راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نوری قزلجه در گفت‌وگو با راه پرداخت / رئیس‌جمهور در برابر انتقاد من از محدودیت اینترنت سکوت کرد

بهناز توحیدی / حدود یک ماه و نیم از اعتراض‌ها در کشور می‌گذرد و به دستور شورای‌ عالی امنیت ملی محدودیت‌هایی در اینترنت ایجاد شد و برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ هم فیلتر شدند. ایجاد محدودیت‌ها خسارات بسیاری به کسب‌وکارهای اینترنتی وارد کرده است. در این میان برخی از نمایندگان مجلس هم که مخالف این فیلترینگ و محدودیت‌ها هستند، انتقادشان را به طرق مختلف در صحبت‌ها و نطق‌های خود نشان می‌دهند.

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با «راه پرداخت» در مورد انتقاد خود به رئیس‌جمهور در جلسه کمیسیون کشاورزی گفت: «ما با آقای رئیس‌جمهور در کمیسیون کشاورزی جلسه داشتیم. در این جلسه موضوعات مختلف تخصصی در حوزه کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه همچنین من در رابطه‌ با اینترنت و فضای مجازی سؤال کردم.»

او ادامه داد: «انتقاد من این بود که با توجه‌ به محدودیت‌هایی که در اینترنت ایجاد شده و برخوردهای موردی که با فعالان این حوزه صورت‌ گرفته، همه این موارد باعث شده شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای اینترنتی دچار مشکل شوند. به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که در این روزها مجبور به تعدیل نیرو و تعطیلی شدند یا افراد متخصص مهاجرت کردند. در مجموع این موارد به ضرر کشور و خلاف سیاست‌های حمایتی دولت از کسب‌وکارهای این حوزه است.»

بر اساس صحبت‌های نوری، او از رئیسی درخواست کرد با توجه‌ به اینکه رئیس‌جمهور ریاست شورای‌ عالی فضای مجازی را هم به عهده دارد و در این حوزه می‌تواند تصمیم‌گیری کند، حداقل کاری کند تا اینترنت به شرایط قبلی بازگردد و بیش از این کسب‌وکارها آسیب نبینند.

او همچنین بیان کرد: «در حین صحبت‌های من، یکی دیگر از همکاران از آقای رئیس‌جمهور و دولت به‌ خاطر «اقدام شجاعانه‌ای که باعث شد جوانان و نوجوانان از این فضای مجازی رها نجات پیدا کنند.» تشکر کرد و درخواست کرد تا به همین شیوه این محدودیت ادامه داشته باشد.»

آن‌طور که نوری می‌گوید رئیس‌جمهور نه در مورد صحبت‌های او و نه در مورد صحبت‌های نماینده دیگر که تشکر کرده بود، واکنشی نشان نداد و سکوت کرد.

او در مورد اینکه چه تحلیلی از این سکوت دارد، بیان کرد: «من امیدوارم به حقوق اساسی مردم و گردش آزاد اطلاعات و نیز به کسب‌وکارها و فناوری و پیشرفت و تکنولوژی بها داده شود تا در این میان از بین نروند.»

البته امروز (15 آبان‌ماه) هم حسین جلالی، نماینده رفسنجان در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی از طرح ساماندهی فضای مجازی گفت. طرحی که انتقادهای فراوانی به همراه داشت و در نهایت مقرر شد در شورای‌ عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس پیگیری‌های راه پرداخت از نمایندگان، این طرح دیگر در دستور کار مجلس نیست.

جلالی در این مورد گفت: «متأسفانه طرح ساماندهی فضای مجازی سردرگم و اندر خم یک کوچه است، صدای ایران اسلامی در فضای مجازی رسا نیست. غول‌های رسانه‌ای دنیا فکر می‌کنند دیگر ایرانی نیست و نمانده و هرچه هست اغتشاش، خشونت، آشوب و خون و خون‌ریزی است؛ بنابراین سلبریتی‌ها با آنها همکاری و همراهی می‌کنند و موجبات عصبانیت ملت شجاع ایران را فراهم می‌کنند.»

او از رئیس مجلس درخواست کرد هرچه سریع‌تر طرح ساماندهی فضای مجازی را به سرانجام برسانند تا فرزندان این مرزوبوم از محاصره غول رسانه‌ای نجات پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.