پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور اعلام کرد / افزایش ۲۷درصدی نرخ عوارض آزادراهی در حال نهاییشدن است
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور با اشاره به تأثیر توقف افزایش عوارض آزادراهی روی الکترونیکیشدن همه آزادراههای کشور گفت: «نرخ جدید عوارض آزادراهی با میانگین افزایش ۲۷درصدی در حال نهاییشدن است.»
به گزارش ایرنا، طبق قانون بودجه امسال، وزارت راه و شهرسازی مکلف بود از طریق مشارکت سرمایهگذاران بخش غیردولتی، اخذ عوارض در تمام آزادراهها را تا پایان خردادماه امسال بهصورت الکترونیکی اجرایی کند؛ با این حال از بین ۲۸ آزادراه در حال بهرهبرداری فقط ۱۲ آزادراه مجهز به زیرساخت دریافت الکترونیکی عوارض آزادراهی است و این طرح طبق برنامه پیش نرفت.
در همین راستا عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور گفت: «الکترونیکیشدن تمام شبکه آزادراهی کشور فقط به تصمیم وزارت راه و شهرسازی برنمیگردد و زیرساختهایی برای اجرا از جمله همکاری بیمه، پلیس و موافقت شرکتهای آزادراهی را نیازمند است.»
سایه توقف افزایش عوارض روی الکترونیکیشدن همه آزادراهها
بیات سرمدی گفت: «اکنون فقط وزارت راه و شهرسازی تصمیم قطعی گرفته و پای کار است و از سمت شرکتهای آزادراهی برای اجرای طرح استقبال نشده است؛ یک دلیل آن هم توقف در ابلاغِ نرخ جدید عوارض بود.»
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور توضیح داد:«دولت به دلیل نگرانی از موضوعات اجتماعی بعد از ابلاغ جدید نرخ عوارض در بهار امسال، جلوی اجرای این بخشنامه را گرفت. همین موضوع روی اجرای طرح الکترونیکیکردن آزادراهها سایه انداخت و تأخیر در اجرای طرح را سبب شد.»
بیات سرمدی ادامه داد: «با این حال شیوهنامهای بین تمام ذینفعان اعم از وزارت راه، پلیس، بیمه و شرکتهای آزادراهی تهیه و موافقت بیمه با امضای رئیس سازمان بیمه مرکزی اخذ شده، چرا که مطابق قانون شرکتهای بیمهگر و پلیس ملزم به حمایت زیرساختی از اجرای طرح الکترونیکیشدن اخذ عوارض آزادراهی هستند.»
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور افزود: «پلیس هم پای کار است؛ اما باید توسط فرماندهی فراجا این شیوهنامه امضا و ابلاغ شود؛ در این صورت بخشی از کار پیش میرود و فقط ابلاغ نرخ جدید عوارض برای راضیکردن شرکتهای آزادراهی میماند.»
نرخ جدید عوارض آزادراهی در حال نهاییشدن است
او درباره آخرین تصمیمگیری برای نرخگذاری جدید عوارض آزادراهی گفت: «تعیین نرخ نیز با پیگیری از سمت آقای مخبر، معاون اول رئیسجمهوری در ستاد تنظیم بازار در حال نهاییشدن است و در صورت نهاییشدن به شرکتهای آزادراهی کشور ابلاغ میکنیم. مطالبه ابلاغ نرخ عوارض حق شرکتهای آزادراهی است. توقف در اجرا نیز از سمت وزارت راه نبوده و قرار است نرخگذاری جدید از چند فیلتر سازمانی از جمله سازمان حمایت از مصرفکننده رد و تأیید شود.»
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور گفت: «در صورت ابلاغ نرخ جدید عوارض، دلخوری و همکارینکردن شرکتهای آزادراهی هم تمام خواهد شد و برنامه اجرای الکترونیکی عوارض آزادراهی تا پایان سال انجام خواهد شد. اکنون ۲۸ آزادراه در حال بهرهبرداری داریم که فقط ۱۲ مورد آن الکترونیکی است.»
متوسط افزایش عوارض آزادراهی ۲۷ درصد تعیین شد
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور درباره میزان افزایش جدید عوارض آزادراهی گفت: «در بخشنامه قبلی که اجرای آن متوقف شد، متوسط افزایش عوارض ۲۸ درصد بود؛ البته در جاهایی صددرصد و در برخی جاها افزایش قیمت اعمال نشده بود.»
او گفت: «در نرخگذاری جدید متوسط افزایش قیمت ۲۷ درصد است؛ اما انحراف درصدی وجود ندارد و تقریباً هر آزادراهی به همین نسبت و در همین حدود افزایش قیمت دارد.»
به گفته سرمدی، بخش بزرگی از اجرای قانون الکترونیکیشدن به شرکتهای آزادراهی که عامل و بهرهبردار اصلی هستند بازمیگردد که باید نسبت به داشتن حامی برای اجرای طرح اطمینان کنند و اگر شرکت بیمه و پلیس در مرحله هماهنگی بین دستگاهی نمانده بودند، بهرهبردار آزادراهی که بخش خصوصی و نیمهدولتی است تاکنون قانع شده بود و پای کار آمده بود.