به متهمان این چهار پرونده، اذعان می‌کند: «با پیشرفت بازارهای رمزارز و ارائه فرصت‌های جدید برای مصرف‌کنندگان، مجرمان نیز به دنبال راه‌هایی برای بهره‌برداری از آنها هستند. اداره تحقیقات فدرال، در کنار شرکای مجری قانون خود، به تحقیق و محاکمه این جنایتکاران و حمایت از مردم آمریکا ادامه خواهد داد.»

استیو کی فرانسیس (Steve K. Francis)، دستیار مدیر اجرایی تحقیقات امنیت داخلی (Homeland Security Investigations (HSI))، نکته نظرات خود پیرامون اتهامات وارده به شش تن از کلاهبرداران رمزارز در ایالات متحده آمریکا را تشریح کرده و می‌گوید: «این تحقیق و پیگرد، اهمیت مشارکت‌های دولتی و خصوصی را نشان می‌دهد… در نتیجه روابط قوی ما با شرکای صنعتی، سازمان تحقیقات امنیت داخلی توانسته اطلاعاتی را به دست بیاورد که منجر به تحقیقات و کیفرخواستِ نهاییِ حاضر شده است. سازمان تحقیقات امنیت داخلی به تحقیق درباره سازمان‌های جنایی که در فناوری‌های نوظهور فعالیت می‌کنند ادامه خواهد داد و مفتخر است که با بخش تقلب وزارت دادگستری برای پایان دادن به این فعالیت مجرمانه همکاری اثربخش داشته است.»

اتهامات زیر امروز به عنوان بخشی از این اقدام ملی اعلام شده است:

  • طرح ان‌اف‌تی کریپتو

کیفرخواست ایالات متحده آمریکا علیه لی آن توان (Le Ahn Tuan)

لی آن توان، ٢۶ ساله، تبعه ویتنامی، به یک فقره ارتکاب کلاهبرداری از طریق سیم – اصطلاحی است که در ایالات متحده برای توصیف استفاده از یک سیستم فیزیکی برای کلاهبرداری از دیگری استفاده می‌شود و در آنجا جزو جرایم فدرال است – و یک فقره توطئه برای ارتکاب پولشویی بین‌المللی در منطقه مرکزی کالیفرنیا، در رابطه با مدل ان‌اف‌تی بالر ایپ (Baller Ape) متهم شد. همان‌طور که در کیفرخواست نیز ادعا شده است، لی آن توان، بالر ایپ کلاب، یک پروژه سرمایه‌گذاری ان‌اف‌تی که ظاهرا ان‌اف‌تی‌ها را در قالب چهره‌های کارتونی مختلف، اغلب شامل شکل یک میمون، به فروش می‌رساند، دست داشته است.

بر اساس کیفرخواست، اندکی پس از اولین روز فروش عمومی ان‌اف‌تی‌های بالر ایپ کلاب، توان و همدستانش در اقدامی که به عنوان «کلاهبرداری راگ پول (rug pull)» شناخته می‌شود – معنای تحت‌الفظی راگ پول، کشیدن فرش از زیر پای کسی است، به طوری که باعث سقوط وی شود. کلاهبرداری راگ پول نوعی کلاهبرداری در دنیای رمزارزها است که طی آن، توسعه‌دهندگان یک پروژه در ابتدا قیمت توکن خود را پامپ می‌کنند و سپس، نقدینگی یا منابع مالی ذخیره‌شده در پروتکل را به سرقت می‌برند و سرمایه‌گذاران پروژه را با یک دارایی بی‌ارزش، رها می‌کنند – به پروژه سرمایه‌گذاری صوری پایان داده، وب‌سایت آن را حذف کرده‌اند، و پول سرمایه‌گذاران را به سرقت برده‌اند. بر اساس تجزیه و تحلیل بلاکچین، توان و هم‌دستانش، مدت کوتاهی پس از راگ پول، سرمایه‌های سرمایه‌گذاران را از طریق «چین هوپینگ (chain-hopping)» پولشویی کرده‌ – نوعی از پولشویی که در آن یک نوع سکه به نوع دیگری تبدیل می‌شود و وجوه در چندین بلاکچین رمزارز جابجا می‌شود – و از خدمات سواپ ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز برای پنهان کردن رد وجوه دزدیده شده سرمایه گذاران بالر ایپ استفاده کرده‌اند.

