راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرازونشیب‌های عظیم کریپتو در سال ۲۰۲۲ / ترن وحشت سرمایه‌گذاران

سال ۲۰۲۲ که حالا رو به پایان است، سال بسیار سختی برای صنعت کریپتو بود. از نوسانات وحشتناک قیمت بیت‌کوین گرفته تا انفجار صرافی‌های بزرگ، سال ۲۰۲۲ میلادی را می‌توان یک «ترن وحشت» برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان رمزارزها دانست.

اگرچه امسال شاهد نقاط روشنی نظیر راه‌اندازی اتریوم 2.0 و ظهور دیفای نیز بوده‌ایم، اما چالش‌ها و شکست‌ها هم آنقدر زیاد بوده‌اند که نمی‌توان از آنها چشم پوشید. در ادامه نگاهی داریم به اتفاقاتی که در دنیای کریپتو در سال ۲۰۲۲ افتاده است:


سقوط ترا لونا / ترا یواس‌دی


در دوازدهم مارس ۲۰۲۲، با سقوط قیمت ارزهای ترا یواس‌دی و ترا لونا، صنعت کریپتو نیز ضربه سنگینی خورد. لونا در عرض چند ساعت بیش از 90 درصد ارزش خود را از دست داد و این در حالی بود که یو‌اس‌تی، که یک استیبل‌کوین وابسته به دلار آمریکاست، شاهد سقوط 99درصدی ارزش خود در بازار بود.

این رویداد موجی از شک به صنعت کریپتو وارد کرد و به همگان نشان داد که حتی پروژه‌های بزرگ و محبوب با بودجه‌های کلان هم از سقوط و فروپاشی مصون نیستند. ضمن اینکه اتفاقات پیش‌آمده، ماهیت و ثبات استیبل‌کوین‌ها را نیز زیر سؤال برد که قرار بود به‌اصطلاح، ستون فقرات صنعت کریپتو باشند.


سقوط می ۲۰۲۲


اکنون همه متخصصان و فعالان به این اتفاق نظر رسیده‌اند که سقوط صنعت کریپتو در می ۲۰۲۲ اجتناب‌ناپذیر بود. برای سال‌های متمادی صنعت کریپتو توسط نقدینگی تقویت شده بود که ممکن بود هر لحظه منفجر شود. وقتی لحظه موعود فرا رسید، عواقب وحشتناکی گریبانگیر این صنعت و طرفدارانش شد.

هنگامی که ارزش بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده پس از یک دوره رشد پایدار رو به سقوط گذاشت، ضربه مهلکی به صنعت کریپتو وارد شد. علت اصلی این سقوط، تصمیم فدرال‌رزرو ایالات متحده آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره‌ها بود.

شکست‌های کریپتو در سال ۲۰۲۲

این امر به دلیل عصیان و هیجان به‌وجودآمده میان سرمایه‌گذاران سنتی و بازارهای رمزنگاری، منجر به فروش حجم انبوهی از دارایی‌های رمزنگاری شد و همین موضوع، سقوط بازار کریپتو را به دنبال داشت.

فروشی که بسیار سریع و وحشیانه بود و توانست ارزش میلیاردها دلار رمزارز را در عرض چند ساعت بر باد دهد.


پا به فرار گذاشتن بنیان‌گذاران تری اروز کپیتال


تری اروز کپیتال، یکی از بزرگترین و معتبرترین صندوق‌های پوشش ریسک ارزهای رمزنگاری‌شده، ناگهان اعلام کرد در حال تعطیلی است و تمام دارایی‌های خود را نقد می‌کند؛ شرکتی که 3.5 میلیارد دلار به ۲۷ شرکت مختلف، از جمله کارگزاری دیجیتال وویجر بدهی داشت. دلیل سقوط ناگهانی تری اروز کپیتال، سقوط یکباره ترا لونا و تری یواس‌دی بود و به نظر می‌رسید هیچ راه چاره‌ای وجود ندارد.

این صندوق تأمین مبتنی بر رمزارز، که در سال ۲۰۱۲ میلادی در سنگاپور و به دست کایل دیویس و سو ژو تأسیس شده بود، یکی از اولین سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ در بازار رمزارزها به شمار می‌رفت و توانسته بود به سرعت به یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بازیگران صنعت تبدیل شود.

با این حال، بنیان‌گذاران شرکت به کلاهبرداری و سوء‌مدیریت متهم شده و در تاریخ اول ژوئیه درخواست حمایت از ورشکستگی خود را ارائه کردند.


