راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران مطرح کرد / حاکمیت فشارهای بی‌مورد را حذف کند؛ فعالان اقتصاد دیجیتال به میدان بیایند

رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تأکید کرد: «باید مراقب باشیم با انتخاب‌های اشتباه زمینه نابودی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال و صنف فناوری اطلاعات را فراهم نکنیم.»

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در دو ماه گذشته وضعیت اینترنت ایران صدای همه فعالان اقتصاد دیجیتال را درآورده و بسیاری از فعالان صنفی در جلسه‌هایی که داشته‌اند، صدای کسب‌وکارها بوده‌اند. آنها اعلام کرده‌اند که بستن شبکه‌های اجتماعی راه‌ حل نیست و خود بخشی از مسئله است؛ حتی قطع و ایجاد اختلال در اینترنت هم نه‌تنها به توسعه اقتصاد دیجیتال و رشد اشتغال در کشور کمک نمی‌کند؛ بلکه در نهایت باعث ایجاد ناامیدی در جوانان و آینده‌سازان این کشور می‌شود. در هفته‌های گذشته در این رابطه با فعالان صنفی گفت‌وگوهایی داشتیم و این بار رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در گفت‌وگو با روابط عمومی این سازمان گفت: «ما اکنون در میانه یک جنگ رسانه‌ای تمام‌عیار قرار داریم؛ از یک طرف رسانه‌هایی که در سال‌های گذشته از خلأ رسانه‌های حرفه‌ای در ایران استفاده و رشد کردند و توانستند در میان مردم پایگاه و مخاطبانی برای خود دست‌وپا کنند؛ طوری‌که حالا امروز دست به یک قمار بزرگ زدند و دیگر در نقش رسانه نیستند، بلکه خودشان به یک بازیگر و هدایت‌گر تبدیل شده‌اند و ماجرا به حدی برای آنها جدی شده که گویی آینده ایران در دست آنهاست و اگر در این مدت محتوای این رسانه‌ها را مرور کنیم، گویا در ایران هیچ کار دیگری انجام نشده و همه چیز همان است که آنها می‌گویند.»

قربانی با طرح این پرسش که چرا رسانه‌هایی که در خارج از ایران فعالیت می‌کنند، امروز توانسته‌اند اینچنین موج‌سواری و جریان‌سازی کنند که در نهایت حتی پرشان به فعالان و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال ایران هم می‌خورد، توضیح داد: «نباید جای علت و معلول را اشتباه بگیریم. اگر در سال‌های گذشته با تنگ‌تر کردن دایره خودی‌ها فرصت‌سوزی نکرده بودیم، امروز دستمان تا این حد خالی نبود که برخی در خارج از کشور بنشینند و اینچنین فعالان اقتصاد دیجیتال کشور را به بهانه‌های واهی اذیت کنند.»

او اضافه کرد: «تصور می‌کنم فعالان اقتصاد دیجیتال به این درک رسیده‌اند که همه ما سوار یک کشتی هستیم و برای تغییر و توسعه شرایط باید با هم همکاری کنیم. متأسفانه برخی تنگ‌نظری‌ها در سال‌های گذشته باعث شد افراد تأثیرگذار کم‌تر فعال باشند و امروز که به حضور آنها در میدان نیاز است، ترجیح می‌دهند گوشه‌ای بنشینند و نگاه کنند ببینند چه می‌شود. این روش در نهایت برای همه خطرناک است. تکلیف ما با آنهایی که می‌خواهند ایران را ویرانه ببینند روشن است؛ برای آنها اقتصاد دیجیتال و غیردیجیتال تف‍اوتی ندارد و فقط به دنبال این هستند که روایت نابودی ایران را بسازند.»

رئیس کمیسیون فین‌تک در شرایطی این را می‌گوید که در سال‌های گذشته فعالان اقتصاد دیجیتال نشان داده‌‌اند می‌شود در این کشور کسب‌وکارهای بزرگ و اثربخش ساخت. او در ادامه تأکید کرد: «البته همه آنهایی که توانسته‌اند در این مدت کسب‌وکار موفقی در کشور بسازند و زمینه اشتغال آبرومند مردم کشور را فراهم کنند، علاوه بر تمرکز بر مسائل کسب‌وکاری خود مجبور بودند با ده‌ها و صدها مسئله غیرمرتبط با کسب‌وکارشان هم سروکله بزنند و با کارشکنی‌هایی روبه‌رو بوده‌اند. فعالیت اقتصادی در ایران جنگ در یک میدان مداوم است و اکنون علاوه بر موانع داخلی مانند بیمه و مالیات و سخت‌گیری‌های بی‌مورد و کم‌محلی ارگان‌هایی مانند صداوسیما، عامل دیگری از آن سوی آب‌ها هم اضافه شده است.»


اقتصاد دیجیتال را نجات دهیم


به گفته قربانی، اکنون فعالان اقتصادی باید پاسخگوی این پرسش باشند که چرا در کشور مانده‌اند، می‌جنگند و مانند بسیاری مهاجرت نکرده‌اند. برخی در آن سوی مرزهای کشور معتقدند در ایران نمی‌توان فعالیت کرد؛ مگر اینکه رانت‌خوار باشیم!

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در ادامه گفت: «قبول کنیم که شرایط برای فعالیت اقتصادی در ایران به طور عام و فعالیت در حوزه اقتصاد دیجیتال هر روز سخت‌تر می‌شود. عامل خارجی هم دست ما نیست و قطعاً فشار کار را بیشتر می‌کند. در این شرایط از حاکمیت و دولت انتظار می‌رود با تسهیل فضای کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال، زمینه رشد کسب‌وکارهای نوین را فراهم کند. آنها نشسته‌اند و مدام تکرار می‌کنند که نمی‌شود و نمی‌توانید و ما ایستاده‌ایم که می‌شود و می‌توانیم؛ حتی اگر نگذارند.»

قربانی خطاب به کسانی که در مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضائیه موقعیتی دارند، گفت: «آیا زمان آن نرسیده که به خودمان بیاییم و بدانیم هدف بدخواهان کشور، شرمنده‌سازی آنهایی است که در این کشور مانده‌اند و فعالیت می‌کنند؟»

او ادامه داد: «آیا زمان آن نرسیده به فشارهای بی‌مورد پایان دهیم و با برداشتن موانع بی‌مورد، اجازه دهیم اقتصاد دیجیتال که آینده کشور در گرو بالندگی آن است، رشد کند؟ فعالان اقتصاد دیجیتال می‌خواهند در همین کشور و برای همین مردم کار و خلق ارزش کنند. آیا زمان آن نرسیده اجازه دهیم جوانانی که امروز زیر ظالمانه‌ترین فشارها و تهمت‌ها فعالیت می‌کنند بتوانند به کارشان ادامه دهند؟»

رئیس کمیسیون فین‌تک در پایان تأکید کرد: «امروز فعالان اقتصاد دیجیتال باید دقت کنند که طرح کلانی برای نابودی این اقتصاد و حتی صنف فناوری اطلاعات وجود دارد و با تندروی، تنها زمینه نابودی این حوزه فراهم می‌شود. ما باید مراقب پوست موزهایی که برخی زیر پای ما می‌اندازند، باشیم؛ وگرنه آنچه به‌عنوان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در کشور شکل گرفته از بین می‌رود. نابودی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال، هم در داخل کشور و هم خارج از کشور، مدافعانی دارد که با همگرایی باید طرح آنها را ناکام بگذاریم.»

منبع سازمان نظام صنفی رایا‌نه‌ای تهران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.