راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست مکانیزم‌های اعتباردهی در BNPL اعلام شد / کاربران از رفتار اعتباری خود آگاهی ندارند

نشست تخصصی «مکانیزم‌های اعتباردهی در BNPL» در سومین روز نمایشگاه تراکنش برگزار شد. در این نشست، مصطفی درجزی، مدیرعامل همراه کسب‌وکارهای هوشمند، هومن امینی، مدیرعامل شرکت دیجی‌پی، محمدحسین کاشی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد، محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی حضور داشتند.

محمدحسین کاشی در این نشست با بیان اینکه اکوسیستم اعتباری و BNPL در کشور به‌تدریج در حال رشد است، گفت: «BNPL را می‌توان به مفهوم نسیه تشبیه کرد که در مکانیزم سنتی، به افراد مورد اعتماد و معتبر محل نسیه داده می‌شد اما در اکوسیستم جدید، شرکت‌های اعتبارسنجی و استارتاپ‌ها این روند را انجام می‌دهند. BNPL هنوز به بلوغ خود نرسیده است و وجود شرکت‌‌های حاکمیتی که به‌صورت کلان به حوزه اعتباردهی و مدیریت ورود کنند، در بلوغ این صنعت موثر است.»

در ادامه این نشست، مصطفی درجزی، مدیرعامل همراه کسب‌وکارهای هوشمند به نقش مهم رگولاتوری در زمینه توثیق و اعتبارسنجی اشاره و بیان کرد: «باید اکوسیستم اعتباری کشور آموزش‌‌های لازم را ببینند. آینده، آینده اعتبار است و در کوتاه مدت باید دنبال پایداری این سیستم باشیم.»

هومن امینی، مدیرعامل شرکت دیجی‌پی نیز در بخش دیگری از این نشست، از بازار ۱۵۰ میلیارد دلاری BNPL در دنیا خبر داد و گفت: «فرآیند اعطای اعتبار از نهاد سنتی بانک به نهاد مدرن و دیجیتال منتقل شده است. در دنیا مشتریان بازار BNPL چهار دسته است، یک دسته جوان‌هایی هستند که تازه وارد بازار کار شدند، دسته دیگر افراد کم سابقه، افراد بدحساب و کسانی که می‌خواهند با هزینه کمتر اعتبار بگیرند، هستند.»

او افزود: «در زمینه آموزش اکوسیستم اعتباری، کاربر و مشتری نیز باید یاد بگیرد و بداند که چه امکانات اعتباری برای آن‌ها وجود دارد و می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. برای اعتبارسنجی فقط نباید به خریدهای فرد متکی بود بلکه باید رفتارهای دیجیتال او هم بررسی شود.»

امینی ادامه داد: «در راستای شمولیت مالی نمی‌توان داده‌ها را محدود کرد. هنوز به اندازه کافی داده دیجیتال نداریم و کاربر نیز از رفتار دیجیتالی خود و تاثیر آن بر اعتبارسنجی آگاهی ندارد. بنابراین، ترکیبی از شناخت فعلی کاربر و نهادینه کردن سیاست‌های آموزشی در محصول، می‌تواند به شناخت رفتارهای مالی کاربران کمک کند.»


چالش‌ها و ریسک‌های صنعت BNPL


در بخش دوم این نشست به بررسی چالش‌های صنعت BNPL و اکوسیستم اعتباری پرداخته شد که تقی‌پور در این زمینه اعلام کرد: «برای اعتبارسنجی به داده اولیه نیاز داریم که این دیتا تقریبا در ایران وجود ندارد؛ بنابراین، دو راه داریم؛ یکی اینکه شبیه‌سازی ایجاد کنیم که هنوز در ایران روی رفتار کاربران اطلاع دقیقی نداریم و حرکت‌های تند ما ممکن است که کاربر را از فضای اعتباری پس بزند. نکته دیگر اینکه به دیتاهای جانبی نیاز داریم که نهادهای بزرگ حاکمیتی می‌توانند این دیتا را در اختیار ما قرار دهند.»

درجزی نیز در این بخش به این موضوع اشاره کرد که اعتبارسنجی را وارد فضای دیجیتال کردیم اما نتوانسته‌ایم ابزارهای تحقق آن را ایجاد کنیم.

محمدحسین کاشی در خصوص چالش‌های اکوسیستم اعتباری گفت: «در این حوزه، به اندازه کافی داده داریم اما این داده‌ها تجمیع شده نیست و برنامه و هدفی هم برای تجمیع آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین، از نظر داده مشکلی نداریم و از این نظر که شرکت‌ها و استارتاپ‌ها داده‌های مورد نیاز اکوسیستم را تعریف کنند، خلا داریم.»

تقی‌پور به ریسک‌های اکوسیستم اعتباری اشاره و بیان کرد: «برای بررسی رفتار اعتباری کاربر به هوش مصنوعی نیاز داریم و هوش مصنوعی می‌تواند سرعت ما در اعتبارسنجی و رفنارسنجی را افزایش دهد. اکوسیستم اعتباری ایران با یکسری ریسک‌ها مواجه است و هنوز رقابت در این حوزه رخ نداده و همه در حال توسعه این اکوسیستم هستند‌ که در این زمینه نهادهای حاکمیتی باید کمک کنند.»

محمدحسین کاشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تاثیر داده در کاهش ریسک‌های اکوسیستم اعتباری پرداخت و گفت: «مهم‌ترین ریسک در این حوزه، تضامین و یکپارچه سازی داده‌هاست. رفتار روزانه کاربر بر میزان اعتباری آن تاثیر دارد که یک تلکو بانک می‌تواند در این فضا تاثیرگذار باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.