راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر صرافی ورشکسته اف‌تی‌ایکس با قید وثیقه 250 میلیون دلاری آزاد شد

ثریا حقی / قاضی فدرال نیویورک به آزادی با قید وثیقه ۲۵۰ میلیون دلاری سم بنکمن فراید، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی سابق صرافی ورشکسته اف‌تی‌ایکس، در حالی که منتظر محاکمه به اتهام کلاهبرداری و سایر اتهامات جنایی وارده است، حکم داد.

این مرد 30ساله در سوم ژانویه سال جاری در شهر نیویورک با جلسه بعدی محاکمه خود به ریاست قاضی رونی آبرامز رو‌به‌رو خواهد شد؛ جایی که درخواست خود را وارد کرده و محاکمه خواهد شد.

وثیقه 250 میلیون دلاری آزادی موقت بنکمن فراید، در خانه خانوادگی او و با امضای والدینش و دو فرد دیگر تضمین شده است. علاوه بر وثیقه 250 میلیون دلاری، که دادستان‌ها آن را «بزرگ‌ترین وثیقه پیش از محاکمه» می‌خوانند، میلیاردر شکست‌خورده ارزهای رمزنگاری‌شده ملزم به پوشیدن مچ‌بند نظارت الکترونیکی، گرفتن مشاوره بهداشت روان و نیز محدودیت رفت‌وآمد بین ناحیه شمالی کالیفرنیا و نواحی جنوبی و شرقی نیویورک شده است.

قاضی گابریل گورنشتاین گفت که بنکمن فراید پس از آزادی موقت به قید وثیقه، به خانه پدر و مادرش در کالیفرنیا انتقال داده شده و تحت نظارت «شدید» قرار می‌گیرد.

والدین او که هر دو استاد حقوق دانشگاه استنفورد بودند نیز در دادگاه حضور داشتند. امپراتور ارزهای رمزنگاری‌شده، سم بنکمن فراید نیز با غل‌‌ و زنجیر پا وارد شد؛ هرچند آن را در همان دادگاه با مچ‌بند نظارت الکترونیکی عوض کرد.

بنکمن فراید فقط زمانی صحبت کرد که قاضی از او پرسید که آیا آقای بنکمن فراید، متوجه عواقب نقض قرارداد وثیقه خود هست یا خیر؟ او هم به قاضی گفت: «بله، هستم.»

این در حالی است که مدیرعامل سابق صرافی اف‌تی‌ایکس، از گشایش هرگونه حساب بانکی و خط اعتباری جدید بیش از هزار دلار، آن هم در شرایطی که منتظر محاکمه در مورد اتهامی است که قانون‌گذاران فدرال آن را یک کلاهبرداری «وحشیانه» در امپراتوری رمزنگاری ورشکسته او می‌خوانند، منع شده است.

نیکلاس روس، دستیار دادستان ایالات متحده در دادگاه گفت: «بنکمن فراید قلب یک کلاهبرداری با ابعاد حماسی بود.» با این حال روس تأکید کرد که او داوطلبانه به ایالات متحده بازگشته، سابقه پرواز ندارد و دارایی‌های مالی خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بنکمن فراید پیش‌تر ادعا کرده بود که دارایی‌هایش تنها به 100 هزار دلار رسیده، که برای مردی که زمانی در رأس یک امپراتوری رمزنگاری 32 میلیارد دلاری قرار داشت، مصداق بارز فرود آمدن از عرش تا فرش است.

سم بنکمن فراید متهم به کلاهبرداری چندمیلیارددلاری از سرمایه‌گذاران خود، استفاده از وجوه مشتریان برای خرید املاک، تأمین مالی نهادهای سیاسی و معاملات پشتیبان در صندوق تأمینی خود تحت عنوان «آلامدا ریسرچ» است.

رگولاتورهای فدرال مدعی هستند که بیش از هشت میلیارد دلار از وجوه مشتریان در صرافی فروپاشیده بنکمن فراید ناپدید شده است. اف‌تی‌ایکس در 11 نوامبر در دلاور درخواست حمایت از ورشکستگی داد. جان ری، مدیرعامل و جانشین بنکمن فراید، در آن زمان اذعان کرد که هرگز به عمرش چنین شکستی را به چشم ندیده بود. دو تن از مدیران ارشد او، کارولین الیسون و گری وانگ، که قراردادهایشان روز چهارشنبه فاش شد نیز به اتهامات کلاهبرداری مرتبط اعتراف کرده و با مجریان قانون همکاری می‌کنند.

سم بنکمن فراید، توسط دادستان ناحیه جنوبی ایالات متحده به هشت فقره جرم؛ از جمله کلاهبرداری اوراق بهادار و پول‌شویی متهم شده و عصر روز چهارشنبه از باهاما به نیویورک انتقال داده شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.