راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه کیف‌ پول دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟

پلیس فتای تهران با انتشار ویدئویی با هدف چگونگی نگهداری امن کیف پول دیجیتال چند توصیه به شهروندان کرده است.

کیف پول‌های دیجیتالی اطلاعات مهم برای خرید آنلاین و داده‌های مالی مانند شماره‌ حساب بانکی را ذخیره می‌کنند. همچنین به افراد اجازه می‌دهند بدون استفاده از کیف پول فیزیکی پرداخت‌های‌ خود را انجام دهند. مخاطب این نظام پرداختی، عامه مردم هستند.

یک فرد عادی در روز یا نیاز دارد وجهی به سایر افراد انتقال دهد یا در سرویس‌های متنوع به واحدهای صنفی و عمومی در خریدها، پرداخت قبوض، پرداخت اقساط و… وجهی را پرداخت کند. عمده این انتقال وجوه و پرداخت‌ها به گواه آمار منتشره شاپرک جزو مبالغ خرد یا متوسط حساب می‌شود. دلایل مختلفی برای استفاده از کیف پول دیجیتال وجود دارد؛ ازجمله امنیت، سرعت و سهولت در پرداخت، مدیریت پول و… .

انواع مختلفی از کیف‌ پول‌های دیجیتالی وجود دارد و درنتیجه افراد برای انتخاب کیف پول مناسب باید به نوع تلفن و اینکه چقدر امنیت نیاز دارند توجه کنند. مهم‌تر از همه اینکه کیف پول دیجیتالی که انتخاب می‌کنند باید قابل‌ اعتماد باشد.

اما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مسیر رواج کیف‌ پول در ایران این است که استفاده از کارت‌های بانکی همچون پول نقد، نه برای مردم و نه برای فروشندگان و پذیرندگان، هزینه آشکاری ندارد و این موضوع باعث می‌شود فراگیری کیف‌ پول دشوارتر از پیش‌بینی‌های اولیه‌ سازمان‌ها شود.


انواع کیف‌ پول دیجیتال



۱- کیف‌ پول‌های تک‌منظوره و حلقه بسته آنلاین: اغلب پلتفرم‌ها و سامانه‌های دیجیتال و نوظهور برای کاربران خود چنین کیف‌ پول‌هایی را توسعه داده‌اند.
۲- کیف‌ پول‌های تک‌منظوره و حلقه بسته آفلاین: این کیف‌ پول‌ها در قالب کارت‌های شهروندی با بهره‌گیری از فناوری‌های غیر تماسی، تجربه پرداخت سریع و بدون نیاز به اینترنت را برای افراد به همراه دارند. یکی از مهم‌ترین موانع گسترش این خدمات به سایر حوزه‌ها، دغدغه‌های امنیتی این‌گونه کیف‌ پول‌ها بوده است.

۳- کیف‌ پول‌های چندمنظوره صادرشده توسط بانک‌ها: کیف‌ پول‌های شهروندی اشاره‌شده به‌مرور زمان به سمت باز شدن و رفع انحصار حرکت کرده و بانک‌هایی نیز به ارائه کارت‌های چندمنظوره شهروندی اقدام کردند. کیف‌ پول‌های چندمنظوره با بهره‌مندی از فناوری‌های هایبرید که ترکیبی از نوار مغناطیسی و یکی از انواع مختلف تراشه‌های هوشمند (تماسی یا غیر تماسی) هستند به مشتریان ارائه می‌شوند. در واقع به نوعی ترکیب‌کننده چند خدمت در یک بدنه هستند و باعث افزایش استفاده از کیف‌ پول نشده‌اند.

۴- کیف‌ پول‌های موبایلی: با افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند، تصور می‌شد راه نجات کیف‌ پول‌ها، مهاجرت به ابزاری جدید است که همواره همراه همه افراد باشد، اما پس از ظهور تعدادی از این کیف‌ پول‌های موبایلی، متخصصان دوباره با همان بن‌بست‌های عدم مقیاس‌پذیری روبه‌رو شدند.

به لطف کیف پول‌های الکترونیکی، مصرف‌کنندگان در کشورهای در حال توسعه هم می‌توانند در سیستم مالی جهانی شرکت کنند. برای مثال M-Pesa که یک کیف پول الکترونیکی در کنیاست و تسهیلات انتقال آسان پول و پرداخت قبوض را از طریق تلفن‌های همراه ارائه می‌دهد، ۲۷.۸ میلیون کاربر در کشور ۴۵ میلیون نفری کنیا دارد. کنیایی‌ها قبلاً برای انتقال وجوه در سراسر کشور مجبور بودند از مجراهای غیررسمی مانند خدمات رانندگان اتوبوس برای انتقال پول از شهری به شهر دیگر استفاده کنند. امروز M-Pesa یک اکوسیستم اقتصادی همه‌جانبه است و معاملات انجام‌شده از طریق این پلتفرم حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کنیا را نشان می‌دهد.

۵- کیف ‌پول ارز دیجیتال: مدل کیف پول ارز دیجیتال نیز مشابه کارت‌های بانکی است. رمزارزها در فضای بلاکچین ایجاد و تعریف می‌شوند. تولید یک رمزارز در بلاکچین به معنی ثبت تراکنش برای حساب یکی از کاربران در دفتر کل توزیع‌شده است. حساب هر کاربر در بلاکچین آن چیزی است که در کیف پول ارز دیجیتال ایجاد می‌شود.

هر کاربر در بلاکچین با یک آدرس شناسایی می‌شود که از مجموعه‌ای از اعداد و حروف تشکیل‌ شده است. هر کدام از این آدرس‌ها دارای یک رمز ورود هستند و کاربران با استفاده از این رمز به اطلاعات حساب خود دسترسی دارند و می‌توانند دارایی‌های خود را خرج کنند. آدرس هر کاربر برای عموم کاربران مشخص است و از آن برای دریافت رمزارز استفاده می‌شود.

وظیفه اصلی کیف پول دیجیتال، ایجاد حساب کاربری امن برای کاربران است. امنیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مربوط به این سرویس است.

برای مثال نبود اطمینان در زمینه امنیت پرداخت‌های موبایلی با استفاده از کیف‌ پول‌های دیجیتال یکی از موانع اصلی گسترش این سرویس در آمریکای لاتین است.

پلیس فتای تهران در این راستا توصیه‌هایی به شهروندان کرده است:

  • اولین پیشنهاد این است که از یک اتصال امن اینترنت استفاده کنید.
  • از نرم‌افزار آنتی‌ویروس و به‌روز استفاده کنید.
  • به‌ هیچ‌ عنوان وارد لینک‌های ناشناخته یا مشکوک نشوید.
  • مقادیر کمی برای مصارف روزمره در کیف پول نگه‌ دارید.
  • همواره از کیف پول دیجیتال خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • یک گذرواژه قوی به کار ببرید.
  • کیف پول آفلاین را برای پس‌انداز استفاده کنید.
  • از کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید.

شهروندان در صورت بروز مشکل یا مواجهه با جرائم رایانه‌ای می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا، موارد را مطرح کنند تا اقدامات و راهنمایی‌های لازم صورت پذیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.