راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با راه پرداخت مطرح کرد / بانک مرکزی مانند همه‌ جای دنیا از ارزش پول ملی حفاظت کند

بهناز توحیدی / محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس اعلام کرد وظیفه همه بانک‌های مرکزی دنیا،  حفظ ارزش پولی است و بانک مرکزی ما هم باید مانند تمام دنیا از ارزش پول ملی حفاظت کند.

به گزارش «راه‌ پرداخت»، روز گذشته در جریان ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت در صحن علنی مجلس، محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس از سیاست‌های دولت در مورد ارز انتقاد و اعلام کرد متأسفانه رئیس بانک مرکزی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد و معتقد است نرخ ارز تابع نرخ تورم است.

زنگنه همچنین در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت با تأکید بر این موضوع گفت: «در همه جای دنیا حفظ ارزش پول ملی و مدیریت بازار پولی با بانک مرکزی است؛ حتی در برخی از قوانین ما، کنترل تورم هم با بانک مرکزی است.»

او ادامه داد: «دوستان در بانک مرکزی اعتقاد دارند ارزش پول ملی و نرخ ارز تابعی از تورم است و تورم هم دست بانک مرکزی نیست؛ بنابراین نمی‌توان نرخ ارز را روی ۲۰ تومان نگه داشت تا تورم ۵۰ درصد شود؛ ناگزیر نرخ ارز هم‌ افزایش پیدا می‌کند. من اعتقاد دارم تورم ناشی از شوک ارزی است و اگر به شوک ارزی توجه شود، تورم هم کاهش پیدا می‌کند.»

به گفته زنگنه، بهتر است بانک مرکزی به‌ جای اینکه مسائل ارزی را به اغتشاشات، جنگ یا تحریم ارتباط دهد، مسئولیت کار خود را قبول و مانند همه‌ جای دنیا از ارزش پول‌ ملی صیانت کند.

او همچنین در نطق روز گذشته خود از کمیسیون اقتصادی برای طرح بانکداری انتقاد کرده و اعلام کرده بود این کمیسیون در طرح بانک مرکزی نشان داد اعتقادی به وظیفه بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی ندارد.

طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران از طرح‌های جنجالی مجلس بود که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان به آن انتقاد داشتند. انتقادها به استقلال بانک مرکزی، شورای فقهی، بحث ربا و نادیده‌گرفتن فناوری بود. انتقاد زنگنه هم به آن بخشی از طرح است که در وظایف بانک مرکزی اثری از حفظ ارزش پول ملی نیست.

البته با وجود این انتقادها، طرح بانکداری در صحن علنی تصویب شد و هم‌اکنون در شورای نگهبان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.