راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کسب‌وکارهای آنلاین به خرده فروشی‌ها جان تازه می‌دهد

در حال حاضر بالغ بر پنج درصد کل فروش جهانی به تبادلات و تراکنش‌های حوزه تجارت الکترونیکی اختصاص دارد، همچنین مطالعات گروه BCG در سال۲۰۱۲ نشان می‌دهد سهم تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی آمریکا حدود پنج درصد است، این عدد در بریتانیا ۸.۳ درصد، در کره جنوبی ۷.۳ درصد، چین ۵.۵ درصد و ژاپن ۴.۷ درصد برآورد شده است.

در تبادلات تجارت الکترونیکی، بازیگران مختلفی شامل مصرف‌کنندگان، بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی ایفای نقش می‌کنند که از ارتباط و تعامل بین این ذی‌نفعان، انواع مدل‌های تجارت الکترونیکی نظیر B2C (تعامل مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها)، B2B (تعاملات بنگاه‌ها با بنگاه‌ها) و B2G (تعاملات بنگاه‌ها با دولت) پدیدار می‌شود. تمرکز این مقاله بر حوزه B2C و به طور مشخص موضوع صنعت خرده‌فروشی آنلاین یا کسب‌وکارهای اینترنتی به عنوان عرصه تعامل بین بنگاه‌های اقتصادی با هر اندازه‌ای از یک سو و مصرف‌کنندگان نهایی کالاها و خدمات این بنگاه‌ها از سوی دیگر است، بخشی که در حال حاضر سود آن حدود ۱۰ درصد از کل درآمد صنعت خرده‌فروشی بازارهای بادوامی نظیر ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه را دربر می‌گیرد. مطابق با آمارهای منتشره توسط موسسه تحقیقاتی eMarketer و وب‌سایت ystats.com، که یک موسسه تحقیقاتی در حوزه بازارهای بین‌المللی است، در سال ۲۰۱۱، سهم بازار تجارت الکترونیکی در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی، بالغ بر ۷۶۳ میلیارد دلار بوده است و برای اولین بار در سال۲۰۱۲، این رقم از مرز یک تریلیون دلار گذشته است که رشدی در حدود ۲۱.۱ درصد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

این آمارها بیانگر روند رشد صعودی خرید اینترنتی و اقبال بیشتر مصرف‌کنندگان به تامین مایحتاج خود با استفاده از بستر اینترنت است. به مدد راحتی و آسایش نهفته در به‌کارگیری اینترنت و نفوذ چشمگیر آن در شئون مختلف زندگی انسان امروز، مصرف‌کنندگان اقبال زیادی نسبت به خرید آنلاین نشان می‌دهند. مطابق با برآوردهای موسسه Ecommerce Europe، در حال حاضر تعداد خریداران اینترنتی در سطح جهان، بالغ بر یک میلیارد نفر یا بیش از ۴۰ درصد کاربران اینترنتی (تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۲.۴ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشته‌اند) است. این موضوع، در کنار مباحثی نظیر تغییر عادات خرید مصرف‌کنندگان و افزایش تمایل آنها به خرید اینترنتی، افزایش نفوذ تلفن همراه و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای خرید و پرداخت موبایلی (در طول پنج سال گذشته، به طور متوسط نیم میلیارد کاربر جدید تلفن همراه به طور سالانه خرید آنلاین داشته‌اند و مطابق با پیش‌بینی‌های yStats، تعداد مصرف‌کنندگانی که از طریق ابزارهای موبایل به خرید اینترنتی می‌پردازند تا سال ۲۰۱۶ به بیش از ۵۰۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت)، بیش از پیش رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی را در سراسر جهان نوید می‌دهد.

از جنبه اقتصادی توسعه کسب و کارهای اینترنتی،‌ اثرات مثبت بسیاری به همراه دارد. مطابق با مطالعات انجام‌شده توسط شرکت eBay، در مقایسه با تجارت سنتی،‌ تجارت الکترونیکی منجر به کاهش ۶۰ درصدی هزینه‌های تجاری می‌شود. به جهت مزایای ذکرشده،‌ اغلب نرخ ماندگاری و بقای کسب و کارهای کوچک و بزرگ در دنیای مجازی در مقایسه با شرکت‌های فضای فیزیکی بالاتر است. افزایش قدرت چانه‌زنی مصرف‌کنندگان همراه با رشد رقابت سالم مبتنی بر کیفیت، تاثیر قابل توجه بر کاهش تورم و ایجاد مکانیسم‌هایی که روند افزایش قیمت‌ کالاها و خدمات را با شفاف‌سازی قیمت‌ها و انتشار اطلاعات مناسب کنترل می‌کند، از دیگر مزایای توسعه کسب و کارهای اینترنتی به شمار می‌رود.