انحلال وویجر دیجیتال


در ژوئیه ۲۰۲۲ وویجر دیجیتال، یکی از وام‌دهندگان مبتنی بر ارزهای رمزنگاری‌شده در ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرد. این اتفاق درست زمانی رخ داد که تری اروز کپیتال پس از اتفاقاتی که برایش افتاده بود از پذیرش وام ۶۶۵ میلیون دلاری وویجر سر باز زد.

اگرچه این شرکت تصور می‌کرد با انعقاد قرارداد وویجر – اف‌تی‌ایکس و فروش کل دارایی‌هایش به مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار به صرافی اف‌تی‌ایکس از معرکه گریخته، اما دیری نپایید که با فروپاشی هولناک اف‌تی‌ایکس، سقوط را پذیرفت.

البته اخیراً صرافی رقیب اف‌تی‌ایکس، بایننس که اکنون بزرگترین صرافی‌ مبتنی بر رمزارز در جهان به شمار می‌رود، طی قراردادی توافق کرده کل دارایی‌های وویجر را خریداری کند.


بسته شدن درهای سلسیوس نتورک


سلسیوس، که زمانی یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های وام‌دهی مبتنی بر ارزهای رمزنگاری‌شده بود، پس از مجموعه اتفاق‌های ناگوار مجبور شد درهای خود را ببندد و در نهایت نیز اعلام ورشکستگی کرد.

سلسیوس با مسائل مالی قابل‌توجهی مواجه بود و نمی‌توانست به درستی پاسخگوی درخواست‌های مشتریانش باشد؛ شرکتی که سپرده‌های مشتریان را در سرمایه‌گذاری‌های پرریسک قرار می‌داد. ضمن اینکه این شرکت به بدرفتاری با مشتریان و نقض حریم خصوصی آنها و هزینه‌های گزاف در عملیات جدید استخراج بیت‌کوین متهم شده است.

مشکلات سلسیوس زمانی شروع شد یا دست‌کم شروع به خودنمایی کرد که این شرکت به طور ناگهانی تمام برداشت‌ها را در ژوئن ۲۰۲۲ متوقف کرد؛ به این معنی که کاربران دیگر نمی‌توانستند وجوه خود را به جای دیگری انتقال دهند. پس از آن مدتی طول نکشید که این پلتفرم در اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی و پس از رها کردن بیش از ۲۰ درصد از نیروی کار خود اعلام ورشکستگی کرد.


فروپاشی و سوختن اف‌تی‌ایکس


انفجار کریپتو سبک و سیاق خاص خودش را دارد. با وجود تمام اتفاقات تلخ و انفجارهایی که در سال ۲۰۲۲ شاهدش بودیم، هیچ چیز دیدنی‌تر و شگفت‌انگیزتر از انفجار صرافی اف‌تی‌ایکس یا بهتر است بگوییم امپراتوری اف‌تی‌ایکس نبود. این شرکت توسط سم بنکمن فراید، مدیر اجرایی شرکت تأسیس شد؛ یک صرافی مبتنی بر ارزهای رمزنگاری‌شده به‌شدت محبوب و موفق که توانسته بود بیش از یک میلیون کاربر برای خود دست‌وپا کرده و سال ۲۰۲۲ را نیز مقتدرانه با ارزش‌گذاری ۳۲ میلیارد دلاری آغاز کند.

اتهامات وارده بر سم بنکمن فراید و اف‌تی‌ایکس او، بسیار زیاد هستند. برخی از شواهد و قرائن حاکی از آنند که بنکمن فراید، سپرده‌های مشتریان را به بازوی سرمایه‌گذاری آلامدا ریسرچ انتقال می‌داده و همین موضوع، سبب‌ساز افزایش برداشت‌های سرمایه‌گذاران تا حدود شش میلیارد دلار تنها در عرض 72 ساعت شد.

هرچه بود، این صرافی در ماه نوامبر و پس از اینکه قرارداد ادغام و تملیک آن با صرافی رقیب، بایننس منتفی شد، اعلام ورشکستگی کرد.

سم بنکمن فراید 30ساله که تا همین چند ماه پیش همه او را یک نابغه بشردوست می‌پنداشتند که روی کاغذ، صاحب یک امپراتوری سی‌وچند میلیارد دلاری بود، اکنون با کوله‌باری از اتهامات دستگیر شده و به همراه دوستان و همکارانش در انتظار تصمیم دادگاه است؛ تصمیمی که ممکن است او را برای باقی عمر راهی زندان کند.