در مجموع، توان و همکارانش قریب به ٢.۶ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران پول جمع کرده‌اند. اگر توان در تمام موارد مجرم شناخته شود، با ۴٠ سال زندان مواجه خواهد شد. سازمان تحقیقات امنیت داخلی در حال بررسی این پرونده است. وکلای دادگستری بخش تقلب، کوین لاول (Kevin Lowell) و تیان هوانگ (Tian Huang)، مسئولیت پیگیری این پرونده را بر عهده دارند.

سلوین اسمیت (Selwyn Smith)، مامور ویژه سازمان تحقیقات امنیت داخلی بالتیمور می‌گوید: «سازمان تحقیقات امنیت داخلی همیشه روندهای جدیدی که سازمان‌های جنایی فراملی از آنها برای پیشبرد عملیات غیرقانونی خود سوء استفاده می‌کنند را تحت نظر دارد… در پرونده بالر ایپ کلاب، مجرمان سایبری از بازار نوظهور توکن‌های غیرقابل تعویض – ان‌اف‌تی – برای شکار سرمایه‌گذارانی که به دنبال تنوع بخشیدن به پرتفولیوی خود بودند استفاده کرده‌ و ٢.۶ میلیون دلار رمزارز را به سرقت برده‌اند. سازمان تحقیقات امنیت داخلی بالتیمور، به تحقیق درباره سازمان‌های جنایی که در فناوری‌های نوظهور فعالیت می‌کنند ادامه خواهد داد. سازمان تحقیقات امنیت داخلی بالتیمور مفتخر است که با بخش تقلب وزارت دادگستری همکاری کرده است.»

  • طرح پانزی و اوراق بهادار ثبت نشده کریپتو

کیفرخواست ایالات متحده آمریکا علیه امرسون پیرز (Emerson Pires)، فلاویو گونکالوز (Flavio Goncalves) و جاشوا دیوید نیکلاس (Joshua David Nicholas)

امرسون پیرز ٣٣ ساله و فلاویو گونکالوز ٣٣ساله، هر دو اهل برزیل، و جاشوا دیوید نیکلاس ٢٨ساله، استوارت فلوریدا، هر کدام در ناحیه جنوبی فلوریدا به یک فقره توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری از طریق سیم و یک فقره توطئه و ارتکاب کلاهبرداری در اوراق بهادار در ارتباط با یک طرح جهانی پانزی مبتنی بر رمزارزها، که تقریباً ١٠٠میلیون دلار از پول سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار داده است متهم شدند. امرسون پیرز و فلاویو گونکالوز، همچنین به توطئه برای ارتکاب پولشویی بین‌المللی نیز متهم شدند. بر اساس ادعای موجود در کیفرخواست، امرسون پیرز و فلاویو گونکالوز، دو هم‌بنیان‌گذار امپایرز ایکس (EmpiresX)، به همراه جاشوا دیوید نیکلاس، به اصطلاح هد تریدرِ امپایرز ایکس، به صورت تقلبی امپایرز ایکس، یک پلتفرم سرمایه‌گذاری رمزارز و ارائه دهنده اوراق بهادار ثبت نشده – صوری – را با ارائه اظهارات دروغین، مبنی بر این‌که یک ربات تجاری اختصاصی قرار است بازدهی را برای سرمایه‌گذاران پلتفرم تضمین کند، تبلیغ کرده‌اند. 

همان‌طور که در کیفرخواست نیز ادعا شده است، تجزیه و تحلیل بلاکچین نشان می‌دهد که پیرز و گونکالوز، از طریق یک صرافی رمزارز مستقر در خارج، پول‌های دریافتی از سرمایه‌گذاران را پولشویی کرده و با پرداخت پول سرمایه‌گذاران قبلی به سرمایه‌گذاران جدید امپایرز ایکس، یک طرح پانزی را اجرا کرده‌اند. در صورتی که اتهامات امرسون پیرز و فلاویو گونکالوز، متهمین ردیف اول پرونده، محرز شود، دو متهم به ۴۵ سال زندان و جاشوا دیوید نیکلاس به ٢۵ سال زندان محکوم خواهند شد. اداره تحقیقات فدرال و سازمان تحقیقات امنیت داخلی، در حال بررسی این پرونده هستند. وکلای دادگستری بخش کلاهبرداری، کوین لاول (Kevin Lowell) و سارا هالمارک (Sara Hallmark) و همین‌طور دستیار دادستان ایالات متحده، یزل والدز (Yisel Valdes) از دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی فلوریدا، مسئولیت پیگیری این پرونده را بر عهده دارند.

