راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در جلسه زارع‌پور با فعالان حوزه فاوا چه گذشت؟ / انتظارات از وزیر ارتباطات در شرایط بحران بیشتر بود

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۵ آبان ۱۴۰۱ در جلسه‌ای با ۱۲ تن از فعالان حوزه فاوا در خصوص محدودیت‌های اینترنت گفت‌و‌گو کرد.

در این جلسه علاوه بر زارع‌پور، تعدادی از معاونان وزیر ارتباطات و نمایندگانی از نظام صنفی رایانه‌ای، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی و چند تن از فعالان کسب‌وکاری این حوزه حضور داشتند.


چالش بزرگ منابع انسانی و ناامیدی از آینده


طبق شنیده‌های «راه پرداخت» در این جلسه ۱۵ موضوع توسط حاضران مطرح شد و فعالان کسب‌وکاری تلاش کردند در این فضا دیدگاه‌ها و چالش‌های خود را بیان کنند.

اولین موضوعی که در این میان مطرح شد، بحث حضور نمایندگان بخش خصوصی در کمیته‌های نهگانه کارگروه اقتصاد دیجیتال بود که به گفته حاضران، مصوبات کارگروه ويژه اقتصاد دیجیتال بدون اعمال‌ نظر بخش خصوصی تصویب و ابلاغ می‌شود.

از سوی دیگر مجموعه شرایط نشان می‌دهد وضعیت پیش‌آمده منجر شده که کارفرماها و اپراتورها نسبت به پرداخت مطالبات پیمانکاران در زمان موعود تخطی کنند و این امر سبب تضعیف پیمانکاران و ازدست‌دادن نیروهای انسانی شده است.

موضوع دیگر مطرح‌شده در این جلسه، بحث مشکلات فنی اپلیکیشن‌های داخلی از جمله بحث توسعه نرم‌افزارها و اختلال و قطعی آنها بود. در این جلسه بر نیاز دسترسی به شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با دنیا؛ خصوصاً بازرگانان تأکید شد و در خصوص وضعیت اسفناک و بحرانی نیروی انسانی و افزایش مهاجرت نیروی کار خبره حوزه فاوا به علت کاهش سرمایه‌های اجتماعی و کاهش امید در جامعه به‌طور مفصل مطالبی بیان شد.

همچنین در خصوص وضعیت بحرانی صنعت نرم‌افزار به‌واسطه تداوم شرایط بحرانی کشور از جمله وجود تحریم‌های خارجی و داخلی و تأثیر آن در کاهش تعداد فعالان حوزه و کوچک‌شدن فعالان باقی‌مانده مطالبی مطرح شد.

در این جلسه به صادرات نرم‌افزار و مباحثی که پیش از این نیز از سوی وزارت فاوا مطرح می‌شد اشاره شد و فعالان، جایگزینی آن به‌جای صادرات نفت را در شرایط کنونی تنها یک شوخی دانستند که در دوره‌ای نه‌چندان دور به‌عنوان برنامه‌های دولت‌مردان و فعالان اقتصادی حوزه فاوا مطرح می‌شد.

در این جلسه همچنین بسیاری از فعالان کسب‎‌وکاری با گلایه از وزیر ارتباطات در دوره بحران بیان کردند: «انتظارات ما از وزیر به مراتب بیش از چیزی بود که رخ داد. ارتباط رسانه‌ای ضعیف و ناکارآمد وزارت فاوا با مردم موجب دلسردی جدی بدنه فعالان کسب‌وکاری این حوزه شده؛‌ چرا که این ارتباط ضعیف هم به اعتماد مردم و هم کسب‌وکارهای فعال در این حوزه به شدت لطمه وارد کرده است.»

موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد، توسعه ارتباطات ثابت بود. فعالان این حوزه اشاره کردند در شرایط کنونی توان و امکان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی وجود ندارد و با توجه به نگرانی‌ها، بخش خصوصی به‌راحتی ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش را نمی‌پذیرد.

در پایان بر این موضوع تأکید شد که وزارت فاوا، علاوه بر حمایت از کل اکوسیستم فاوای کشور، باید از ایجاد هرگونه حمایتی که منجر به انحصار شود نیز جلوگیری کند.


مشکلات را درک می‌کنم


عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در پاسخ به موضوعات مطرح‌شده توسط حاضران گفت: «طی این مدت وزارت فاوا برای جلوگیری از قطعی کامل اینترنت بسیار تلاش کرده و برخلاف سال 98 که 11 روز کل اینترنت قطع بود، در چند وقت اخیر اینترنت ثابت جز در موارد محدود اکثراً برقرار بوده است.»

زارع‌پور با اشاره به اینکه پلتفرم‌ها و صاحبان کسب‌وکارها سرمایه‌های کشور هستند، تأکید کرد: «پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهایی در کشور فعالیت می‌کنند که بخش‌های مختلف هم باید بدانند آنان در خلق ثروت، رفاه، آسایش و اشتغال برای مردم تأثیرگذار هستند و باید نگاه به آنان تغییر کند.»

او ادامه داد: «در دو ماه گذشته سعی کردیم این شرایط را مدیریت کنیم و محدودیت‌های اینترنت را به حداقل ممکن برسانیم؛ طوری که تمام سرویس‌های مربوط به داخل کشور بدون هیچ مشکلی مشغول به کار بودند.»

وزیر ارتباطات حمایت از پلتفرم‌های داخلی برای ارائه سرویس بهتر به مردم را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در این ایام عنوان کرد و گفت: «از این فرصت برای توسعه و حمایت از پلتفرم‌های داخلی برای ارائه سرویس بهتر به مردم استفاده کردیم تا در صورت برگشت پلتفرم‌های خارجی نیز مردم در انتخاب پلتفرم‌های خارجی در رقابت با داخلی‌ها، به استفاده از داخلی‌ها تمایل داشته باشند.»

وزیر ارتباطات درباره این موضوع که بخش خصوصی به‌تنهایی توان و امکان سرمایه‌گذاری توسعه ارتباطات ثابت را ندارد نیز گفت: «20 هزار میلیارد تومان برای توسعه اینترنت ثابت لحاظ شده است.»

او در پاسخ به انتقادات فعالان کسب‌وکارهای بخش خصوصی نسبت به شرایط موجود حوزه ICT تصریح کرد: «من مشکلات و مسائل مردم و کسب‌وکارها در این شرایط را کاملاً درک می‌کنم و برای حل این مشکلات تلاش کردیم بقیه مجموعه‌های تصمیم‌گیر را نیز همراه کنیم.»

زارع‌پور به آیین‌نامه تصویب‌شده برای حمایت از کسب‌وکارهای مجازی اشاره کرد و گفت: «در این آیین‌نامه برای نخستین بار دارایی‌های نامشهود کسب‌وکارها می‌تواند به‌عنوان وثیقه مورد قبول بانک‌ها قرار گیرد و معافیت‌های مالیاتی مناسبی برای کسب‌وکارها مجازی در نظر گرفته شده است.»

او آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای فضای مجازی را فرصت مناسبی برای فعالان این حوزه عنوان کرد و از آنها خواست از ظرفیت این آیین‌نامه استفاده کنند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: «مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص و مهاجرت نیروهای موجود از مشکلات جدی این بخش است که باید با همراهی و همکاری فعالان این حوزه برای آن راه حلی پیدا کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.