راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عرضه اوراق سهام‌یار از امروز در بورس تهران / بیمه سهام؛ وعده دیگر دولت برای حمایت از بازار سرمایه

نوسان بازار سهام، میل و رغبت عمومی به سرمایه‌گذاری در بازار بورس را به پایین‌ترین درجات خود رسانده است. ابهام از آینده قیمتی سهام؛ به‌خصوص برای اشخاص حقیقی که به سبب شرایط اقتصادی، گاه همه دارایی خود را وارد چرخه بازار تالار شیشه‌ای کرده‌ و نتیجه‌ای غیرمطلوب و برخلاف همه وعده‌ها گرفته بودند، بازار بورس کشور را با بحرانی جدی رو‌به‌رو کرده بود تا اینکه در نهایت هفته گذشته دولت سیزدهم در حمایت از بازار سرمایه کشور، بسته حمایتی ۱۰بندی خود را رونمایی کرد؛ بسته‌ای که خبر از بیمه‌شدن سهام اشخاص داشت و رونمایی از نماد تازه‌ای به اسم «سهام‌یار.»

بسته جامع حمایتی بازار سرمایه که هفته گذشته طراحی و در جلسات مقامات اقتصادی کشور مطرح شده بود، از امروز صبح در حالی اجرایی شد که یکی از بندهای این بسته، بیمه‌کردن سهام است. طبق وعده‌هایی که دولت در قالب بسته حمایتی از بورس داده، قرار شد طرح بیمه پرتفوی سهام سهامداران حقیقی با نمادی به اسم سهام‌یار اجرایی شود.

در این میان سازمان بورس و اوراق بهادار تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد بحث بیمه سهام که با وجود اعلام قبلی این سازمان هفته گذشته به مرحله اجرا نرسید، قرار است امروز، شنبه ۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۱، در قالب فروش اوراق تبعی سبد سهام از طرف صندوق تثبیت بازار سرمایه به اجرا درآید.

به این ترتیب بیمه‌کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر – که حدود ۹۶ درصد از تعداد کد‌های حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند- از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد.

سررسید اعمال این اوراق یک‌ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ است و بر اساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌کند اعمال و اجرایی خواهد شد.

بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، پیرو مصوبه هیئت‌مدیره این سازمان، قرار است طرح بیمه پرتفوی سهام کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در قالب انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام با نماد سهام‌یار از امروز و به مدت هشت روز انجام شود تا سهامداران بتوانند از این طریق سبد پایه سهام بورسی خود را که در پایان روز ۴ آبان ماه سال ۱۴۰۱ در اختیار داشته‌اند بیمه کنند و مشمول دریافت حداقل سود ۲۰درصدی (درصورت عدم حصول این میزان در بازار) شوند. در واقع، اوراق فروش تبعی بهترین ابزار برای تثبیت قیمت سهام در کف خود در سرمایه‌گذاری در بورس است.

سازوکار نماد سهام‌یار نیز به این صورت است که اگر سهامدار در انتهای روز معاملاتی ۴ آبان ۱۴۰۱، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پورتفو (سبد سهامی) از سهم‌های بازار بورس و فرابورس به جز بازار پایه داشته باشد و تا یک سال دیگر آن را نفروشد، دولت تضمین می‌کند که سال آینده اختلاف قیمت پرتفوی او را با ۲۰ درصد بالاتر از ارزش روز ۴ آبان ۱۴۰۱ به صورت نقد پرداخت کند؛ حتی اگر ارزش سهام او تا یک سال بعد کاهش پیدا کرده باشد.

به این ترتیب سهامداران حقیقی و حقوقی می‌توانند با خرید تنها یک سهم از نماد سهام‌یار و نگهداری سهام خود تا تاریخ ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲، از مزایای این طرح بهره‌مند شوند و اصل ارزش سبد سهام بورسی‌ای که تا تاریخ ۴ آبان در اختیار داشته‌اند و سود ۲۰درصدی آن را به دست آورند.

این طرح که از طریق ابزار مالی صندوق تثبیت بازار انجام می‌پذیرد، یکی از چند اقدام حمایتی صندوق جهت حمایت از بازار سهام بوده که طی یک سال گذشته به مرحله اجرا درآمده است. پیش از این نیز تیم اقتصادی دولت سیزدهم با تزریق منابع مصوب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار و تشکیل سبد دارایی در اکثر گروه‌های معاملاتی، سعی در حمایت از بازار بورس و سرمایه کشور داشت.

طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، عرضه اوراق تبعی سهام در قالب نماد سهام‌یار از روز ۲۱ آبان تا ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

منبع بیمه دیجیتال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.