راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دایرکت‌دبیت یا همان برداشت خودکار از حساب چیست؟

برداشت مستقیم از حساب یا همان دایرکت‌دبیت روش پرداخت رایجی است که در آن امکان انجام پرداخت‌های دوره‌ای و برداشت از حساب‌های بانکی مشتریان به‌صورت خودکار فراهم شده است.

برداشت مستقیم (Direct Debit) ساده‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین راه برای پرداخت‌های منظم یا دوره‌ای است. به همین دلیل است که برای مواردی مانند پرداخت قبوض، شارژ ساختمان، اقساط وام، خرید حق اشتراک یا عضویت سرویس‌های آنلاین و… استفاده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی همراه‌کارت،‌ بر اساس دستورالعمل‌های موجود در روش دایرکت‌دبیت، مشتریان به بانک‌ها و اپلیکیشن‌های پرداخت مانند همراه‌کارت این اجازه را می‌دهند که در زمان سررسید برخی پرداخت‌ها، به‌صورت خودکار مبلغ از حساب کسر شده و تسویه انجام شود. صدور این اجازه از سمت مشتریان می‌تواند به ‌شکل فرم کاغذی یا از طریق وب‌سایت و درگاه‌های آنلاین صورت گیرد.


مزایای دایرکت‌دبیت


در ادامه به برخی مزایای سرویس دایرکت‌دبیت اشاره می‌کنیم:

  • به اعتمادسازی برند شما کمک می‌کند

اگر سازمان یا کسب‌وکاری هستید که با روش برداشت مستقیم از حساب کار می‌کنید، تحت یک بررسی کامل قرار گرفته و بانک‌ها و نهادهای مالی با دقت روی آن نظارت می‌کنند. این بررسی مداوم کسب‌وکارتان را شفاف‌تر می‌کند و شما را قادر می‌سازد اعتماد مشتریان خود را به دست آورید.

  • پرداخت‌ها به‌موقع انجام می‌شود

دایرکت‌دبیت که به آن سرویس پرداخت مستقیم یا برداشت خودکار هم می‌گویند به صاحبان مشاغل اجازه می‌دهد پرداخت‌های خود را به‌موقع انجام داده و از خطرات و مسائل مربوط به تأخیر در پرداخت جلوگیری کنند.

  • جریان نقدی بهتری ایجاد می‌شود

با این روش، پرداخت‌ هزینه‌های خدمات و محصولاتی که به مشتریان خود ارائه می‌کنید، تضمین می‌شود و جریان نقدی بهتری ایجاد می‌کند. جریان نقدی بهتر به نوبه خود منجر به سرمایه در گردش سالم می‌شود و می‌توانید کسب‌وکار خود را به‌آرامی مدیریت کنید.

  • پرداخت‌ها را فراموش نمی‌کنید

سهولت راه‌اندازی سرویس برداشت مستقیم از حساب و این واقعیت که مشتریان دیگر برای هر بار پرداخت دچار مشکل نمی‌شوند، روش برداشت مستقیم را به یکی از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت دیجیتال در جهان تبدیل کرده است. با دایرکت‌دبیت، پرداخت‌ها آسان‌تر انجام می‌شود و این یک مزیت بزرگ برای کسب‌وکار شما خواهد بود.

  • نرخ شکست کمتری دارد

نرخ کلی شکست در پرداخت‌های نقدی مستقیم از حساب ۲.۲ درصد است که در مقایسه با نرخ شکست ۵ تا ۱۸ درصد در تراکنش با کارت‌های اعتباری بسیار کمتر است.


دایرکت‌دبیت چگونه کار می‌کند؟


برای استفاده از سرویس دایرکت‌دبیت، باید از خود مشتریان مجوزی برای برداشت وجه از حساب‌های آنها دریافت کنید. پس از دریافت مجوز، می‌توانید پرداخت‌های مشخص‌شده را از حساب مشتری انجام دهید؛ بنابراین بهتر است چند روز قبل از برداشت مبلغ از حساب، به مشتریان پیام یادآوری ارسال شده و مبلغ و تاریخ را نیز به آنها اطلاع دهید. تنها کاری که مشتریان باید انجام دهند، این است که اطمینان حاصل کنند وجوه کافی در حساب خود دارند.

