راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جلال رشیدی کوچی در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت / باید شرایطی فراهم کنیم تا مردم به صورت خودخواسته وارد پلتفرم‌های داخلی شوند

بهناز توحیدی / فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و اختلال در اینترنت در ساعات مختلف روز باعث شده کسب‌وکارهای بسیاری آسیب ببینند و دوباره بحث استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی هم داغ شده است.

مسئولان دولتی بسیاری در جلسات و نشست‌های مختلف به‌صراحت اعلام کردند مردم کسب‌وکار خود را به پلتفرم‌های داخلی انتقال دهند و حتی دولت در حال تدوین دستورالعملی برای تشویق و حمایت از کسب‌وکارهایی است که فعالیت خود را روی پلتفرم‌های داخلی منتقل یا ایجاد می‌کنند؛ اما کارشناسان اعتقاد دارند پلتفرم‌های داخلی زیرساخت‌های فنی لازم و کیفیت مناسب برای این کار را ندارند.

نمایندگان مجلس هم در صحبت‌های مختلف از آسیب فیلترینگ گفتند. محمدباقر بنابی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «راه‌ پرداخت» اعلام کرده بود که تا الان صاحبان سرمایه و تجار با مشکل مواجه شده‌اند؛ چون پلتفرم‌های داخلی در کشورهای دیگر مانند چین و عراق شناخته‌شده نیستند.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق هم در صحبت‌های خود این آسیب را تأیید کرد و به «خبرآنلاین» گفت: «ما که کارمان تجارت است و می‌خواهیم با مشتریان خارجی‌مان در ارتباط باشیم، با مشکل مواجه شده‌ایم؛ چراکه به هر حال نمی‌توانیم به مشتریان‌مان بگوییم سروش و بله نصب کنند.»

جلال رشیدی کوچی، نماینده فارس هم که از جمله مخالفان طرح صیانت بود، اعلام کرد باید از گذشته‌ها درس بگیریم و فیلترینگ چاره کار نیست. او در این مورد به راه‌ پرداخت گفت: «ما در شرایطی هستیم که عموم مردم به پلتفرم‌های داخلی اعتماد کمتری دارند. اگر هم اعتماد داشته باشند، در شرایط کنونی قبول نمی‌کنند به اجبار از این پلتفرم‌ها استفاده کنند.»

او ادامه داد: «اگر قرار است مردم از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند، به نظر من ابتدا باید اجازه دهیم شرایط آرام شود. سپس با تبلیغات درست این فرصت را برای مردم ایجاد کنیم تا به‌صورت خودخواسته وارد این پلتفرم‌ها شوند؛ یعنی در کنار اینستاگرام که استفاده می‌کنند، از شبکه‌های اجتماعی داخلی هم بهره‌مند شوند.»

از نظر نماینده فارس باید به‌صورت پلکانی و آرام‌آرام مردم کسب‌وکار خود را به این پلتفرم‌ها انتقال دهند و روی خوش به این پلتفرم‌ها نشان دهند. چون اصلی‌ترین سرمایه یک پلتفرم افرادی هستند که در آن فعالیت می‌کنند.

او با بیان اینکه بعد از فیلترینگ تلگرام هم مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده نکردند، گفت: «همان‌طور که در مورد تلگرام اتفاق افتاد، کلی کسب‌وکار روی تلگرام فعالیت می‌کرد. پس از فیلترینگ می‌خواستیم مردم روی شبکه‌های اجتماعی داخلی فعالیت کنند و کلی هم برای این شبکه‌ها هزینه کردیم و این اتفاق نیفتاد. مردم به سمت اینستاگرام رفتند. در حالی که اینستاگرام اپلیکیشنی برای روزمره و سرگرمی است؛ اما مردم در ایران از آن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.»

رشیدی کوچی در ادامه صحبت‌های خود به پیشنهاد خود برای رفع فیلتر یوتیوب اشاره و بیان کرد: «من در جلسه‌ای پیشنهاد دادم تا اگر قرار است اینستاگرام را فیلتر کنیم، یک اپلیکیشن مانند یوتیوب را باز کنیم. یوتیوب برای درآمدزایی ساخته شده و برای کسب‌وکارهاست یا اینکه توییتر را رفع‌ فیلتر کنیم. چون الان همه در توییتر فعالیت می‌کنند. بعد از بستن همه این شبکه‌های اجتماعی مردم راه دیگری پیدا می‌کنند و وارد شبکه‌های اجتماعی خارجی دیگر می‌شوند.»

او با تأکید بر اینکه باید از گذشته درس گرفت، گفت: «بسیاری از شبکه‌ها را فیلتر کردیم به این بهانه که بستر آشوب را فراهم کردند مانند فیس‌بوک و تلگرام و وی‌چت. به‌مرور زمان دوباره مردم به این شبکه‌ها مراجعه کردند. این نشان می‌دهد بستن راه چاره نیست. من همیشه این مثال را می‌زنم که فضای مجازی مانند امواج بزرگی هستند که به ساحل می‌رسند. اگر کسی بخواهد جلوی این امواج را بگیرد، خودش آسیب می‌بیند. هنر این است که با کسب مهارت موج‌سواری از این امواج لذت ببریم و به نفع خودمان از آن استفاده کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.