راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارنگ هفتادوپنجم منتشر شد

این روزها زمان سختی برای کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال است. از یک‌ طرف کسب‌و‌کارهای کوچک اینستاگرامی با نابودی گسترده مواجه شده‌اند و از سوی دیگر کسب‌و‌کارهای بزرگ و نام‌آشنا در مورد نوع ارتباط‌شان با حاکمیت، ترکیب سهام‌داری و نحوه برخوردشان با داده‌های کاربران مورد سؤال قرار می‌گیرند و با اتهامات متعدد روبه‌رو می‌شوند. به‌علاوه حاکمیت نیز در مقام منتقد این کسب‌و‌کارها معتقد است آن همراهی لازم اتفاق نیفتاده و این کسب‌و‌کارها نمک‌ خورده و نمکدان را شکسته‌اند. حال کسب‌و‌کارها مانده‌اند و پاسخ مناسبی که باید به هر دو طرف بدهند؛ اما آن را نمی‌یابند. به همین دلیل هفتادوپنجمین شماره کارنگ با هادی فرنود، بنیان‌گذار کاموا و هم‌بنیان‌گذار رویداد همفکر گفت‌وگو کرده است.

فرنود در مورد این مسئله می‌گوید تکلیف حاکمیت روشن است و مشخصاً علاقه‌ای به رشد کسب‌و‌کارها ندارد، اما در مورد رفتاری که مردم می‌کنند و ضعف سرمایه اجتماعی کسب‌و‌کارها، انگشت اتهام را به‌سوی رهبران این کسب‌و‌کارها می‌گیرد؛ کسانی که متوجه نیستند برای اینکه بتوانند رشد کنند و به رشد خود ادامه دهند، باید در جامعه استارتاپی فعال باشند، دست از خودخواهی بردارند و راه‌ورسم رهبری یک کسب‌و‌کار بزرگ را فراگیرند.

در صفحه زنان نوآور نیز با زینب دولتی، بنیان‌گذار مرکز نوآوری و توسعه کسب‌وکار مدسا گفت‌وگو شده است. دولتی معتقد است فیلترینگ باعث شده طی دو ماه اخیر همه این کسب‌و‌کارها تحت فشار مضاعف قرار گیرند. فشار قبلی و اولیه از جانب تورم و تغییر قیمت‌ها بود که به‌واسطه افزایش قیمت هرروزه دلار رخ داده بود و همزمان، فیلترینگ ضربه بسیار محکمی به‌صورت مضاعف به کسب‌و‌کارها وارد کرد و باعث شد بسیاری از ‌آنها تعدیل نیرو کنند، تولید محصولات جدید را متوقف یا به‌طور کلی کسب‌وکار را تعطیل کنند و این ضربه نه‌تنها کسب‌وکارها را تهدید می‌کند، بلکه نبض مد ایرانی را نیز متوقف می‌کند، چون همین کسب‌وکارهای خلاق و کوچک بودند که تنوع و رنگارنگی را به بازار تزریق کردند؛ چراکه تولیدکنندگان قدیمی و بزرگ بازار نتوانسته بودند نیاز متنوع بازار را پوشش دهند و این خلاء را پر کنند.

گفت‌وگوی دیگر شماره هفتادوپنجم کارنگ با محمدرضا کلاهدوز، مدیرعامل سیناکر انجام شده است. کلاهدوز باور دارد حوزه سلامت آنلاین که فناوری‌محور است، نیازمند قانون‌گذاری‌های جدید و نگرش درست به این فضا و اقتصاد آن است: «متأسفانه وزارت بهداشت با تمام قوا در برابر ایده‌های نوآورانه می‌ایستد. من فکر می‌کنم اگر قرار باشد سلامت آنلاین را گسترش دهیم و از فناوری‌های روز دنیا عقب نمانیم، به رگولاتور خطر‌پذیر نیاز داریم؛ رگولاتوری که بتواند همپای فناوری‌های روز دنیا و شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کند.»

در این شماره نگاهی هم به گزارش آماری عملکرد سالانه اعضای انجمن سرمایه‌گذاران خطرپذیر ایران شده است. طبق این گزارش، سال گذشته ۱۰۴ شرکت عضو این انجمن بوده‌اند؛ ۴۳ صندوق پژوهش و فناوری، ۳۵ شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر خصوصی، ۱۰ شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذار فرشته، ۱۰ شرکت توسعه خدمات فناوری و شش صندوق جسورانه بورسی و تأمین سرمایه اعضای این انجمن را تشکیل می‌داده‌اند.

کارنگ را می‌توانید به‌صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود کنید. همچنین برای دریافت اشتراک هفته‌نامه کارنگ می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.