پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گفتوگو با مدیر واحد پرداخت عصر داده درباره «وِنِش» / تکامل قبض الکترونیکی از صفر تا صد
تا همین چند سال قبل برای اطلاع از صورتحساب دورهای آب، برق، گاز و تلفن باید برگههای کاغذی صادرشده از سمت دستگاههای خدماتی به دستمان میرسید و برای پرداخت آن نیز به باجههای پرداخت قبض در بانکها مراجعه میکردیم؛ روندی که در آن چاپ و توزیع مستمر قبوض برای دستگاهها هزینه داشت و پرداخت آن برای عموم مشترکان با سختی همراه بود. حمید رهبر، مدیر واحد پرداخت عصر داده در گفتوگو با «راه پرداخت» از آسان شدن این مسیر بهواسطه «پلتفرم وِنِش» میگوید.
حمید رهبر، مدیر واحد پرداخت عصر داده معتقد است گاهی بنا بر دلایل مختلف، قبوض کاغذی به دست مشترکان نمیرسید و از صورتحسابها بیاطلاع میماندند که در این صورت باید جهت پرداخت قبض و جلوگیری از قطع انرژی به صورت حضوری به شرکتهای منطقهای این دستگاهها مراجعه میکردند.
او ادامه داد: «با پیشرفت فرایندهای فناوری اطلاعات و عزم حرکت همه دستگاهها در این مسیر، بخشی از خدمات حوزه مشترکان و انرژی به صورت سرویس «میز خدمت الکترونیکی» و آن هم به صورت تدریجی روی وبسایتهای هر دستگاه قرار گرفت، ولی همچنان فرهنگ استعلام صورتحساب دورهای قبوض خلق نشده بود و تنها مسئولیت بخشی از این کار به دفاتر پیشخوان محول شده بود.»
شکلگیری فرهنگ استعلام قبوض به صورت آنلاین
به گفته رهبر، همزمان با ظهور اپلیکیشنهای پرداخت و توسعه فناوریهای نوین، پلتفرم وِنِش با تجمیع سرویسهای خدماتی و یکپارچهسازی آن و پوشش حداکثری مناطق کشور در حوزه قبض توسط شرکت عصر داده تولید شد و اقدام به ارائه سرویس استعلام قبض به اپلیکیشنها، همراهبانکها و شرکتهای بانکداری باز کرد. درنتیجه این کار، فرهنگ استعلام قبوض بهصورت آنلاین متولد شد و امکان استعلام قبوض آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه، استعلام قبوض خلافی خودرو و دیتای مخابرات فراهم شد.
مدیر واحد پرداخت عصر داده، در خصوص فعالیتهای ونش توضیح میدهد: «ونش در کنار سرویسهای قبض، سبد خود را در حوزه خودرو با سرویسهای استعلام تصادفات و فک پلاک، استعلام نمره منفی، استعلام معاینه فنی و در حوزه بانکی با استعلام اعتبارسنجی، چک صیادی و APIهای تبدیلی حساب و شبا و سرویسهای استعلام کد پستی و رهگیری مرسولات تکمیل کرد که معرفی کامل در وبسایت ونش (Venesh.ir) موجود است.»
او ادامه داد: «با استقبال و استفاده مداوم سرویس قبوض، ضمن محقق شدن اهدافی چون مکانیزه شدن پرداخت قبوض، سهولت روش، صرفهجویی در هزینه و جلوگیری از قطعی خدمات انرژی و ارتباطی مشترکان، همچنین حذف قبوض کاغذی و حفظ محیط زیست، نیازهای جدید و جذابی خلق شد و دریچهای برای تکامل این مسیر به سوی آیندهای روشن گشوده شد.»
به گفته رهبر، از جمله این نیازها میتوان به پرداخت خودکار قبوض اشاره کرد؛ نیازی که در صورت برآورده شدن به سهولت هرچه بیشتر این فرایند و جلوگیری از فراموشی احتمالی در پرداخت قبض کمک میکرد. در این زمان بود که تعدادی محدود از سامانههای بانکی، چهارچوبی جهت برداشت خودکار از حساب مشتری تا سقف و بازه زمانی مشخص و واریز به مقاصد مختلف فراهم کردند که البته این امکان، نیاز پرداخت خودکار قبض واقعی را به صورت کامل پوشش نمیداد؛ چراکه گاهی مبلغ قبض با سقف مبلغ تعیینشده تناسب نداشت یا اطلاع دقیقی از زمان صدور صورتحساب قبض در دسترس نبود.
او تأکید کرد: «با توجه به خدمات موجود در سامانههای بانکداری و برنامهریزی انجامشده جهت بهبود فرایند سرویسها، چرخه استعلام صورتحساب قبض و پرداخت خودکار به صورت واقعی تحت سامانه ونش در اختیار مشتریان قرار گرفت. در این فرایند مشتریان درخواست اطلاع از زمان صدور قبوض خود را ارسال میکنند و سپس با اطلاع دقیق از زمان صدور و مبلغ قبض میتوانند از دو روش شارژ و پرداخت از اعتبار کیف پول یا ارائه مجوز عملیات پرداخت بانکی، قبوض مد نظر خود را بدون کسر هرگونه کارمزد پرداخت کنند.»
رهبر در پایان گفت: «با این عملیات، نگرانی مشترکان بابت فراموشی یا پرداخت نکردن قبض برطرف شده و فرایند ذکرشده بدون صرف وقت و هزینه به صورت مکانیزه انجام میشود.»