راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا سم بنکمن فراید با استرداد خود به آمریکا موافقت کرد؟

ثریا حقی / مقامات باهاما اعلام کرده‌اند سم بنکمن فراید، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی سابق صرافی ورشکسته اف‌تی‌ایکس به ایالات متحده آمریکا مسترد شده؛ جایی که با انبوهی از اتهامات جنایی روبه‌روست.

خبرنگاران حاضر در صحنه اطلاع داده‌اند که بنکمن فراید در اوایل روز چهارشنبه با یک خودرو شاسی‌بلند تیره از دادگاهی در ناسائو خارج شده است. همین خودرو ساعاتی بعد در فرودگاه ناسائو نیز مشاهده شده که گمان می‌رود مربوط به پرواز بنکمن فراید به سمت ایالات متحده آمریکا باشد. به احتمال زیاد، وی به نیویورک انتقال داده شده تا روز پنجشنبه برای شهادت در مقابل یک قاضی آمریکایی به روی سکو برود.

به نظر می‌رسد پس از چندین روز سیگنال‌های ضدونقیض از سوی تیم‌های حقوقی بنکمن فراید در ایالات متحده و باهاما، امپراتور گرفتار و شرم‌زده کریپتو در دادگاهی در ناسائو ظاهر شده تا قاضی را از تصمیم خود مبنی بر آمادگی برای استرداد به ایالات متحده مطلع کند.

به نظر می‌رسد بنکمن فراید در جلسه دادرسی با استرداد به آمریکا موافقت کرده است. به گزارش رویترز، وکیل وی سوگندنامه‌ای را در این جلسه دادرسی خوانده که در آن، بنکمن فراید به‌ صورت ضمنی اعلام کرده تصمیم دارد با موضوع استرداد به ایالات متحده به دلیل «میل به تعیین تکلیف مشتریان مربوطه» موافقت کند.

این در حالی است که رایان پیندر، دادستان کل باهاما نیز اعلام کرده دستگیری موقت و متعاقباً صدور رضایت‌نامه کتبی از سوی متهم، سم بنکمن فراید، بدون نیاز به طی کردن روند قانونی و رسمی استرداد، الزامات معاهده استرداد بین ایالات متحده آمریکا و باهاما را برآورده کرده و از قانون ملی این کشور نیز تبعیت می‌کند.

پس از این جلسه قرار شد سم بنکمن فراید در اولین فرصت به ایالات متحده بازگردانده شود و به صورت رسمی در خصوص اتهامات چشم‌گیر وارده درباره موضوع اف‌تی‌ایکس مورد محاکمه قرار گیرد. دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک، سم بنکمن فراید سی‌ساله را به هشت اتهام جنایی از جمله کلاهبرداری، توطئه و جرائم پول‌شویی؛ از جمله مشارکت سیاسی غیرقانونی متهم کرده است.

اتهامات این مرد که همین چند ماه پیش یکی از قدرتمندترین مردان جهان به شمار می‌رفت، آن‌قدر بزرگ و جدی است که باقی عمر او را به زندان موکول کنند.

سم بنکمن فراید در سری مصاحبه‌های رسانه‌ای خود که برخی بسیار پرحاشیه نیز بوده‌اند، گفته که برنامه‌ای برای کلاهبرداری نداشته و از آنچه در آلامدا ریسرچ، صندوق تأمینی که تأسیس کرده،‌ پیش آمده و گفته می‌شود میلیاردها دلار از سرمایه مشتریان اف‌تی‌ایکس را دریافت کرده، آگاه نبوده است. این در حالی است که دادستان‌های فدرال، هفته گذشته به شدت تأکید کردند برخی از اعضای تیم اف‌تی‌ایکس _ آلامدا در باهاما به شاهدان دولتی تبدیل شده و حاضرند در خصوص اتهامات وارده به بنکمن فراید، شهادت دهند. 

دامیان ویلیامز، وکیل آمریکایی نیز هفته گذشته اعلام کرد: «این یک مورد سوءمدیریت یا نظارت ضعیف نبوده؛ بلکه یک کلاهبرداری عمدی، آشکار و ساده است. تخلف بنکمن فراید شامل کلاهبرداری از مشتریان، سرمایه‌گذاران، وام‌دهندگان و سیستم مالی است.»

استرداد بنکمن فراید به ایالات متحده، درگیری‌های ظاهراً به‌وجودآمده بین تیم‌های حقوقی وی در ایالات متحده آمریکا و باهاما را حل می‌کند. این نابسامانی‌ها و درگیری‌ها تا جایی عمیق بوده که در جلسه پرهرج‌ومرج روز دوشنبه ناسائو، جرون رابرتز، وکیل بنکمن فراید در باهاما به قاضی گفت که اصلاً دلیل این رسیدگی را نمی‌داند!

طبق گزارش‌های دریافتی، سم بنکمن فراید با مذاکره با هر دو گروه موکلین خود در ایالات متحده و باهاما و برای پایان دادن به درگیری‌های پیش‌آمده، قبول کرده به ایالات متحده تحویل شود.

جفری لیختمن، وکیل‌مدافع قدرتمندی که در پرونده سم بنکمن فراید نیز دستی داشته، معتقد است که بنکمن فراید، «ممکن است برای جلب لطف دولت از استرداد چشم‌پوشی کند؛ چه به عنوان یک معامله برای نجات دولت ایالات متحده از سال‌ها تلاش به منظور استرداد رسمی او و چه به عنوان بهانه‌ای برای همکاری».

لیختمن که پیش از این نیز در پرونده‌های جنایی پرسروصدایی نظیر پرونده خواکین «ال چاپو» گوزمان، قاچاقچی مکزیکی بزرگ مواد مخدر و رهبر کارتل سینالوآ نقش داشته، افزود: «بنکمن فراید اگر از استرداد چشم بپوشد، محاکمه نخواهد شد. این دقیقاً در مورد متهمی چون او جای تعجب ندارد؛ چراکه بنکمن فراید به احتمال زیاد دفاعی از خودش ندارد. در مواردی که تقلب آشکار و قابل اثبات است، ممکن است محاکمه صورت نگیرد. به همین دلیل او احتمالاً به دنبال بهترین معامله‌ای است که می‌تواند انجام دهد.»

از نظر لیختمن، به احتمال زیاد سم بنکمن فراید تمایل به همکاری با دولت دارد، اما این احتمال می‌رود که دولت او را نپذیرد. به هر حال، بنکمن فراید به عنوان مؤسس و مدیر اجرایی صرافی اف‌تی‌ایکس، در رأس تمام کلاهبرداری‌هایی ایستاده که ادعا می‌شود رخ داده و خیلی راه فرار ندارد.

پل وایس، وکیل اولیه بنکمن فراید نیز دو هفته پیش استعفا داد و گفت که نمی‌تواند وکالت متهمی با این حجم از حرف‌وحدیث را ادامه دهد.

بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق امپراتوری اف‌تی‌ایکس، که زمانی ده‌ها میلیارد دلار روی کاغذ ارزش داشت، در زندان فاکس هیل باهاما نگهداری می‌شد که توسط فعالان حقوق بشر به بهداشت ضعیف و آلودگی به موش و حشرات متهم شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.