راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل انجمن بلاکچین در گفت‌وگو با راه پرداخت مطرح کرد / عطف به ماسبق‌کردن تعرفه جدید گاز برای ماینرها تخلف است

شرکت ملی گاز ایران مهرماه در نامه‌ای تعرفه گاز استخراج‌کنندگان رمزارز را به عدد ۵۳ هزار و ۲۶۸ ریال افزایش داد و بی‌توجه به تاریخ ابلاغ نامه، میزان مصرف آنها در شش ماه اول سال را با رقم جدید مطالبه کرد. مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران می‌گوید تأخیر در ابلاغ‌ نامه، مطالبه عطف به‌ ماسبق شش ماه اول سال و درنظرنگرفتن قیمت جهانی گاز تخلف آشکار از آیین‌نامه است.

صنعت استخراج رمزارز ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۸ با مصوبه هیئت دولت به رسمیت شناخته شد. بر اساس این مصوبه، دو وزارتخانه نیرو و نفت مکلف به تعیین تعرفه انرژی برق و گاز صنعت استخراج برمبنای قیمت‌های صادراتی و نرخ تبدیل دلار و قیمت ریالی شدند و تعرفه برق میانگین قیمت صادراتی و تعرفه گاز ۷۰ درصد میانگین صادراتی تعیین شد.

به گفته عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران تعرفه‌های گران و نامعقول مندرج در مصوبه قانونی استخراج رمزارزها، صنعت ماینینگ را به صنعتی زیرزمینی تبدیل کرد و باعث شد بسیاری از استخراج‌کنندگان از دریافت مجوز و فعالیت قانونی رو برگردانند.

او معتقد است مصوبه ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۸ باعث زیرزمینی‌شدن صنعت ماینینگ و تخلف‌های ذیل این مصوبه باعث نابودی صنعت گران فعلی شده است.


عطف به ماسبق‌کردن تعرفه گاز تخلف است


ماه گذشته سید جلال نور موسوی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در نامه‌ای نرخ میانگین صادراتی گاز را به ۵۳ هزار و ۲۶۸ ریال تغییر داد و تأکید کرد این عدد عطف به ماسبق هم خواهد شد.

به عبارتی، نه‌تنها تعرفه گاز قبض استخراج‌کنندگان مجازی که خودشان برق تولید می‌کنند، به عدد ۵۳ هزار و ۲۶۸ ریال رسیده، بلکه آنها باید هزینه گاز مصرفی شش ماه اول سال را هم با تعرفه جدید پرداخت کنند.

این در حالی است که در نامه سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تأکید شده نرخ گاز از ابتدای سال ۱۴۰۱ به این رقم تغییر کند؛ اما نور موسوی نامه را در ابتدای فصل پاییز ابلاغ کرده است. به گفته آشتیانی تأخیر وزارت نفت برای اعلام تعرفه‌های جدید، تخلف است.

 مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در واکنش به این ماجرا تصریح کرد: «وزارت نفت باید در فروردین‌ماه تعرفه‌های جدید را اعلام می‌کرد تا فعالان تصمیم بگیرند در صنعت ماینینگ به‌صورت قانونی فعالیت کنند یا خیر.»

آشتیانی تأکید کرد که وزارت نفت با ابلاغ این نامه مرتکب سه تخلف شده؛ قیمت را به‌جای فروردین‌، مهرماه اعلام کرده و این قیمت دیراعلام را عطف به ماسبق کرده و تمام گاز مصرفی صنایع از ابتدای سال را با قیمتی جدید مطالبه کرده که نمونه بارز یک تخلف آشکار است. علاوه بر این  وزارت نفت برای تعیین تعرفه گاز بازه مشخصی در نظر نگرفته، اگر قیمت گاز جهانی و صادراتی لحظه‌ای است، استخراج‌کنندگان هم باید شاهد تغییر قیمت لحظه‌ای باشند.

او ادامه داد: «بر اساس قانون، عدد اعلامی در ماه گذشته نباید عطف به ماسبق شود؛ اما امروز شاهد مطالبه میزان شش ماه اول هستیم. این درخواست در نوع خود یک تخلف است. بر اساس مصوبه انتقاد برانگیز هیئت وزیران، معیار تعرفه‌ها باید میانگین صادراتی عدد دلاری قیمت گاز و نرخ تبدیل دلار به ریال باشد نه دلخواه وزارت نفت.»

او با بیان اینکه وزارت نفت هیچ بازه زمانی مشخصی برای تعیین نرخ ندارد، تصریح کرد: «در چند ماه گذشته مصادف با حمله روسیه به اوکراین قیمت گاز در سراسر جهان رشد سنگینی داشت، در روزهای گذشته هم با توجه‌ به پرشدن ذخایر در سطح اتحادیه اروپا، قیمت گاز افت شدیدی را تجربه کرد.» آشتیانی معتقد است با استناد به تغییرات قیمت جهانی، بازه اعلام نرخ تعرفه باید کوتاه‌مدت باشد و اگر قیمت جهانی گاز کاهش پیدا می‌کند، نباید از صنعت‌گر داخلی قیمت گزاف مطالبه شود.


فناوری اطلاعات نوعی پدافندغیرعامل است


آشتیانی با بیان اینکه این روزها صنایع آی‌تی‌محور هم مانند کسب‌وکارهای آنلاین از اختلال‌های اینترنت ضربه خورده‌اند، گفت: «بسیاری از صنایع آی‌تی‌محور و فناوری اطلاعات هم از بخش سنتی و هم اختلالات اینترنت ضربه خورده‌اند. تخلف از آیین‌نامه‌ها و اختلالات اینترنت، دورنمای فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را تیره کرده و به امنیت شغلی افراد و میزان تولید ضربه زده است.»

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران ادامه داد: «به طور مثال، در دستورالعمل واردات خودرو که دو روز گذشته توسط وزیر صمت ابلاغ شده، واردات با رمزارز تولیدی مجاز است؛ اما زمانی که نتوانیم منابع تولیدی قابل تهاتر را به‌درستی تولید کنیم آسیب می‌بینیم و شاهد سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه نخواهیم بود.» به گفته او، در این شرایط صنعت‌گران یا به کشورهای دیگر کوچ می‌کنند یا با دل‌زدگی فناوری را رها می‌کنند.

آشتیانی تأکید کرد که تکثر ارائه‌دهندگان خدمات فناوری اطلاعات بخشی از پدافند غیرعامل است؛ هرقدر رفتارمان متمرکزتر باشد و فعالان حوزه را کاهش دهیم بیشتر با نبود امنیتی که امروز شاهدش هستیم مواجه می‌شویم و بعدها هم نمی‌توانیم کشور را از آسیب‌های مادی و معنوی رها کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.