راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت فرایند اعتباردهی در پلتفرم باجت بررسی شد / از ارائه سرویس BNPL تا وام ازدواج

به تازگی بانک تجارت محصول جدیدی با عنوان باجت به بازار ارائه کرده است. در حال حاضر و در قدم اول شروع به کار این پلتفرم، اپلیکیشن باجت دو سرویس وام ازدواج و Bnpl را ارائه می‌دهد. محمدمهدی اسمعیلی بنیزی، مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت در گفت‌و‌گو با راه پرداخت مأموریت این سرویس را ایجاد راه ارتباطی میان مشتریان قدیم و جدید بانک تجارت و ارائه خدمات نوین بیان کرده است.

اسمعیلی هدف اصلی باجت را ارائه خدمات نوین بانک تجارت دانست و گفت: «این محصول در حال حاضر دو خدمت Bnpl و وام ازدواج ارائه می‌دهد و این خدمات به طور کامل راه‌اندازی شده‌اند.»

او درباره فرایند اعتباردهی محصول باجت در بانک تجارت گفت: «فرض می‌کنیم بانک تجارت به‌دنبال تخصیص اعتبار به یک مشتری خرد است این تخصیص اعتبار به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و یکی از این روش‌ها، این است که شرکت‌ها و سازمان‌هایی که حقوق کارمندانشان را در بانک تجارت پرداخت می‌کنن تخصیص پیدا کند.»

مدیرعامل سیمرغ تجارت ادامه داد: «اعتبارسنجی هم برای سازمان‌ها و هم برای افراد صورت می‌گیرد و یکی دیگر از روش‌های اختصاص اعتبار به متقاضیان اختصاص اعتبار با توجه به  مانده‌حساب بانکی فرد در یک بازه زمانی است که به نسبت آن، اعتباری به فرد تعلق می‌گیرد.»

اسمعیلی درباره کارکرد مدل سرویس Bnpl گفت: «مدل‌ها در ادامه تکمیل خواهند شد. قرار است که با یک اعتبارسنجی ساده و با سقف پایین شروع و به‌مرور افزایش یابند اما مدلی که در ابتدای کار آغاز شده، تخصیص اعتبار به ضمانت سازمان است. این نوع اعتبار سقف‌های بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند و از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود و سقف آن ۵۰ میلیون تومان است. مشتری پس از دریافت این اعتبار می‌تواند آن را در شبکه پذیرندگی که با بانک تجارت قرارداد دارد خرج کند که در حال حاضر تارا و ازکی‌وام با بانک تجارت قرارداد منعقد کرده‌اند.»

او ادامه داد: «اگر مشتری برخلاف تعهد، ابتدای ماه تسویه و پرداخت را انجام ندهد؛ این اعتبار تبدیل به تسهیلات می‌شود و تسهیلات با نرخ مشخصی برای فرد ایجاد می‌شود که مشتری باید سود را پرداخت کند.»

اسمعیلی درباره تعامل بانک تجارت با دیجی‌پی که به تازگی بخشی از سهم آن توسط بانک تجارت خریداری شده تصریح کرد: «روش دیجی پی با مدلی که پیش‌تر گفته شد متفاوت است در سرویس Bnpl باجت متقاضیان، ‌مشتریان بانک تجارت هستند و اعتبار به مشتریان بانک تجارت تعلق می‌گیرد که این اعتبار در شبکه پذیرندگی تارا و از کی وام صرف می‌شود. این مدل در دیجی‌پی متفاوت است؛ دیجی پی یک خط اعتباری از بانک تجارت دریافت کرده است و اعتبارسنجی مشتریان را انجام می‌دهد، پس عملاً از بانک تجارت تسهیلات می‌گیرد.»

او تفاوت فضای تعاملی با دیجی‌پی و تارا، ازکی‌وام را در اعتبارسنجی اینگونه بیان کرد که در بحث همکاری با تارا و ازکی‌وام اعتبارسنجی توسط بانک صورت می‌گیرد و مشتریان از پذیرندگان طرف قرارداد این شرکت‌ها استفاده می‌کنند و در نهایت این شرکت‌ها با بانک طرف هستند؛ اما در مدل دیجی پی مدل اعتبارسنجی و نحوه تخصیص تسهیلات با خود دیجی پی هست و پذیرندگان و وام‌گیرندگان با بیان به شکل مستقیم طرف نیستند.


نحوه دریافت وام ازدواج از طریق باجت


مدیرعامل سیمرغ تجارت، درباره نحوه دریافت وام ازدواج از طریق باجت نیز توضیح داد: «برای دریافت این وام متقاضی ابتدا باید درخواست خود را در بانک مرکزی ثبت کند و در مرحله انتخاب بانک و شعبه، شعبه بانک دیجیتال  بانک تجارت را انتخاب کند.»

او ادامه داد: «مشتری پس از انتخاب شعبه دیجیتال بانک تجارت وارد فضای دریافت وام از طریق باجت می‌شود. ابتدا پیامکی برای فرد می‌رود مبنی بر اینکه از چه طریقی باید اقدام کند. پس از نصب اپ باجت و ورود به قسمت وام ازدواج، باجت به‌صورت خودکار نام متقاضی را با فهرست بانک مرکزی کنترل می‌کند. پس از تأیید، متقاضی می‌تواند فرایند را ادامه دهد. پس از طی مراحل اعتبارسنجی با توجه به سطح رتبه اعتباری مشتری مشخص می‌شود که برای دریافت این وام به چند ضامن نیاز است.»

اسمعیلی گفت: «فرض می‌کنیم که  متقاضی به دو ضامن نیاز دارد، در اپ باجت ضامن‌ها معرفی می‌شوند و برای آنها پیامکی مبنی بر اینکه توسط آقا / خانم… به‌عنوان ضامن معرفی‌شده‌اند ارسال می‌شود. پس از تأیید و امضای دیجیتال ضامن، مجدداً برای متقاضی پیامکی ارسال و به او اطلاع داده می‌شود که درخواست شما توسط ضامن تأیید و امضاشده و سپس از متقاضی نیز امضای دیجیتال گرفته می‌شود.»

اسمعیلی ادامه داد: «در پایان مبلغ درخواستی به حساب مشتری واریز می‌شود؛ همچنین اگر مشتری حسابی نزد بانک تجارت نداشته باشد افتتاح حساب آنلاین اتفاق می‌افتد و کارت برای او ارسال می‌شود.»

در پایان اسمعیلی درباره افزودن سایر تسهیلات به باجت در آینده گفت: «برنامه افزودن سایر تسهیلات را داریم. در بین وام‌های تکلیفی وام فرزند آوری و مرابحه قرار است که به باجت اضافه شود و همچنین بخش Bnpl هم توسعه خواهد یافت.»

مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت، در پایان درباره زمان اجرایی شدن سفته الکترونیکی گفت: «ما سفته را راه‌اندازی کرده‌ایم. بانک تجارت با وزارت اقتصاد ارتباط برقرار کرده و فرایند سندباکس نیز طی شده البته در چارچوب فرایند ضامن حذف نمی‌شود و هم متقاضی و هم ضامن سفته را امضا می‌کنند. سفته الکترونیکی در حال حاضر در مرحله تأیید وزارتخانه قرار دارد که پس از تأیید به سرویس باجت اضافه خواهد شد.»

1 دیدگاه
  1. محسن می‌گوید

    کلاهبرداره سیمرغ تجارت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.