راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئيس کمیسیون اقتصادی مجلس: اجرای کالابرگ الکترونیکی به امسال نمی‌رسد

بهناز توحیدی / در حالی که امروز سخنگوی دولت اعلام کرده که زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیکی در حال تکمیل استِ محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفته است که اجرای کالابرگ الکترونیکی به امسال نمی‌رسد و دولت همچنان به پرداخت یارانه نقدی ادامه می‌دهد.

سال گذشته هم‌زمان با بررسی بودجه در مجلس، بحث کالابرگ الکترونیکی هم مطرح شد، قرار بود هم‌زمان با حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال، دولت به‌ازای افزایش قیمت‌ها به‌جای یارانه، به مردم کالابرگ الکترونیکی بدهد؛ حالا حدود ۳ ماه به پایان سال باقیمانده و هنوز این طرح اجرایی نشده است.

اوایل آذرماه وزارت اقتصاد اعلام کرد که وزارت رفاه اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی را در یکی از استان‌های جنوبی کشور کلید زده و پس از اجرا در این استان برای کل کشور اجرا خواهد شد.

حالا بر اساس استدلال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اجرای کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور به امسال نمی‌رسد و دولت همچنان به‌صورت نقدی، یارانه پرداخت می‌کند.

پورابراهیمی در این مورد به خبرگزاری دانشجو گفت: «ما در قانون بودجه کالابرگ الکترونیکی را تعیین کردیم. تصمیم دولت از روز اول این بود که زیرساخت لازم را نداریم و ظرفیت موجود برای استفاده از کالابرگ وجود ندارد.»

او ادامه داد: «حال که به نیمه سال رسیدیم، استدلال من این است که در سال جاری نمی‌توانیم از ظرفیت کالابرگ الکترونیکی بهره‌مند شویم. استدلال من همچنین این است که پرداخت نقدی کار را برای دولت ساده می‌کند؛ اما برای مردم به‌خاطر اثرات تورمی می‌تواند یک آسیب باشد.»

آن‌طور که پورابراهیمی می‌گوید تأکید نمایندگان این بود تا میزان مشخصی از کالا را در بازه زمانی مشخص تا ثابت‌شدن قیمت‌ها در اختیار مردم قرار دهیم تا تغییرات قیمت‌ها باعث نگرانی مردم نشود.

او اظهار کرد: «به نظر می‌رسد در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری، دولت به پرداخت نقدی بپردازد؛ اما با افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مردم، روش پرداخت نقدی نمی‌تواند مفید باشد. یارانه زمان دولت نهم و دهم در بحث اصلاح قیمت‌ها در نظر گرفته شد، هم‌اکنون، قدرت خرید یارانه ۴۵ هزارتومانی یک‌دهم منابع روز اول نیست.»

رئيس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این آسیب وجود دارد که اگر این منابع ثابت بماند و قیمت‌ها افزایش پیدا کند، میزان قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند، گفت: «بحث کالابرگ، اختصاص کالا با قیمت ثابت است و نگرانی مردم کاهش پیدا می‌کند. البته هم‌اکنون اجرای کالابرگ الکترونیکی در یک تا ۲ استان به‌صورت آزمایشی آغاز شده است.»

سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود مورخ 8 آذر ، نیز در خصوص کالابرگ الکترونیکی گفته بود؛ مجلس از ابتدا در بودجه امسال مقرر کرده بود که یارانه‌ها باید یا به شیوه کالابرگ یا از طریق سایر راه‌ها اعطا شوند؛ این بدان معناست که در صورت وجود زیرساخت‌ها از کالابرگ الکترونیکی استفاده شود؛ اما اگر شرایط فراهم نیست، اعطای یارانه به مردم متوقف نشود. در همین راستا مقرر شده پرداخت یارانه به‌صورت مستقیم ادامه داشته باشد و در کنار این اقدام، زیرساخت‌ها تکمیل شوند.»

به گفته او، مراحل تکمیل زیرساخت کالابرگ منظم در حال پیشبرد است و گزارش‌هایش دو بار در هفته در جلسات ستاد تنظیم بازار و ستاد هماهنگی بررسی می‌شود. جهرمی تأکید داشت که مسیر کالابرگ الکترونیکی مسیر کاملاً روشنی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.