  • طرح عرضه اولیه سکه کریپتو

کیفرخواست ایالات متحده آمریکا علیه مایکل آلن استولری (Michael Alan Stollery)

مایکل آلن استولری، ۵۴ساله، از رسیدای کالیفرنیا، مدیرعامل و بنیان‌گذار تیتانیوم بلاکچین اینفرااستراکچر سرویسز (Titanium Blockchain Infrastructure Services (TBIS))، یک پلتفرم صوری مبتنی بر رمزارز بوده است. استولری، با استناد به اطلاعاتی که در ناحیه مرکزی کالیفرنیا به ثبت رسیده است، به دلیل نقش داشتن در یک طرح کلاهبرداری رمزارز، که شامل عرضه اولیه سکه شرکت تیتانیوم بلاکچین اینفرااستراکچر سرویسز و جمع آوری حدود ٢١ میلیون دلار از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران در ایالات متحده آمریکا و خارج از آن می‌شود، متهم شد. همان‌طور که در کیفرخواست نیز ذکر شده است، استولری، برای فریب سرمایه‌گذاران، وایت‌پیپرهای – سندی برای سرمایه‌گذاران بالقوه، که معمولا نحوه عملکرد فناوری زیربنایی رمزارز و هدف پروژه رمزارز را توضیح می‌دهد – تیتانیوم بلاکچین اینفرااستراکچر سرویسز را جعل کرده، گواهی‌های جعلی را در وب‌سایت شرکت قرار داده، و کسب‌وکاری صوری را راه‌اندازی کرده است. ضمن این‌که استولری، برای ایجاد ظاهری مشروع، با هیئت مدیره فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا و ده‌ها شرکت برجسته دیگر، از جمله شرکت اپل، فایزر، و شرکت والت دیزنی نیز ادعای رابطه کرده است.

در صورتی که استولری، در تمامی اتهامات وارده مجرم شناخته شود، با ٢٠سال زندان مواجه خواهد شد. اداره تحقیقات فدرال و دفتر منطقه غربی سانفرانسیسکو هیئت مدیره فدرال رزرو، در حال بررسی این پرونده هستند. وکلای دادرسی بخش تقلب، کوین لاول (Kevin Lowell)، تیان هوانگ (Tian Huang) و اندرو تایلر (Andrew Tyler)، مسئولیت پیگیری این پرونده را بر عهده دارند.

کریستی جانسون (Kristi Johnson)، دستیار مدیر مسئول دفتر میدانی اداره تحقیقات فدرال در لس آنجلس می‌گوید «آقای استولری، قربانیان را با فریب دادن آنها با دروغ‌های حساب شده در مورد پتانسیل سود و با ایجاد این توهم که ارتباطات خوبی دارد و موفقیتش ثابت شده است، متقاعد کرده است که سرمایه‌گذاری کنند… در حالی که سرمایه‌گذاری در رمزارزها می‌تواند برای کسانی که به دنبال آخرین فرصت هستند جذاب باشد، اما احتیاط شرط عقل است؛ چرا که کلاهبرداری‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های غیرمتمرکز پول بسیار فراگیر شده است».

کوری نوتناگل (Cory Nootnagel)، کارگزار ویژه مسئول دفتر بازرسی کل شورای حکام سیستم فدرال رزرو و دفتر حمایت مالی از مصرف کننده منطقه غربی، معتقد است: «کسانی که به طور تقلبی روابط خود با فدرال رزرو را برای فریب مردم در رمزارزها یا سایر طرح های کلاهبرداری نادرست معرفی می‌کنند، پاسخگو بوده و محاکمه خواهند شد… من از کارگزاران خود، شرکای مجری قانون فدرال آنها و بخش تقلب در دپارتمان جنایی وزارت دادگستری، به دلیل سخت‌کوشی و پشتکارشان قدردانی می‌کنم.»