ورشکستگی بلاک‌فای


بر اساس اظهارات پیچ‌بوک، بلاک‌فای که تازه‌ترین ارزش‌گذاری آن 4.8 میلیارد را نشان می‌داد، آخرین قربانی فروپاشی‌های فصل 11 بعد از سقوط اف‌تی‌ایکس است.

این پلتفرم وام‌دهی کریپتو، با دارا بودن بیش از 100 هزار سرمایه‌گذار طلبکار با بدهی‌ها و دارایی‌های بین یک میلیارد دلار الی 10 میلیارد دلار و برنامه‌اش برای دریافت تسهیلات اعتباری 400 میلیون دلاری اف‌تی‌ایکس به ناچار درخواست ورشکستگی فصل یازدهم ایالات متحده را به ثبت رساند.


هودلنات در مظان اتهام به کلاهبرداری و تقلب


هودلنات، پلتفرم وام‌دهی کریپتو یکی دیگر از قربانیان سرایت بحران ترا در سال ۲۰۲۲ بود. این پلتفرم وام‌دهی سنگاپوری برداشت‌ها، سوآپ‌ها و سپرده‌ها را به ناچار به حالت تعلیق درآورد. ضمن اینکه این شرکت مجبور شد درخواست خود مبنی بر دریافت مجوز از اداره پولی سنگاپور را برای ارائه خدمات پرداخت رمز دیجیتال پس بگیرد.

این در حالی است که دپارتمان امور بازرگانی (CAD)، تحقیقاتی در مورد این وام‌دهنده رمزنگاری به اتهام تقلب و کلاهبرداری احتمالی آن آغاز کرده که به خودی خود می‌تواند ضربه بزرگی به بدنه صنعت کریپتو وارد کند و نه‌تنها بنیان‌گذاران شرکت که سایر فعالان فضا را نیز تحت فشار مضاعف قرار دهد.


وولد، غرق در جنجال


وولد، شرکت مستقر در سنگاپور یکی دیگر از فعالان صنعت کریپتو است که واپسین روزهای سال ۲۰۲۲ میلادی را در بحث و جدال به سر می‌برد. شرکتی که به تسهیل درآمدهای حاصل از جرم و جنایت از شرکت‌های وام‌دهی غارتگر در هند متهم شده و در نتیجه آژانس مبارزه با پول‌شویی هند، دارایی‌هایی این شرکت به ارزش ۴۶.۴ میلیون دلار را مسدود ساخته است.

این در حالی است که وولد، ماه گذشته برداشت، تجارت و سپرده‌گذاری مشتریان خود در پلتفرم را به حالت تعلیق درآورده و اخیراً اعلام ورشکستگی کرده است. گزارش‌ها نیز حاکی از آنند که این شرکت ۳۶۳ میلیون دلار به طلبکارانش بدهکار است.


درخواست حمایت از ورشکستگی زیپ‌مِکس


انتظار می‌رود زیپ‌مکس توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار خریداری شود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که این شرکت برای حمایت از ورشکستگی در سنگاپور اقدام کرده و به احتمال زیاد آخرین قربانی رکود جهانی ارزهای رمزنگاری‌شده در سال ۲۰۲۲ میلادی باشد.

این شرکت که تحت پشتیبانی جامپ کپیتال فعالیت می‌کند، در ماه ژوئیه مجبور شد به دلیل فشار مضاعف تحمیل‌شده بر نقدینگی در سراسر صنعت، برداشت‌های مشتریان را تعلیق کند. هرچند این برداشت‌ها یک روز بعد از سر گرفته شد.


آینده کریپتو از آن کیست؟


صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده، طی چند سال اخیر دستخوش حوادث و مشکلات بسیاری بوده است. از روند صعودی عجیب‌وغریب سال 2017 گرفته تا بازار نزولی 2018 و امسال هم که این‌طور!

با اینکه صنعت کریپتو در این چند سال فراز و نشیب‌های فراوانی تجربه کرده، شاید بتوان سال 2022 میلادی را سخت‌ترین سال برای این صنعت عنوان کرد. از مسائل نظارتی گرفته تا رسوایی‌های تقلب و کلاهبرداری و هک، صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده در 12 ماه گذشته با چالش‌های فراوانی دست به گریبان بوده است.

اما در مورد این سؤال که آینده کریپتو از آن کیست، تنها زمان می‌توان پاسخگو باشد. این پاسخ هرچه باشد، یک چیز مسلم است و آن اینکه دنیای کریپتو آنقدر جذاب و شگفت‌انگیز است که رو به فروپاشی و فراموشی نگذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.