.

اثرات مثبت زیست‌محیطی

توسعه کسب و کارهای اینترنتی و بهبود خرید آنلاین نه‌تنها از جنبه اقتصادی ارزش‌آفرین است، بلکه از جنبه زیست‌محیطی نیز مزایای زیادی به همراه دارد. دلایل زیادی وجود دارد که تاثیرات مثبت خرید آنلاین را بر محیط پیرامون ما تقویت می‌کند. یکی از آشکارترین مزایای زیست‌محیطی خرید آنلاین و توسعه کسب و کارهای اینترنتی، کاهش نیاز به رانندگی است. برای بعضی افراد خرید کردن به معنی گشتن و جست‌وجو در سطح شهر برای یافتن کالای مورد نظر خود از فروشگاه مورد علاقه بوده که این امر مستلزم رانندگی و مصرف سوخت فراوان است و نتیجه آن آلودگی هوا، ترافیک و ازدحام به ویژه در شهرهای پرجمعیت و شلوغ خواهد بود. مطابق با مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده توسط دانشگاه کارنگی ملون، عملیات خرید آنلاین در مقایسه با خرید سنتی منجر به کاهش ۳۰ درصدی در مصرف انرژی می‌شود. همچنین مطالعه دیگری که به وسیله ACI در ایالات متحده انجام شده است، نشان می‌دهد تجارت الکترونیکی، به شکلی خالص منجر به کاهش انتشار یک میلیون تن گاز گلخانه‌ای می‌شود که این مقدار معادل با ۱۱ درصد حجم واردات سالانه نفت در سطح ایالات متحده است. همچنین مطابق با گزارش آماری مرکز تحقیقات دانشگاه هریوت- وات،‌ خرید آنلاین در مقایسه با خرید سنتی، ‌منجر به تولید دی‌اکسید کربن کمتری در فضا می‌شود. این گزارش تحقیقی که بر مرحله نهایی تحویل کالا در فرآیند خرید متمرکز بود، ‌نشان داد در حالی که حمل کالایی که به صورت آنلاین خریداری شده است، معادل با ۱۸۱ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند، رانندگی در سطح شهر به منظور خرید کردن معادل با ۴،۲۷۴ گرم دی‌اکسید کربن در فضا تولید می‌کند.

.

کاهش مصرف و هدررفت مواد

یکی از اثرات مثبت زیست‌محیطی خرید آنلاین کاهش مصرف مواد است. زمانی ‌که فردی به صورت سنتی خرید می‌کند، انواع پاکت‌ها و بسته‌بندی‌ها را برای کالاهای خریداری‌شده خود دریافت می‌کند که معمولا بلافاصله پس از ورود به منزل، ‌این مواد دور ریخته می‌شوند. خرید آنلاین، این مشکل را با ارائه بسته‌بندی‌های کوچک‌تر و بهینه‌تر کمتر می‌کند. مطالعات انجام‌شده در قالب پروژه دیجیتال اروپا نشان می‌دهد از جنبه میزان مصرف و هدررفت مواد طبیعی، فروش سنتی یک لوح فشرده موسیقی منجر به مصرف ۵۶/۱ کیلوگرم مواد می‌شود در حالی که فروش آنلاین آن تنها ۶/۰ کلیوگرم مصرف مواد را به دنبال دارد. نکته دیگر اینکه در فرآیند خرید آنلاین،‌ زمانی ‌که فردی جنسی را می‌خرد که مورد پسندش نیست،‌ به راحتی می‌تواند آن محصول را مرجوع کند در حالی که در فرآیند خرید سنتی با در نظر گرفتن هزینه‌های رفت و آمد و زمانبر بودن این کار،‌ اغلب افراد از پس فرستادن کالای خریداری‌شده منصرف، و با عدم استفاده از آن موجب هدر رفتن مواد می‌شوند.

نهایتا اینکه تجارت الکترونیکی کارآمدی سیستم حمل و نقل را حداکثر می‌کند و همزمان با آن تولید و انتشار گازهای کربنی در فضا را کاهش می‌دهد، چرا که خریداران و فروشندگان فرآیند خرید و فروش را از منزل خود انجام می‌دهند.

منبع: ماهنامه پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.