راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نتایج گزارش ۲۰۲۱ نیلسون ریپورت نشان می‌دهد / پرداخت الکترونیک سامان از به‌پرداخت ملت پیشی گرفت

آخرین گزارش «نیلسون ریپورت» با بررسی عملکرد شرکت‌های پرداخت در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد هفت شرکت پرداخت ایرانی جزو ۵۰ شرکت برتر دنیا هستند و توانسته‌اند رتبه‌های خوبی کسب کنند. به ترتیب شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان‌‌، به‌پرداخت ملت، تجارت الکترونیک پارسیان، آسان‌پرداخت پرشین، ایران‌کیش، پرداخت الکترونیک پاسارگاد و پرداخت الکترونیک سداد شرکت‌های ایرانی هستند که رتبه‌های زیر ۵۰ کسب کردند.

نیلسون ریپورت به سیاق هرساله امسال هم گزارشی از عملکرد شرکت‌های پرداخت منتشر کرده و مهم‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه را رتبه‌بندی کرده است. نشریه نیلسون ریپورت  حدود ۵۰ سال است که به‌صورت اختصاصی در زمینه سیستم‌های پرداخت دنیا منتشر می‌شود و آمار و ارقامی از صنعت پرداخت در دنیا ارائه می‌دهد و سال‌هاست که در صنعت پرداخت الکترونیکی ایران نیز به گزارش‌های آن استناد می‌شود و شرکت‌های پرداخت کشور برای نشان‌دادن عملکرد خوب خود از آن استفاده می‌کنند.

طبق آخرین نتایج نیلسون ریپورت در سال ۲۰۲۱، شرکت پرداخت الکترونیک سامان ایران در میان ۵۰ شرکت برتر دنیا رتبه سیزدهم را کسب کرده است. پرداخت الکترونیک سامان در گزارش ۲۰۲۰ نیلسون رتبه ۱۵ را داشت و حالا توانسته با ارتقای دو رتبه از دیگر شرکت ایرانی؛ یعنی به‌پراخت ملت هم پیشی بگیرد. به‌پرداخت ملت در گزارش ۲۰۲۰ نیلسون ریپورت پله یازدهم جهان را به خود اختصاص داده بود، اما در سال ۲۰۲۱ رتبه این شرکت به ۱۴ تنزل کرده است. در واقع به‌پرداخت ملت که در گزارش‌های سالانه نیلسون ریپورت هرساله برترین شرکت ایرانی در میان ۵۰ شرکت برتر دنیا بود در سال ۲۰۲۱ جای خود را به پرداخت الکترونیک سامان داده است.

بعد از این دو شرکت، تجارت الکترونیک پارسیان قرار دارد که در آخرین رتبه‌بندی نیلسون ریپورت رتبه ۱۶ را کسب کرده است. شرکت‌های آسان‌پرداخت پرشین، ایران‌کیش، پرداخت الکترونیک پاسارگاد و پرداخت الکترونیک سداد نیز به ترتیب رتبه‌های ۲۶، ۲۸، ۳۶ و ۴۸ را کسب کردند.

نام شرکت‌های پی‌اس‌پی ایرانی برتر در دنیارتبه ۲۰۲۱رتبه ۲۰۲۰رتبه ۲۰۱۹
پرداخت الکترونیک سامان۱۳۱۵۱۶
به‌پرداخت ملت۱۴۱۱۱۳
تجارت الکترونیک پارسیان۱۶۱۷۲۲
آسان‌پرداخت پرشین۲۶۲۶۲۳
ایران‌کیش۲۸۳۰۳۳
پرداخت الکترونیک پاسارگاد۳۶۶۰۶۴
پرداخت الکترونیک سداد۴۸۵۰۵۱
رتبه شرکت‌های پی‌اس‌پی ایرانی در گزارش نیلسون ریپورت

همان‌طور که از جدول بالا مشخص است، روند سه‌ساله شرکت‌های پرداخت ایرانی نشان می‌دهد در میان هفت شرکت برتر در رتبه‌بندی نیلسون ریپورت، بیشترین افزایش رتبه را پرداخت الکترونیک پاسارگاد داشته که توانسته طی یک سال رتبه خود را از ۶۰ به ۳۶ برساند. در این میان به‌پرداخت ملت هنوز هم جزو شرکت‌های برتر است، اما به نسبت عملکرد خود افت سه‌پله‌ای داشته و از رتبه یازدهم جهان در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۱۴ در سال ۲۰۲۱ رسیده است. آسان‌پرداخت پرشین نیز شرکتی است که هیچ نزول و صعودی نداشته و در سال ۲۰۲۱ توانسته همان رتبه ۲۶ سال ۲۰۲۰ را حفظ کند.

نکته مهم درباره منبع آمارهای نیلسون ریپورت این است که ویزا، مسترکارت و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت بین‌المللی منبع اصلی آمارهای این نشریه هستند، در نتیجه به‌دلیل متصل‌نبودن سیستم پرداخت کشور به سیستم‌های پرداخت بین‌المللی، منبع آمارهایی که در خصوص شرکت‌های ایرانی آورده می‌شود، تراکنش‌های داخلی آنهاست. این در حالی است که ویزا و مسترکارت در ایران پذیرش نمی‌شوند. بنابراین با توجه به اینکه کارت‌های ویزا و مسترکارت در کشور پذیرش نمی‌شوند، رتبه شرکت‌های ایرانی نسبت به دیگر شرکت‌هایی که ویزا و مسترکارت را پذیرش می‌کنند، در ردیف‌های پایینی جدول قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.