راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

والمارت BNPL اختصاصی خود را راه‌اندازی می‌کند / افزایش محبوبیت BNPL در آمریکا به دلیل فشار تورم

یک استارتاپ فین‌تکی به نام One که تحت حمایت والمارت است قصد دارد تا سال آینده وارد حوزه BNPL شده و گزینه «اکنون بخر، بعداً پرداخت کن» را برای کاربران فعال کند. بیشتر سهام استارتاپ One متعلق به والمارت است و توسط کهنه‌سربازان مؤسسه بین‌المللی گلدمن‌ساکس رهبری می‌شود.

والمارت (Walmart) شرکت خرده‌فروشی آمریکایی چندملیتی است که دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است. این شرکت در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در رده نخست قرار دارد. در سال مالی ۲۰۱۹ شرکت والمارت با فروشی معادل ۵۱۴ میلیارد دلار آمریکا، به‌ عنوان بزرگ‌ترین شرکت جهان بر پایه میزان درآمد، شناخته شد.

این‌طور به نظر می‌رسد که به دلیل فشارهای ناشی از تورم در ایالات متحده، بسیاری از استارتاپ‌های فین‌تکی در تب‌وتاب ورود به حوزه BNPL هستند تا از این طریق مشتریان متأثر از افزایش قیمت غذا، مسکن و… را جذب کنند.

با راه‌اندازی سرویس BNPL در استارتاپ One کاربران می‌توانند از طریق این سرویس از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های والمارت و برخی فروشگاه‌های طرف قرارداد دیگر خرید کرده و هزینه آن را بعداً پرداخت کنند.

والمارت تا به این لحظه در خصوص چندوچون این اقدام صحبتی نکرده، اما داگ مک‌میلان، مدیرعامل والمارت اخیراً در اظهار نظری که می‌توان آن را تا حدی به موضوع ورود به BNPL ربط داد، گفته است که حتی افرادی از دهک‌های بالای جامعه آمریکا تحت تأثیر تورم قرار گرفته‌اند و ممکن است جذب روش‌های متنوع پرداختی شوند که برای آنها به‌صرفه‌تر از پرداخت در لحظه است. طبق آمار حدود ۷۵ درصد از سهم بازار خرده‌فروشی در آمریکا مربوط به خانواده‌هایی است که در دو سه‌ماهه گذشته بیش از صدهزار دلار درآمد داشته‌اند.

ازدحام در فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت

در یک اقتصاد تورمی پولی که افراد در لحظه دارند در آینده ارزش کمتری خواهد داشت و به همین دلیل است که به گفته کارشناسان بانک و پرداخت، استارتاپ‌های آمریکایی اخیراً اهمیت بیشتری به BNPL می‌دهند.

مدیرعامل والمارت در مصاحبه‌ای گفته است: «ما مشتریانی داریم که به بودجه‌شان توجه بیشتری دارند و اکنون برای ماه‌ها تحت‌ فشار تورم هستند. فکر می‌کنم این فشار پایدار در برخی دسته‌ها چیزی است که مشتریان باید با نزدیک‌ شدن به کریسمس با آن دست‌وپنجه نرم کنند.»

والمارت، بزرگ‌ترین کارفرمای خصوصی آمریکاست و مدت‌هاست که خدمات مالی را در بسیاری از فروشگاه‌های خود ارائه می‌دهد. این شرکت بزرگ دارای یک مرکز پول است که مشتریان می‌توانند برای خدمات بانکی مانند چاپ چک، ارسال یا دریافت پول یا به‌کارگیری کارت‌های نقدی پیش‌پرداخت به آن مراجعه کنند.

بسیاری از این خدمات برای خانواده‌هایی ارائه می‌شود که درآمد کمتری دارند، با بانک سنتی ارتباط ندارند یا سابقه اعتباری برای واجد شرایط بودن استفاده از کارت‌های اعتباری ندارند.

هم‌اکنون شرکت‌های Affirm، PayPal، Klarna و AfterPay در بازار BNPL ایالات متحده فعال هستند و نسخه‌های متفاوتی از این سرویس ارائه می‌کنند.

اپل نیز اعلام کرده قصد دارد سرویس اختصاصی «الان بخر، بعداً پرداخت کن» را برای کاربران خود راه‌اندازی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.