راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشتادوهشتمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد / کاهش 5درصدی ارزش حقیقی تراکنش‌ها 

شماره 88 گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. بر اساس این گزارش در مهرماه سال 1401، بالغ بر 3.711 میلیون تراکنش با ارزش 7.052 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت‌کارت پردازش شده که نسبت به شهریورماه کاهش 4.24درصدی در تعداد و کاهش 2.14درصدی در ارزش ریالی داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک را در مهرماه ۱۴۰۱ و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد.

جدول زیر حاوی آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در مهرماه ۱۴۰۱ و مدت مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن است؛ تراکنش‌های مهر ۱۴۰۱ به نسبت مشابه سال ۱۴۰۰ از نظر تعدادی 13.44 درصد و از نظر ریالی 18.14 درصد رشد داشته است.

در مهرماه، ارزش اسمی تراکنش‌ها نسبت به ماه گذشته 2.14 درصد و ارزش حقیقی تراکنش‌ها 4.97 درصد کاهش داشته است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها بدون اثرات تورم محاسبه شده است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به شهریورماه 3.30 درصد رشد داشته که دلیل این تغییر، افزایش 3.11درصدی تعداد ابزارهای کارت‌خوان‌ فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در مهرماه 1401 نسبت به ماه قبل 7.88 درصد رشد داشته است. تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش 2.24درصدی همراه بوده است.

خطای شاپرکی که در شهریورماه 1401 نسبت به مرداد، 381.35 درصد رشد کرده بود، در مهرماه نسبت به ماه قبل 87.86 درصد کاهش داشت؛ این عدد از 1.865.741 درصد شهریورماه به 226.559 در مهرماه رسید. تعداد کل تراکنش‌های موفق هم 4.60 درصد کاهش پیدا کرد.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی


در این بخش از گزارش با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل و همچنین به تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شده است.

در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها، شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان با سهم 19.51درصدی همچنان در جایگاه اول قرار دارد. در مؤلفه سهم مبلغی هم مانند ماه گذشته به‌پرداخت ملت با اختصاص سهم 20.40درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکتی شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان، دومین شرکت بازار، با این شرکت حدود 3 درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی، رقمی معادل 0.03 درصد گزارش می‌شود.

مقایسه نمودارها در گزارش مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در مولفه سهم تعدادی بین سه شرکت فراپردازان آروند امید، پرداخت‌الکترونیک سداد و آسان‌پرداخت پرشین جابه‌جایی رخ داده است. در مولفه سهم مبلغی نیز دو شرکت پرداخت‌نوین آرین و فن‌آوا کارت جابه‌جا شده‌اند.

فراپردازان آروند امید که شهریورماه در مولفه تعداد تراکنش‌ها در رتبه هفتم قرار داشت، این ماه در جایگاه پنجم قرار گرفته است. با این حال این شرکت در مولفه سهم مبلغی مانند ماه گذشته، یازدهمین شرکت پرداختی کشور است. این شرکت همچنین با 0.33 درصد رشد نسبت به ماه قبل، در میان سایر شرکت‌های پرداختی بیشترین تغییر در سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی را داشته است. آسان‌پرداخت پرشین با رقم 0.93 افزایش، بالاترین اختلاف را بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی نیز نشان می‌دهد. بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی با رقم 1.14 درصد کاهش به شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان تعلق دارد.

عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان سایر آمده‌اند.

بانک ملت با سهم 18.05درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 18.13درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.