  • طرح کالاهای کریپتو

کیفرخواست ایالات متحده آمریکا علیه دیوید سافرون (David Saffron)

دیوید سافرون، ۴٩ ساله، از لاس وگاس، نوادا، مالک سیرکل سوسایتی (Circle Society)، یک پلتفرم سرمایه‌گذاری مبتنی بر رمزارز بوده است. سافرون از سیرکل سوسایتی برای جلب سرمایه‌گذاران به منظور شرکت در یک استخر کالای ثبت‌نشده استفاده کرده است، که صندوقی است که مشارکت‌های سرمایه‌گذاران را برای تجارت در بازارهای آتی و کالا ترکیب می‌کند. سافرون در منطقه مرکزی کالیفرنیا، به یک فقره توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری از طریق سیم، چهار فقره کلاهبرداری سیمی، یک مورد توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری در کالاها و یک فقره ممانعت از اجرای عدالت متهم شد.

همانطور که در کیفرخواست ادعا شده است، سافرون به دروغ به سرمایه‌گذاران القا کرده است که با استفاده از یک ربات تجاری، که می تواند بیش از ١٧هزاز تراکنش در ساعت را در صرافی‌های مختلف رمزارز انجام دهد، وجوه سرمایه‌گذاران را برای کسب سود معامله می‌کند. به دروغ نشان داده است که ربات معاملاتی او، بین 500 درصد تا ۶٠٠درصد بازدهی در مبلغ سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. ضمن این‌که برای ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری، ظاهرا جلسات سرمایه‌گذاران را در خانه‌های مجلل در هالیوود هیلز و جاهای دیگر رهبری می‌کرده و با تیمی از محافظان امنیتی مسلح سفر می‌کرده است تا ظاهری دروغین از ثروت و موفقیت ایجاد کند. در مجموع، دیوید سافرون، با تقلب حدود ١٢ میلیون دلار پول از سرمایه‌گذاران جذب کرده است و در صورتی که در کلیه موارد مورد اتهام مجرم شناخته شود، با ١١۵سال زندان مواجه خواهد شد.

تحقیقات جنایی خدمات درآمد داخلی (Internal Revenue Service Criminal Investigation (IRS-CI)) در حال بررسی این پرونده است. وکلای دادگستری بخش کلاهبرداری، کوین لاول (Kevin Lowell) و تئودور نلر (Theodore Kneller) و همین‌طور دستیار دادستان ایالات متحده، جیمز هیوز (James Hughes) از دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه مرکزی کالیفرنیا، مسئولیت پیگیری این پرونده را بر عهده دارند.

رایان ال کورنر (Ryan L. Korner)، مامور ویژه مسئول دفتر صحرایی تحقیقات جنایی خدمات درآمد داخلی در لس آنجلس، با اشاره به این پرونده تصریح می‌کند «آقای سافرون، با جذب قربانیان به سمت فناوری جعلی و وعده‌های دروغین مبنی بر بازده تضمین شده، سرمایه‌گذاران علاقمند به رمزارزها را به دام انداخته است… در واقع، آقای سافرون یک طرح غیرقانونی پانزی را برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران قربانی اجرا کرده و از وجوه آنها برای منافع شخصی خود استفاده کرده است. اداره تحقیقات جنایی خدمات درآمد داخلی، این طرح‌ها را برای محافظت از سرمایه‌گذاران، حفظ بازارهای کالایی و محاکمه کلاهبرداران مالی دنبال و ریشه‌کن خواهد کرد».

  • قربانیان چهار پرونده کلاهبرداری کریپتو

کلیه سرمایه‌گذاران طرح‌های سیرکل سوسایتی، بالر ایپ کلاب، امپایرز ایکس و تیتانیوم بلاکچین اینفرااستراکچر سرویسز، به گزارش وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا، قربانی بوده و می‌توانند از طریق وب‌سایت معرفی شده از سوی وزارت، خود را معرفی کرده و در صورت احراز جرم، حق و حقوق خود را پیگیر شوند.

کیفرخواست‌های تسلیم شده، صرفاً یک ادعا بوده و همه متهمان، تا زمانی که مجرمیت آنها فراتر از شک معقول در دادگاه ثابت نشود بی گناه فرض می‌شوند.

منبع justice
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.