راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمایندگان مجلس به‌دنبال ادغام حساب‌ها و کارت‌‌های بانکی

بهناز توحیدی / نمایندگان مجلس در طرح جدیدی قصد دارند حساب‌ها و کارت‌های بانکی افراد را ادغام کنند.
به گزارش راه‌ پرداخت؛ ادغام حساب‌ها و کارت‌های بانکی چندسالی است که مورد بحث مسئولان است. سال گذشته داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت، از انهدام باند ۱۰نفره اجاره کارت‌های بانکی با گردش مالی ۷۰۰میلیاردریالی خبر داد.

در آن‌ زمان بانک مرکزی هم نسبت به اجاره حساب‌های بانکی توسط افراد کلاهبردار هشدار داد. اردیبهشت‌ماه امسال حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم در گفت‌وگو با ایسنا معتقد بود که نظام بانکی و صدور کارت‌های بانکی باید به سمت‌وسویی برود که در نهایت هر فرد بتواند با کارت ملی خود به‌عنوان کارت بانکی خرید کند.

مهران محرمیان، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، ادغام کارت‌ بانکی با کارت‌هایی مانند کارت ملی یا گواهینامه و غیره را ناممکن دانست و اعلام کرد: «تقریباً نمونه‌ای در سطح دنیا از تجمیع کارت‌های بانکی با این قبیل کارت‌ها وجود ندارد. دلیل این رویکرد نیز تا حدود زیادی روشن است؛ اطلاعات مندرج در کارت‌های بانکی و سایر کارت‌ها دارای تفاوت‌های ماهیتی هستند و علاوه بر آن، روش‌های احراز هویت در شبکه‌های بانکی و پرداختی با سایر سامانه‌ها که عمدتاً سامانه‌های هویتی هستند، تفاوت‌های فنی و کارکردی متفاوتی دارند. به این اعتبار می‌توان از کارت‌های غیربانکی برای احراز هویت و شناسایی افراد استفاده کرد، ولی نمی‌توان و نباید به همین کارت‌ها اجازه دسترسی به حساب بانکی افراد را داد.»

نکته‌ای که محرمیان در این مورد تٲکید داشت این بود که زمینه تخلفات با کارت‌های بانکی با فیزیک این کارت‌ها صورت نمی‌گیرد، بلکه اطلاعات کارت است که با قراردادن آن در اختیار دیگران، امکان استفاده یا سوءاستفاده از کارت را فراهم می‌کند و باید بررسی کرد پیشنهاد‌هایی مانند ادغام کارت‌ها که در واقع به معنای یکی‌‌کردن فیزیک کارت‌هاست، چقدر به جلوگیری از تخلفات و سوءاستفاده‌ها کمک خواهد کرد.

حالا پس از شش ماه نمایندگان مجلس در تلاش هستند با تهیه طرحی کارت‌های بانکی را ادغام کنند. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از تهیه این طرح خبر داد. به گفته ابوترابی هم‌‌اکنون ۵۰۰میلیون کارت بانکی در کشور موجود است که به‌طور میانگین هر ایرانی دارای هفت کارت بانکی است و این تعداد حساب یا کارت بانکی برای کشور به‌نوعی خطرناک بوده و در مسائل اقتصادی کشور مشکل ایجاد می‌کند.

او در این مورد بیان کرد: «مثلاً افرادی که بر اثر محکومیت حساب‌های بانکی‌شان مسدود شده یا قصد پول‌شویی دارند، یا اتباع غیرمجاز خارجی که در کشور اقامت دارند به‌راحتی می‌توانند کارت بانکی افراد را اجاره کنند و از آن استفاده کنند.»

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه هدف این است که تمام حساب‌ها و کارت‌های بانکی جمع‌آوری و تبدیل به یک کارت با مشخصات افراد شود، گفت: «به این ترتیب، افراد سودجو دیگر نمی‌توانند از این حساب‌ها در جهت اهداف خودشان استفاده کنند، چون یک کارت است و افراد به آن نیاز دارند و دیگر نمی‌توانند کارت بانکی خود را به سایر افراد اجاره دهند که این اقدام از لحاظ امنیت اقتصادی برای کشور لازم است.»

ابوترابی تٲکید کرد که حتی می‌توان این اقدام را برای کودکان ۱۰ سال به بالا نیز اعمال کرد. او در این مورد توضیح داد: «یعنی کارت بانکی برای کودکان و نوجوانان تعبیه شود که فقط مخصوص خرید و مسائل روزمره آنها باشد تا با این اقدام نیز مانع سوءاستفاده از کارت‌های بانکی بچه‌ها در کشور شویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.