صاحبان کسب‌وکار نیز پس از تنظیم روش برداشت مستقیم برای مشتریان خود، پرداخت را آغاز می‌کنند. تمام پرداخت‌های دایرکت‌دبیت توسط سرویس خدمات تسویه خودکار بانک‌ها (Bacs) که یک شبکه پرداخت مرکزی بوده و چندین نوع پرداخت الکترونیکی مختلف را پردازش می‌کند، انجام می‌شود. از این روش معمولاً برای پرداخت‌های دوره‌ای مانند پرداخت قبوض، پرداخت اقساط، اجاره، پرداخت‌های ثابت ماهانه، شارژ ساختمان و خرید حق اشتراک یا عضویت استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از سرویس پرداخت مستقیم از حساب

سرویس خدمات تسویه خودکار بانک‌ها (Bacs) گزینه‌های مختلفی را برای دسترسی به سرویس دایرکت‌دبیت ارائه می‌دهد که شما می‌توانید بر اساس وضعیت مالی، تاریخ و روز پرداخت‌ها، حجم تراکنش‌ها و… مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید.

دو روش برای دسترسی به سرویس برداشت مستقیم وجود دارد:

  • دسترسی مستقیم از طریق بانک
  • دسترسی از طریق پلتفرم‌های واسطه

دسترسی مستقیم از طریق بانک:

کسب‌وکارها یا سازمان‌های بزرگی که می‌توانند این فرایند را به‌تنهایی مدیریت کنند، معمولاً روش دسترسی مستقیم را انتخاب می‌کنند. سازمان‌هایی که از روش دسترسی مستقیم استفاده می‌کنند به‌عنوان ارسال‌کننده مستقیم شناخته می‌شوند.

روش دسترسی مستقیم، کمترین هزینه و کارمزد تراکنش را دارد، اما هزینه اولیه برای راه‌اندازی آن بسیار بالاست.

دسترسی از طریق پلتفرم‌های آنلاین واسطه

اگر گردش مالی بالا و تعداد تراکنش زیادی ندارید، همچنین می‌خواهید از حجم زیاد کارهای مربوط به برداشت مستقیم آسوده شوید، می‌توانید از پلتفرم‌های آنلاین ارائه‌دهنده سرویس دایرکت‌دبیت استفاده کنید. این پلتفرم‌های واسطه، پرداخت‌های دوره‌ای و کارهای مربوط به آن را از طرف مشتریان انجام می‌دهند.

تفاوت پلتفرم‌های آنلاین با سرویس‌دهنده‌های سنتی در مدل ارائه خدمت و هزینه‌های آن است. در روش سنتی تمام تأیید پرداخت‌ها باید توسط مشتریان صادر شود و سرویس‌دهنده فقط فرایند تسویه خودکار بانک‌ها را انجام می‌دهد؛ در صورتی که در پلتفرم‌های آنلاین، تمام فرایندها یکپارچه ارائه می‌شود.

از طرفی شما باید برای راه‌اندازی حساب‌تان، استفاده ماهانه و هر تراکنش هزینه‌ای پرداخت کنید. به‌طور کلی نیز پلتفرم‌های آنلاین دایرکت‌دبیت خدمات بهتری را با هزینه‌های ناچیز برای راه‌اندازی و تراکنش‌ها ارائه می‌دهند.

برداشت مستقیم از حساب، یک جایگزین ساده و معقول است که به شما امکان کنترل کامل بر پرداخت‌های خود، به‌ویژه پرداخت‌های دوره‌ای را می‌دهد. نرخ پایین شکست و حداقل نیاز به مداخله دستی، دایرکت‌دبیت را برای مشتریان و کسب‌وکارها جذاب می‌کند.

در حال حاضر همراه‌کارت در حال حاضر ۲۰ میلیون کاربر iOS و اندرویدی دارد که از خدمات مختلف آن نظیر کارت به کارت از مبدأ ۳۲ بانک و مؤسسه اعتباری، پرداخت قبوض، خرید شارژ و بسته اینترنت، دریافت موجودی، استعلام، نیکوکاری و… استفاده می‌کنند.

منبع همراه کارت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.