راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران اعلام کرد / کاهش 80درصدی فروش کسب‌‌وکارهای اینترنتی

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران درباره کاهش ۸۰درصدی فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی به دلیل قطعی اینترنت و معضلاتی که محدودیت اینترنت برای فعالان اقتصادی به بار می‌آورد، صحبت کرد. او می‌گوید برای نجات اقتصاد دیجیتال جلساتی را با مسئولان برگزار کردیم، آنها هم قول همراهی دادند؛ اما تصریح کردند که تصمیم جای دیگری گرفته می‌شود.

عطا خلیقی در گفت‌وگویی به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: «فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی به علت ازکارافتادن شبکه‌های بازاریابی دیجیتال کاهش داشته است. عمده بازاریابی کسب‌وکارها از طریق صفحات اینستاگرامی انجام می‌شد و فیلترینگ اینستاگرام مشکلات متعددی برای آنان ایجاد کرد. زمانی که شبکه‌های اصلی از بین ‌می‌روند، فروش کاهش پیدا می‌کند یا کسب کاربر جدید کمتر می‌شود.»

او با بیان اینکه فیلترینگ، بازاریابی دیجیتال و ارتباط با کاربران را قطع می‌کند، توضیح داد: «برخی از کسب‌وکار‌های اینترنتی از شبکه‌های اطلاع‌رسانی و مارکتینگی همچون وب‌اینگیج یا گوگل‌ادز استفاده می‌کردند که آنها هم فیلتر شدند. برخی کسب‌وکار‌های بزرگ هم از وب‌اینگیج برای فعالیت‌های دیجیتال‌مارکتینگ استفاده می‌کردند و این مسئله موجب شد قسمت بزرگی از بازاریابی دیجیتال و ارتباط با کاربران متوقف شود.»

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک به اختلال ارسال پیامک‌های خدماتی هم اشاره کرد و گفت: «پیامک‌ها برای ۲۴ ساعت قطع شدند؛ صاحبان کسب‌وکار نه می‌توانستند با مشتریان خود تماس بگیرند و نه مشتریان می‌توانستند پیامک رمز یک‌بارمصرف برای ورود یا ثبت‌نام جدید دریافت کنند. البته قبل و بعد از آن نیز در ارسال پیامک با اختلال شدید مواجه بودیم.»

خلیقی با بیان اینکه برخی از کسب‌وکار‌ها با مشتریان خود از طریق پیام‌رسان‌ها در ارتباط بودند که آنها نیز فیلتر شدند، توضیح داد: «این مسئله باعث شد ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان تجاری و حقیقی تا حد زیادی کاهش یابد. البته این روز‌ها یک عامل غیرمستقیم نیز بر فرایند کسب‌وکار‌های دیجیتال اثر گذاشت و آن کمترشدن خرید مردم بود. مردم دست نگه داشته‌اند و حال‌وحوصله خرید ندارند؛ بنابراین برخی از کسب‌وکار‌های دیجیتال چون در هرم اصلی زندگی مردم نبودند، کنار گذاشته شده‌‌اند.»

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک درباره آثار مسدودشدن اینترنت بر مشاغل گفت: «این اتفاقات دست‌به‌دست هم داد تا شاهد کاهش ۵۰ تا ۸۰درصدی در فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی باشیم. شرکت‌های بزرگ اینترنتی نیز نزدیک به ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند. ممکن است شرکت‌های بزرگ‌تر که مردم به خدماتشان وابسته‌تر بودند، کمتر از کسب‌وکار‌های کوچک ریزش داشته باشند.»


بخشودگی مالیاتی به اقتصاد دیجیتال کمک نمی‌کند


خلیقی با اشاره به فرار سرمایه‌ها در حوزه اقتصاد دیجیتال تصریح کرد: «در ایام اعتراضات کنونی نیز همچون اعتراض سال ۹۸، سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار بود انجام گیرد، منتفی شد یا اینکه برخی از سرمایه‌گذاران برای پرداخت‌های بعدی دچار تردید شده و پروژه‌ها را متوقف کردند. البته وقتی آینده‌ای برای سرمایه در یک حوزه وجود نداشته باشد، این اقدامات چندان هم عجیب نیست.» به اعتقاد او، کار به جایی می‌رسد که در نهایت کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط و تازه‌کار با مشکلات عدیده مواجه شوند و بگویند چند ماهی بیشتر حاضر به تحمل این شرایط نیستند.

او با اشاره به رفتار دولت در برخورد با مشکلات حوزه فناوری در روزهای قطعی اینترنت گفت: «برخی از مسئولان در این مدت وعده بخشودگی مالیاتی به کسب‌وکار‌های حوزه دیجیتال داده بودند؛ ولی در شرایطی که مشاغل این حوزه در حال ازبین‌رفتن هستند، بخشودگی مالیاتی کمک چندانی نخواهد کرد.»

خلیقی درباره پیگیری‌های کمیسیون تجارت الکترونیک تصریح کرد که جلسات زیادی با مسئولان داشتیم. در این جلسات قول همراهی داده شد؛ اما گفته شد که تصمیم در جای دیگری گرفته می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.